Amazina skrev 2010-07-04 08:58:35 följande:
Hej Johan01!
För typ 6 månader sedan startade jag en liknande tråd. Anledningen var att min man hade varit borta på jobbresa i en vecka och jag hade varit hemma själv med vår 6 månader gamla dotter. Vi har bara ett barn och hon är vanligtvis ganska lugn, men just denna veckan var hon förkyld som tusan och febrig och både dag och natt var verkligen jättejobbiga! Jag kunde varken gå på toa eller duscha utan att hon ville upp i famnen igen. Då kände jag att jag verkligen beundrar mammor som klarar alla sådana situationer om och om igen och kanske t o m har fler barn eller jobb dessutom. Min tråd var menad som en positiv tråd, där jag INTE tyckte synd om dessa mammor, men var impad av dem.
Typ 30% av alla svar jag fick var från ensamstående mammor som tog min tråd som ett slag i magen. De kände sig nedvärderade av det jag skrev och förstod det som "hur 17 står du ut med att vara ensamstående mamma". Själv förstår jag inte hur man kan bli så jäkla bitter över någonting som är menat som en komplimang!! Jag dsvarade bara att "Om man FÖRTJÄNAR berömmet i tråden så tar man säkert också åt sig och blir glad. Om man INTE FÖRTJÄNAR berömmet så kan jag förstå att man blir sur, men då var det ändå inte riktat mot just dig!!"
Jag ville bara förbereda pig på att du kan få sura reaktioner från en eller annan bitter mamma...

Jo, fast liiiite förstår jag kanske dem som tog det som ett slag i magen. Folk frågar sig ju ofta "hur man orkar vara ensamstående" o "hur man gör"!
Och det finns ju liksom inget svar på det - vi gör väl som alla andra föräldrar, bara det att vi har ingen andra hälft som hjälper till!
Vi badar, nattar, tröstar, lagar lunch o middag, hämtar o lämnar på dagis osv osv precis som alla andra - bara det att vi gör det själva varenda gång, vi har ingen annan förälder som hjälper till i vardagen.
Och självklart
klarar man det - det enda som är problematiskt är när man jobbar skift, o inte har någon här hemma som kan vara med barnen på kvällstid, utan jämt måste man skaffa barnvakt.
Människan har väl en förmåga att anpassa sig fort, o man gör väl helt enkelt det man är tvungen till! De flesta föräldrar älskar ju sina barn o har en instinkt att ta hand om dem, o vilja deras allra bästa - oavsett om man är ensam med dem eller ej!
Jag tackar för berömmet, men blir samtidigt lite trött på frågor som "hur man orkar" o "hur man fixar det" osv...!