• attblimamma

Ersättning i Dr. Brown’s nappflaska

Min dotter på en månad har ganska mycket gaser i magen, och vi har därför köpt Dr. Brown’s nappflaska för att hon ska få i sig så lite luft som möjligt när jag ger henne ersättning (hon får bara ersättning).

På instruktionerna står det att ersättningen bör röras ner i vattnet – inte skaka faskan för då bildas det luftbubblor i ersättningen. Jag har NAN 1 och har försökt att röra ner ersättningen med sked, men det blir inte ordentligt utblandat, så jag måste skaka den.

Är det ingen mening att använda Dr. Brown’s nappflaska nu när jag ändå skakar ersättningen, eller tar det fortfarande bort en del luftbubblor?

Någon som vet?

♥ Den 6 juni 2010 föddes vår lilla prinsessa ♥
  • Svar på tråden Ersättning i Dr. Brown’s nappflaska
  • Ida1990

Vi skakade alltid våran dr brown flaska. Det är ju röret i flaskan som gör att han inte sväljer luft, Vet inte exakt hur den funkar men. Dr brown flaskan hjälpte mot gaserna för vår son iaf trots att vi skaka. Du kan ju annars skaka flaskena och sen röra med en sked så dom värsta luftbubblorna sprängs.

Leo 2010 02 05
  • attblimamma
    Ida1990 skrev 2010-07-02 10:48:06 följande:
    Vi skakade alltid våran dr brown flaska. Det är ju röret i flaskan som gör att han inte sväljer luft, Vet inte exakt hur den funkar men. Dr brown flaskan hjälpte mot gaserna för vår son iaf trots att vi skaka. Du kan ju annars skaka flaskena och sen röra med en sked så dom värsta luftbubblorna sprängs.
    Okej... ja man vill ju att ersättningen ska vara ordentligt utblandad. Jag kan pröva det där med att skaka och sen röra med sked. Tack för svaret!
    ♥ Den 6 juni 2010 föddes vår lilla prinsessa ♥
  • Marsflickan78

Vi använde också Dr Brown´s, som hjälpte dottern mot gaserna i magen, och först rörde vi runt flaskan utan att ha röret i. Sen när vi hade lagt i allt och skruvat på nappen så skakade vi flaskan från sida till sida så att säga. Skakar man upp- och ner så åker ju ersättningen ut.
    Vi använder fortfarande flaskan till att dricka välling ur och vi gör på samma sätt. Har aldrig varit några problem.

• Åsa Helmersson

jag har oxå en dr brown flaska, jag skakar med flaskan men retar mig på att de rinner ut då, så tänkte prova att röra runt de i grytan istället som de stod som tips här. men undrar om man kan röra ner de under tiden de håller på att bli varmt eller om man måste vänta då tills de har blivit varmt i grytan.

• Nimda

Vi använder Dr Brown.

Vi blandar ersättning och kallt, uppkokat vatten och skakar med lock (alltså inte med röret i). Då blandas allt och vi får bubblor. Sen får det stå tills nästa matning i kylskåp och då skakar vi flaskan från sida till sida.

Vet inte om det hjälper, men för oss har det hjälpt iaf!

• emmelie98

Hejsan !
    Vi gör så att vi blandar o värmer upp ersättningen i en vanlig flaska för senar hälla över i Dr. Brown`s flaska. Eller så kan man skaka flaskan om man har tagit ur röret, för sedan sätta in röret innan matningen. Vi tycker att det funkar bra. Våran son har kolik o efter detta har det minskat men det finns kvar.

• Åsa Helmersson

jag har provat att röra ner i grytan, använder visp så går de ganska bra.
    brukar göra iordning maten precis när han har somnat och jag lagt han i sängen, eller iaf en stund innan han ska äta nästa gång. då försvinner bubblorna när jag haft flaskan i kylen ett tag sen e de ju bara att värma på det igen.
    inga bubblor perfekt :D

• Kronärtskocka

Vi värmde först vattnet i flaskan till lagom temperatur, hällde ned rätt antal skopor med ersättning och höll i flaskan och snurrade den så att det blev en virvel i vattnet. Du skakar inte flaskan upp och ned utan runt. Det gjorde vi utan lock eller rör i, och när det hade blandats satte vi i röret och nappen. Därefter har vi ibland skakat lite till, vi har aldrig haft problem med att det har läckt. Vår erfarenhet är däremot att det löser sig bättre när vattnet är varmt. Nan löser sig också bättre än semper.

Hoppas ert barn blir bättre i magen!

• FinastE2010

Finns ju lock man kan köpa till för att använda då man skakar flaskan. Tycker det funkar bäst..

• stjierna

Vi brukade ta kallt vatten och värma upp det i micron, hälla i pulvret och skaka flaskan och sedan låta den stå 1-2 minuter så att alla "luftbubblor" hinner försvinna något innan vi matade. Innan vi sen gav flaskan så "snurrade" vi bara runt innehållet i den så det blandade till sig ordentligt :)

Svar på tråden Ersättning i Dr. Brown’s nappflaska