• Hemlighet

När började ni potträna?

Har en dotter på 14 månader som jag har börjat sätta på pottan. Hon sitter inte långstund innan hon tar sig därifrån. Vill börja introdusera pottan för henne så kanske det går lättare sen.

När började ni på allvar att lära dom gå på pottan?

• Svar på tråden När började ni potträna?
  • tuzzla

Har aldrig pott-tränat.
    Minstingen fyller 3 i oktober och för drygt en vecka sedan så var vi ute och skulle bada i poolen.
    Tog av honom blöjan och ställde en potta på gräsmattan och förklarade bara att man inte får kissa i poolen, utan blir man kissnödig så går man och sätter sig på pottan.
    Sen var det klart.

Det låter förenklat, men det är faktiskt hela sanningen.
    Han är helt torr nu. Även på natten.

När dom är mogna går det  fort. Vare sig man tränat innan eller inte.

• Pocahontas
    mytrouble: vi måste hålla dem i häderna eller om ryggen i början. Men de var helt fixarade vid att sitta upp eftrsom de just lärt sig sitta med stöd från att bara ha legat ned.
    Om de blir ledsna så låter det inge vidare! Testa igen, eller testa en annan variant (se nedan)
    vi märkte att båda gärna kissade på skötbordet när blöjan åkte av, det är en signal. Det andra är att bäcknet slappnar av när man sitter på huk (prova att fisa när du ligger på rygg med benen ihop - rätt svårt. tänk då att bajsa i den ställningen jämfört med på huk!)
    Jag har testat tre andra varianter som funkat när vi inte varit hemma vid pottan:
    - hållit dem under låren med ryggen mot min mage i buskarna i parken (båda kissade andra eller tredje gången jag testade. testade när de gnällde lite.)
    - samma position över handfatet - extra kul om det finns en spegel att titta i framför!
    - låta dem sitta mellan ens ben på en vanlig toalett, då är man själv stöd

jag tror det är viktigt att de tycker det är kul och är avslappnade om de ska kunna fokusera på att bajsa :) Det går liksom inte att stressa en bebis till det. Nu efter en månad har de själva börjat gnälla till om de behöver kissa eller bajsa, de vill helst inte gå i blöjan (men de kissar så pass ofta att jag inte fixar potta dem konstant). Kolla EC-forumet, där finns fler tips upptäckte jag igår!
  • mytrouble

Pocahontas: Jo jag visste om det där med  EC men tänkte att jag inte grejar det som ensam med två Glad Men nu när de suttit i Bumbo-stolarna så länge så tänkte jag... Tror att de ofta bajsar när de sitter där - sätter dom ju där efter maten. Men där kan de ju sitta själva bekvämt en stund - vilket inte går med pottan... Borde finnas Bumbo-stolar med inbyggd potta Flört

• Pocahontas

PS duktig du är som tar hand om två ensam! de kommer se upp till dig för det när de blir stora.

• mytrouble
    Pocahontas skrev 2010-07-17 13:18:26 följande:
    attans, du får borra hål i dem då
    Ha ha, jag funderar på det Flört
    Pocahontas skrev 2010-07-17 13:57:53 följande:
    PS duktig du är som tar hand om två ensam! de kommer se upp till dig för det när de blir stora.
    Tack för  det, får hoppas på det Glad
  • susannemalmö

Började aldrig. Hon sa att hon inte ville ha blöja en dag när hon precis fyllt två och sen dess har hon varken haft det dagtid eller nattetid.
    En olycka har hon haft på två år, men det var på förskolan som tur var:)

• Maria222

Vid ett års ålder köpte vi en potta som fick ta plats vid leksakerna.
    Strax innan 2 år började vi läsa "kissa på pottan böcker" och sonen blev torr på nolltid lagom till sin 2 årsdag.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Blåtiran

Barn nr var inte intresserad så inte förrän vid 3 år. Barn nr 2 vid 18 månader.

• Mårbacka
    Maria222 skrev 2010-07-20 23:07:01 följande:
    Vid ett års ålder köpte vi en potta som fick ta plats vid leksakerna.
    Strax innan 2 år började vi läsa "kissa på pottan böcker" och sonen blev torr på nolltid lagom till sin 2 årsdag.
    Har du några bra boktips i ämnet?
  • Ninawikizz

Min son fyller 3 i oktober och han vägrar pröva pottan eller toaletten. vet inte hur vi ska göra, men jag antar att det går bättre när han är redo helt enkelt.

• alem

vår dotter är 19 månader och vi började lite smått när hon var 18mån att sätta henne på pottan.
    Hon fick en potta i julklapp då hon vid 11mån börjat slita av sig blöjan och visa klart och tydligt att hon behövde kissa men hon var alltid sent ute så de kom alltid på golvet. När hon fick pottan blev hon jätte ledsen när vi satte dit henne så vi har prövat nu när vi kunnat vara utomhus hela dagarna och hon har kunnat springa runt naken.
    För ca 2veckor sedan gav vi upp pottan, har den tillhands hemma och berättar att det bara är att sätta sig där osv. bla. bla. bla. men hon gillar inte pottan utan vill sitta på toaletten.

Så det blir toaletten nu istället som vi försöker, på morgonen direkt hon vaknar, efter lunch och sovning och innan läggdags på kvällen.
    Hitills har vi kommit till att hon säger till precis innan hon bajsar, från att säga till precis efter till under tiden är vi nu på sekunderna innan så man hinner ibland till toaletten ibland inte...
    Kissa däremot har aldrig kommit något på toan eller i pottan, hon säger till efter att hon kissat om hon har blöja på sig, hon verkar lite skrämd av att kissa på toaletten för ibland säger hon till och vi sätter henne där men hon sitter bara några sekunder sen säger hon nej och hoppar ner.
    Strax efter så brukar det komma och då på golvet om hon inte vill ta på sig blöja efter.

Försöker ha henne utan blöja så mycket som möjligt på dagarna, men säger hon själv till om att hon vill ha blöja så får hon ha det.

(¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
Svar på tråden När började ni potträna?