• Nalli3

VI som plussat i Juni 2010

Jag och min sambo har gjort en IVF behandling. Det är vår första och jag plussade på midsommar afton den 25/6.. Super glad. VI har försök få barn i nästan 2 års tid men inte lyckats förrän vi fick gjälp på Cura kliniken... FLer som har plussat som vill följas åt behöver inte ha gjort IVF utan kan ha blivit gravid på egen hand... Kan vara roligt att få och ge tips till varandra.. =)
  • Svar på tråden VI som plussat i Juni 2010
  • anka22
    Nalli3 skrev 2010-07-24 12:04:14 följande:
    Hej jo det gick bra, allt såg bra ut fick se det lilla hjärtat som slog helt fantastiskt var det. =).. Doktorn sa att jag var i vecka 7+5 då men när jag sedan någon dag efter ringde och boka tid på MVC så sa de att jag var i vecka 7+2 men ja får ta det mer med dem när jag kommer dit och ska prata.. =)..
    Hur har det själv gått då?
    KRAM
    åh va skönt att det gick bra! Glad 
    jag ska ju iväg på torsdag, är sååå himla nervös! tänk om det är något som är fel!? kan liksom inte släppa den tanken.....önskar så mycket att allt ska se bra ut och att man kan se ett litet hjärta slå Skrattande
    tog det lång tid? såg du på engång? fick du nån bild med dej hem?
    kram
  • Nalli3
    anka22 skrev 2010-07-24 12:32:19 följande:
    åh va skönt att det gick bra! Glad 
    jag ska ju iväg på torsdag, är sååå himla nervös! tänk om det är något som är fel!? kan liksom inte släppa den tanken.....önskar så mycket att allt ska se bra ut och att man kan se ett litet hjärta slå Skrattande
    tog det lång tid? såg du på engång? fick du nån bild med dej hem?
    kram
    Hej förlåt för att jag inte svarat innan haft mycket i huvudet med graviditeten och hundarna och så... Nej det gick jätte snabbt faktist och vi fick med oss en bild hem som jag har i ett kuvär eftersom jag hört att om bilderna är ute hela tiden så kan bilden ljusna och försvinna typ och det vill jag inte riskera...

Så hur gick det för dig då???KRAM
  • Tussebus

De bilder vi fick ligger i scannern. Har scannat över dem till datorn och mailat ut dem till närmaste familjen Detta var tre veckor sen, så nu har nog fostret vuxit sig längre en 9,7 mm

• Smultronpuss100

Hej!
    Kul att läsa dina rader - jag upptäckte också att jag var gravid under midsommarhelgen!
    Vi gjorde ett återinförande av fryst embryo, vilket jag dömde ut skulle lyckas (får se, det är ju fortfarande inte helt säkert ännu men är i v.10 nu)

Vi hade gjort försök innan, och eftersom ägglossningen blir lite si- och så efter behandlingar - tänkte jag att chansen att lyckas var näst intill obefintlig.
    Jag trodde därför det var fel på stickan när jag sedan gjorde provet under midsommarhelgen.
    Efter någon vecka fick jag en blödning och utgick från att det var missfall. Dock stämde det inte riktigt, eftersom jag inte hade några smärtor i samband med blödningen.

Jag fick en tid för ultraljud hos kliniken och jag trodde inte mina ögon när jag såg den lilla "lysdioden" (hjärtat) på den lilla sända ut signaler till mig och min man att "jo - jag finns här och lever!"

Men - vi tar en dag i taget tills vi kommit igenom v12 -13 då risk för missfall minskar.

Kram och lycka till!

• Nalli3
    Smultronpuss100 skrev 2010-08-02 10:47:02 följande:
    Hej!
    Kul att läsa dina rader - jag upptäckte också att jag var gravid under midsommarhelgen!
    Vi gjorde ett återinförande av fryst embryo, vilket jag dömde ut skulle lyckas (får se, det är ju fortfarande inte helt säkert ännu men är i v.10 nu)

Vi hade gjort försök innan, och eftersom ägglossningen blir lite si- och så efter behandlingar - tänkte jag att chansen att lyckas var näst intill obefintlig.
    Jag trodde därför det var fel på stickan när jag sedan gjorde provet under midsommarhelgen.
    Efter någon vecka fick jag en blödning och utgick från att det var missfall. Dock stämde det inte riktigt, eftersom jag inte hade några smärtor i samband med blödningen.

Jag fick en tid för ultraljud hos kliniken och jag trodde inte mina ögon när jag såg den lilla "lysdioden" (hjärtat) på den lilla sända ut signaler till mig och min man att "jo - jag finns här och lever!"

Men - vi tar en dag i taget tills vi kommit igenom v12 -13 då risk för missfall minskar.

Kram och lycka till!

Hej gratis till er.. Ja vi tar också en dag i taget fram tills man passerat vecka 12-13. Har skrivit in mig på MVC och där jag går har de inskrivningen i 2 delar. Så har gått på första och andra blir i ca vecka 12..
    Ja vi gjorde också Ultraljud fast i vecka 7+5 som han räknade ut. Men det var de planerade ultraljudet efter IVF för att kolla om det fanns en hinnsäck mm... Så spännande att se hjärtat slå helt fantastiskt....
  • anka22
    Nalli3 skrev 2010-07-29 19:47:03 följande:
    Hej förlåt för att jag inte svarat innan haft mycket i huvudet med graviditeten och hundarna och så... Nej det gick jätte snabbt faktist och vi fick med oss en bild hem som jag har i ett kuvär eftersom jag hört att om bilderna är ute hela tiden så kan bilden ljusna och försvinna typ och det vill jag inte riskera...

