• Rakad Apa

Är det här djurplågeri?

• Svar på tråden Är det här djurplågeri?
  • Impega

I naturen så skulle jag svarat nej. Instängt så ja... Musen kommer ju ingenstans... 

• FrökenD

Jaa de e djurlågeri... spelar väl ingen roll vilket djur det är... äckligt va det oxå...hua

• lennartsdotter

Ja. Jag är fullt medveten om att bytesdjur i det vilda ofta lider fruktansvärt innan de dör men det berättigar inte att vi människor utsätter djur för samma sak genom att skapa sådana här situationer.

• Fjuppan

Ja det tycker jag. Precis som Impega skrev: "musen kommer ju ingenstans"...dessutom tvingar de musen att springa genom att använda en jävla fjäder.

Sedan kan man ju undra vem som vill ha ett sådant husdjur? UÄK!

• ikki

Ja dt tycker jag....
    det var det vidrigaste djur jag någonsin sett på 25 år!!!

• Zaria
    Fjuppan skrev 2010-07-02 19:54:42 följande:
    Ja det tycker jag. Precis som Impega skrev: "musen kommer ju ingenstans"...dessutom tvingar de musen att springa genom att använda en jävla fjäder.

Sedan kan man ju undra vem som vill ha ett sådant husdjur? UÄK!
    Instämmer
  • Jane Roe

Musen är ju dödsdömd i buren..Mjo, mer djurplågeri då tycker jag..

¤- Kärlek är Perser -¤
  • Selfish Geene

Om djurplågeri är att utsätta ett djur för onödigt lidande (min uppfattning är att det är definitionen) så, Ja!
    Jag upplever att personen bakom detta gillar att se musen jagas och våndas, vad nyttan av att ge en levande mus till en insekt skulle vara, har jag ingen aning om.

Syftet med handlingen är i vissa fall avgörande för om något kan anses vara djurplågeri eller inte (den som dokumenterar två vilda hundar som slåss i syfte att tex göra en dokumentär är inte en djurplågare, men den som sätter två hundar i en bur för att se dom slita varandra i stycken är en sadist)

Om musen avlivats snabbt och smärtfritt innan den hamnade i terrariet skulle jag inte tycka att det är djurplågeri (även om musen även i det fallet är "dödsdömd". Om musen har en chans eller inte är helt oviktigt)

• Dimes

Utomhus och i det vilda - Nej. Inomhus - Ja. Musen har ingen chans att fly och att överleva. Sedan att den blir tvingad till att springa runt med hjälp av en fjäder och en - garanterat - konstig ägare blir det ju ännu värre. Det är onödigt lidande. Jag har faktiskt aldrig gillat att man matar vissa djur med andra levande djur. Jag tycker det är hemskt.

• Free Spirit

Sykt!!

Når en bevist velger å sette et levende dyr ned i et lite bur hvor det ikke kan kom seg bort fra det som vil spise en..JA, i høyeste grad!

• ViceGuy
    Selfish Geene skrev 2010-07-04 17:41:54 följande:
    Om djurplågeri är att utsätta ett djur för onödigt lidande (min uppfattning är att det är definitionen) så, Ja!
    Jag upplever att personen bakom detta gillar att se musen jagas och våndas, vad nyttan av att ge en levande mus till en insekt skulle vara, har jag ingen aning om.

Syftet med handlingen är i vissa fall avgörande för om något kan anses vara djurplågeri eller inte (den som dokumenterar två vilda hundar som slåss i syfte att tex göra en dokumentär är inte en djurplågare, men den som sätter två hundar i en bur för att se dom slita varandra i stycken är en sadist)

Om musen avlivats snabbt och smärtfritt innan den hamnade i terrariet skulle jag inte tycka att det är djurplågeri (även om musen även i det fallet är "dödsdömd". Om musen har en chans eller inte är helt oviktigt)
    Instämmer.

Om insekten bara åt levande byten, skulle det va djurplågeri då?
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Free Spirit
    ViceGuy skrev 2010-07-05 02:02:39 följande:
    Instämmer.

Hvorvidt et insekt eter sitt bytte har jo inget med saken å gjøre..dette handler om menneskers overgrep mot dyr.
  • lennartsdotter
    Instämmer.

Djur som bara äter levande byten är inte lämpliga som "sällskapsdjur". Detta eftersom den artificiella miljö vi erbjuder orsakar en mycket hög stressnivå hos bytesdjuren. Dessutom löper rovdjuret ofta risk att skadas av levande byten.

