• Anna o Leia

Småbarnsföräldrar på stranden! Skyddar ni era barn från solen? Och hur?

Att vara på stranden är supermysigt och barnen älskar det! Men skyddar du ditt barn från solens skadliga strålar?

Jag har nämligen sett att många  föräldrar  låter sina små barn springa omkring alldeles nakna, i direktsol i flera timmar..  har sett många stackars små barn med knallröda ryggar.Rynkar på näsan Undrar vad dessa föräldrar  tänker när dom gör så.. För det är ju ingen nyhet att solen är farlig i en så stor mängd, för så små barn..

Själv skyddar jag min dotter med en blandning av det mesta ovanför, skugga blir dock svårt eftersom hon älskar att sitta vid vattenkanten o leka

Skyddar du ditt barn från solen? och hur?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-02 13:01
    Ser att jag har råkat sätta "JA" som ett röstningsalternativ. det skulle mer vara en liten rubrik övar alla JA-alternativen. så rösta inte på "Ja"..

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Småbarnsföräldrar på stranden! Skyddar ni era barn från solen? Och hur?
  • UpsyDaisy

...försöker också hålla mig och barnet i skugga.

• Gaby 01
    saltabanditen skrev 2010-07-03 13:41:19 följande:
    Till skillnad mot de flesta andra anser jag inte att strålande sol är vackert väder. Mina barn har fått styra själva vart de vill vistas och det är sällan de frivilligt går ut mitt på dagen i strålande sol. Det har blivit automatiskt att vi varit ute tidiga morgnar och sena kvällar med siesta däremellan. Solen är alltså ett mindre bekymmer, men går det mot all förmodan inte att undvika att vara ute mitt på dagen är en kombination av kläder och div krämer det som gäller.
    Precis så kör vi oxå! 
  • Ollibolli

Med en blandning av ovanstående. Sonen är 12 månader och jag smörjer hela kroppen kroppen med splskyddskräm, spf 30 från Apoteket. Sen så har han badbyxor och T-shirt på sig. Vill gärna att han ska ha solhatt också, men han vägrar, bara sliter av sig den hela tiden... Rynkar på näsan Eftersom han inte har så tjockt hår ännu så kommer jag även att smörja huvudet på honom...

• Mimmi P

Svarade med en blandning av ovanstående. Vi smörjer och har en tröja på honom. Har köpt solskyddsdräkt åt honom som han även kan bada i även om han än så länge inte verkar vara så intresserad av det. Vi försöker ha solhatt på honom men den åker oftast av och efter ett antal försök brukar vi ge upp. Jag ser även till att vi håller oss i skuggan när vi kan.

• Liten en

Vår dotter  får gå i sin baddräkt och har ALLTID solkräm på sig.
    Och har hon inte nått på sig så har hon ju självklart solkräm överallt.
    Flera timmar på stranden bara i solen är vi ju inte direkt....

Annars i vanliga fall soliga dagar har hon shorts/kjol och linne/tshirt eller klänning. sen solkräm där huden syns.
    Och sin solhatt, när hon låter den sitta på huvudet.

• Starkast

1. Att åka till stranden på em = de farligaste strålarna är borta.
    2. Mina barn har inte kvitvit hy, utan är "blandbarn. De har aldrig någonsin bränt sig, lyckligtvis.

Mitt i allt, får vi inte glömma bort att de farliga strålarna även är livsnödvändiga.
    Utan dom inget D-vitaminlager inför den mörka årstiden.

Forskarna börjar ju ex. komma närmare i att autoimmuna sjukdomar uppkommer pga för lite sol.
    Ex. i Diabetes insjuknar 2 barn per dag i Sverige.

Så skydda med måtta!
    För mycket skydd mot solen är inte heller bra.

• trolltotten

Solskyddsfaktor 50. Solhatt. En dräkt jag fick av min syster, typ baddräkt med kortärm som tydligen ska hålla uv-strålar borta. Sen är vi inte ute mitt på dagen när det bränner som värst. Hon är rödhårig och bränner sig lätt i solen, lyckligtvis har vi klarat oss så pass bra att det bara har varit kinder och näsa som varit röda, men borta dagen efter.(då vi inte gått ut). Hon är 18 månader.