Så hur gick det för dig då???KRAM
    hej! har vart på semester så såg detta nu =) och jaa man har massor i huvudet hela tiden, glömmer saker gör jag oxå, hoppas det blir bättre snart med det =D
    det gick jätte bra för mej! de tog inte lång tid innan hon hittade det lilla fröet =D och vi fick se ett hjärta slå, sååå underbart! allt såg bra ut, så mycket som man kunde se iallafall. den va 13mm och då var jag i v.7+6.
    nu är jag i v. 9+6 och mår super illa hela tiden, va till mvc idag och fick tabletter som förhoppningsvis ska hjälpa. har lite små blödningar oxå, inte roligt, blir så hemskt nervös när de kommer =S

hur mår du?
  • Smultronpuss100

Hej Tingeling!

Läste att du fått tabletter mot illamående, vad heter preparatet?

Jag mår inte illa, och har inte gjort det tidigare heller - men om jag tänker på "äckliga" saker, som
    t ex lukten av grillos/stekos får jag liksom ulkningar, vilket är rätt otrevligt eftersom jag tror att jag ska kräkas.

Jag har också haft blödningar, men de gick över så jag hoppas att det gör det för dig också.

Kram 

• anka22
    Smultronpuss100 skrev 2010-08-12 15:49:45 följande:
    Hej Tingeling!

Läste att du fått tabletter mot illamående, vad heter preparatet?

Jag mår inte illa, och har inte gjort det tidigare heller - men om jag tänker på "äckliga" saker, som
    t ex lukten av grillos/stekos får jag liksom ulkningar, vilket är rätt otrevligt eftersom jag tror att jag ska kräkas.

Jag har också haft blödningar, men de gick över så jag hoppas att det gör det för dig också.

Kram 
    De heter Postafen och är recept fria. Är tydligen emot åksjuka men de är helt ofarliga om man är gravid.

I vilken vecka var du när det gick över?

Krm
  • Smultronpuss100

Hej igen!

Postafen provade jag när jag skulle ut med några kompisar och kände mig lite kymig, fungerade riktigt bra!

Kväljningarna minskar nu i v.11 liksom tröttheten är betydligt mindre och jag måste inte längre sova middag.
    Nu gäller det bara att klara nästa vecka, sen är väl värsta missfallsrisken över hoppas jag?

Kram 

• anka22
    Smultronpuss100 skrev 2010-08-13 09:17:35 följande:
    Hej igen!

Postafen provade jag när jag skulle ut med några kompisar och kände mig lite kymig, fungerade riktigt bra!

Kväljningarna minskar nu i v.11 liksom tröttheten är betydligt mindre och jag måste inte längre sova middag.
    Nu gäller det bara att klara nästa vecka, sen är väl värsta missfallsrisken över hoppas jag?

Kram 
    Hoppas verkligen min trötthet går över snart oxå då =) ska ju börja jobba nästa vecka och då blir de inget sova middag mera. Kommer va i v.11 då =)
    Ja de säger ju att klarar man till v.12 så minskar risken för missfall med 80%. Är oxå snart där!!
  • Tussebus

V. 12 +3 idag. Gjorde KUB imorse. På måndag är det inskrivning och onsdag dax för NUPP UL. Längtar!

• anka22
    Tussebus skrev 2010-08-13 13:50:29 följande:
    V. 12 +3 idag. Gjorde KUB imorse. På måndag är det inskrivning och onsdag dax för NUPP UL. Längtar!
    vad är NUPP UL?
  • Akileija

Hej! Jag plussade också i mitten av juni och är alltså i v15 nu, det är en så otroligt härligt känsla. Vi har kämpat i sex år och har en brokig historia bakom oss, men nu är det vår tur igen och den här gången skall det hålla HELA vägen ut! Gravid

Jag har också gjort KUB, NUPP test och fick förklarat att det är ett test som erbjuds kvinnor som är över 35 för att räkna ut sannolikheten för trisomi (kromosomavvikelser).

Jag googlade på KUB och NUPP och fann följande på barntotal.se:
    KUB
    är en förkortning för kombinerat ultraljud och biokemisk screening. Testet består av två olika prover. Först görs en så kallad biokemisk screening. Genom att ta ett blodprov på den gravida kvinnan kan man mäta förekomsten av två hormon i hennes blod; PAPP-A och fritt ß-hCG. Fem dagar senare utför man en nackuppklarning (NUPP). Med hjälp av ultraljud mäts bredden på en vätskespalt i fostrets nacke. Ju bredare den är desto större är risken för att fostret har Downs syndrom. Resultatet från de båda testen vägs samman med den gravida kvinnans ålder för att ge en samlad bedömning av hur stor risken är att fostret har en allvarlig sjukdom eller skada. 

Provet ger enbart en uppskattning av hur stor risken är för att den gravida kvinnan ska föda ett barn med allvarlig avvikelse men man kan med 90 % säkerhet fastställa om fostret har en allvarlig avvikelse eller inte.

Testet kan utföras i vecka 10–13 + 6 dagar. Den biokemiska screeningen kan göras från graviditetsvecka 10 och nackuppklarningen kan tidigast utföras i vecka 11. Den biokemiska screeningen måste göras minst fem dagar innan nackuppklarningen. 

Sköt om er alla och era mirakel magar! 

Svar på tråden VI som plussat i Juni 2010