Så ja, om insekten bara äter levande byten ägnar du dig åt djurplågeri om du har den som sällskapsdjur eftersom du 1) svälter den om du inte erbjuder levande byten 2) plågar bytesdjur om du erbjuder levande byten. Det blir fel vilket som.
  • Selfish Geene
    Instämmer.

Det var en svåe fråga..
    Jag måste nog hålla med Lennrtsdotter och hävda att den som har husdjur som bara äter levande föda (utom möjligen levande insekter eller fiskar) är djurplågare.

Den som matar sin reptil med tex levande syrsor är i min mening inte djurplågare iom att insekter troligtvis inte känner samma grad av stress och dödsångest som tex däggdjur.
  • ViceGuy
    Selfish Geene skrev 2010-07-05 19:52:00 följande:
    Det var en svåe fråga..
    Jag måste nog hålla med Lennrtsdotter och hävda att den som har husdjur som bara äter levande föda (utom möjligen levande insekter eller fiskar) är djurplågare.

Den som matar sin reptil med tex levande syrsor är i min mening inte djurplågare iom att insekter troligtvis inte känner samma grad av stress och dödsångest som tex däggdjur.
    Håller nog med här också.

Vet inte hur det fungerar på djurparker med vissa arter, men det finns säkert de som måste matas med levande byten.

Är det också djurplågeri?

Jag skulle faktiskt vilja ge djurparkerna viss moraliskt svängrum här, med tanke på hur mycket nytta, glädje och inspiration djurparker ger oss.

Med den hypotetiska förutsättningen att djurparken matar vissa av sina djur med levande byten givetvis.
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • ViceGuy
    ViceGuy skrev 2010-07-05 22:52:02 följande:

Vet inte hur det fungerar på djurparker med vissa arter, men det finns säkert de som måste matas med levande byten.

Jag skulle faktiskt vilja ge djurparkerna viss moraliskt svängrum här, med tanke på hur mycket nytta, glädje och inspiration djurparker ger oss.

Med den hypotetiska förutsättningen att djurparken matar vissa av sina djur med levande byten givetvis.
    Denna fråga får gärna Lennartsdotter också gärna svara på naturligtvis.
  • lennartsdotter

Svenska djurparker matar i så stor omfattning som möjligt med döda byten. Dels för att det är vad SJV rekommenderar men antagligen främst för att det är säkrare för rovdjuren. Dock får de väl ibland in vildfångade djur eller planterar ut djur i det vilda och då kan det antagligen vara nödvändigt med levandebyten ibland. Dock undviker de det så långt som möjligt. Viltvårdsföreningar som rehabiliterar skadade rovfåglar/fågelungar brukar inte ens de "träna upp" djuren på levande byten, fåglarna klarar sig bra ändå.

Men djurparker kommer undan (med rätta) med en hel del vanliga svenssons inte kommer undan med. Det är ju en helt annan verksamhet än att bara ha sällskapsdjur.
  • Selfish Geene

Jag har inte hört att det förekommer, men anta att det gör det...

Ja, det skulle nog inte göra djurparksskötaren till djurplågare. Dels för att djurparksdjuren inte är sällskapsdjur, vissa arter behöver hållas i fångenskap för att förhindra utrotning, i undervisningssyfte etc.. Om djuret behöver levande föda för att må bra, då tycker jag att det är ett pris man får betala.

Här tycker jag att syftet med handlingen är av högsta vikt. Inte för de individuella bytesdjuren förståss, men ur ett moraliskt perspektiv
  • ViceGuy
    lennartsdotter skrev 2010-07-05 22:56:56 följande:
    Svenska djurparker matar i så stor omfattning som möjligt med döda byten. Dels för att det är vad SJV rekommenderar men antagligen främst för att det är säkrare för rovdjuren. Dock får de väl ibland in vildfångade djur eller planterar ut djur i det vilda och då kan det antagligen vara nödvändigt med levandebyten ibland. Dock undviker de det så långt som möjligt. Viltvårdsföreningar som rehabiliterar skadade rovfåglar/fågelungar brukar inte ens de "träna upp" djuren på levande byten, fåglarna klarar sig bra ändå.

Men djurparker kommer undan (med rätta) med en hel del vanliga svenssons inte kommer undan med. Det är ju en helt annan verksamhet än att bara ha sällskapsdjur.
    Okej tack för infon :)

Varför blev jag sugen på att åka till kolmården helt plötsligt?
Svar på tråden Är det här djurplågeri?