• HäxanSurtant3

bara jag som bojkottar starnden då det är såhär extremt varmt? Det är ju inte hälsosamt vara i solen då det bär 30 grader i skuggan....bada det älskar jag men av hänsyn till min 2 åring så håller vi oss ärifrån dagtid och gör annat. T ex är i skuggan på en gräsmatta, ute på balkongen under parasoll där det fläktar och et finns en lite badpool..Det flesta brännskadorna ådrar man sig under sin första 8 år och jag tycker inte småbarn skall vistas alls i stark sol. De bör vara i skuggan.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HäxanSurtant3
    Starkast skrev 2010-07-04 00:01:50 följande:
    1. Att åka till stranden på em = de farligaste strålarna är borta.
    2. Mina barn har inte kvitvit hy, utan är "blandbarn. De har aldrig någonsin bränt sig, lyckligtvis.

Mitt i allt, får vi inte glömma bort att de farliga strålarna även är livsnödvändiga.
    Utan dom inget D-vitaminlager inför den mörka årstiden.

Forskarna börjar ju ex. komma närmare i att autoimmuna sjukdomar uppkommer pga för lite sol.
    Ex. i Diabetes insjuknar 2 barn per dag i Sverige.

Så skydda med måtta!
    För mycket skydd mot solen är inte heller bra.
    klokt..men normal klädsel som skyddar bålen och en del av benen är klokt. Min son har lite solbränna i ansiktet och på händer/armar. Men är inte bränd alls. Och ahr hittills aldrig blivit röd. Jag är noggrann med att skydda honom och smörjer inte så mkt med solksydskräm (innehåller ju så mkt skit...). Bättre med ljusa löst sittande kläder och solhatt.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Myrbäret

Solskyddsdräkt och solhatt/keps för både 2½-åringen och 5-åringen är en självklarhet om vi skulle vara på stranden en hel dag.

• trolltotten
    HäxanSurtant3 skrev 2010-07-04 12:39:31 följande:
    bara jag som bojkottar starnden då det är såhär extremt varmt? Det är ju inte hälsosamt vara i solen då det bär 30 grader i skuggan....bada det älskar jag men av hänsyn till min 2 åring så håller vi oss ärifrån dagtid och gör annat. T ex är i skuggan på en gräsmatta, ute på balkongen under parasoll där det fläktar och et finns en lite badpool..Det flesta brännskadorna ådrar man sig under sin första 8 år och jag tycker inte småbarn skall vistas alls i stark sol. De bör vara i skuggan.
    Vi har vart på stranden två gånger på hela sommaren, första gången en timme, andra gången en halvtimme ungefär. Resten av sommaren sitter hon i poolen i skuggan Men med solskydd där oxå, man kan bli bränd även i skuggan
  • 180823

Vad!! Bara 1% på alternativet skugga när vi var på stranden så satt vi i skuggan det gjorde ingen annan typ

• 180823
    Liten en skrev 2010-07-03 22:58:30 följande:

Vår dotter  får gå i sin baddräkt och har ALLTID solkräm på sig.

Och har hon inte nått på sig så har hon ju självklart solkräm överallt.

Flera timmar på stranden bara i solen är vi ju inte direkt....

Annars i vanliga fall soliga dagar har hon shorts/kjol och linne/tshirt eller klänning. sen solkräm där huden syns.

Och sin solhatt, när hon låter den sitta på huvudet.

När det är soligt ute på sommaren brukar jag sitta inne och spela Grand Theft Auto V online :D :D :D
  • 180823
    180823 skrev 2018-09-09 22:36:53 följande:

När det är soligt ute på sommaren brukar jag sitta inne och spela Grand Theft Auto V online :D :D :D

Tillägger ännu: det är ju ett bra sätt att skydda sig från solen. :D jag skämms att bada på stranden tänk om jag får stånd/erektion där mitt i allt på stranden och söta tjejer går omkring där i bikini och simdräkter där står jag med snoppen i full erektion som inte går att dölja när man bara har badboxershorts på sig, nä nä men mest jag skämms för är att jag har så ljus hud ovanför arbågarna upp till axlarna där är jag så vit så det kan blända nån :D
Svar på tråden Småbarnsföräldrar på stranden! Skyddar ni era barn från solen? Och hur?