• Johan01

Vad är erdra erfarnheter ang- ensamstående?

">

Jag är en beundrande kille över;framför allt, ensamstående mödrar.

Hur gör ni och hjur får ni allt allt fungera?

Jag bifoga en länk till alla er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-04 13:45
    Rättelse: Jag beundrar de ensamstående mammorna som inte tar illa upp av att personer tycker de är duktiga, resten beundrar jag inte.
  • Svar på tråden Vad är erdra erfarnheter ang- ensamstående?
  • Noiis

Ja vi gör väl som alla andra kämpar på!
    Jag har aldrig haft Noas pappa som hjälp eller stöd  iom att han drog under graviditeten. så för mig är det naturligt att vara själv.
    tror det är svårare och jobbigare om man har levt tillsammans länge och en bara drar.

• Johan01
    Sjukhus Mamman skrev 2010-07-04 02:14:23 följande:
    Ja vi gör väl som alla andra kämpar på!
    Jag har aldrig haft Noas pappa som hjälp eller stöd  iom att han drog under graviditeten. så för mig är det naturligt att vara själv.
    tror det är svårare och jobbigare om man har levt tillsammans länge och en bara drar.
    Jag beundrar. Glad
  • DuBBeeL

Hur jag gör? Jag älskar mina små troll och skulle gå genom eld för dom.
    Deras bästa är det enda jag tänker på.
    Visst är det svårt att få ihop vardagen ibland, som nu när jag jobbar natt..
    Men med lite hjälp av vänner och släktingar så får man ihop det på nå vis :)

Denna är också bra...

">

• Amazina

Hej Johan01!
    För typ 6 månader sedan startade jag en liknande tråd. Anledningen var att min man hade varit borta på jobbresa i en vecka och jag hade varit hemma själv med vår 6 månader gamla dotter. Vi har bara ett barn och hon är vanligtvis ganska lugn, men just denna veckan var hon förkyld som tusan och febrig och både dag och natt var verkligen jättejobbiga! Jag kunde varken gå på toa eller duscha utan att hon ville upp i famnen igen. Då kände jag att jag verkligen beundrar mammor som klarar alla sådana situationer om och om igen och kanske t o m har fler barn eller jobb dessutom. Min tråd var menad som en positiv tråd, där jag INTE tyckte synd om dessa mammor, men var impad av dem.
    Typ 30% av alla svar jag fick var från ensamstående mammor som tog min tråd som ett slag i magen. De kände sig nedvärderade av det jag skrev och förstod det som "hur 17 står du ut med att vara ensamstående mamma". Själv förstår jag inte hur man kan bli så jäkla bitter över någonting som är menat som en komplimang!! Jag dsvarade bara att "Om man FÖRTJÄNAR berömmet i tråden så tar man säkert också åt sig och blir glad. Om man INTE FÖRTJÄNAR berömmet så kan jag förstå att man blir sur, men då var det ändå inte riktat mot just dig!!"

Jag ville bara förbereda pig på att du kan få sura reaktioner från en eller annan bitter mamma...

• mia maria
    Amazina skrev 2010-07-04 08:58:35 följande:
    Hej Johan01!
    För typ 6 månader sedan startade jag en liknande tråd. Anledningen var att min man hade varit borta på jobbresa i en vecka och jag hade varit hemma själv med vår 6 månader gamla dotter. Vi har bara ett barn och hon är vanligtvis ganska lugn, men just denna veckan var hon förkyld som tusan och febrig och både dag och natt var verkligen jättejobbiga! Jag kunde varken gå på toa eller duscha utan att hon ville upp i famnen igen. Då kände jag att jag verkligen beundrar mammor som klarar alla sådana situationer om och om igen och kanske t o m har fler barn eller jobb dessutom. Min tråd var menad som en positiv tråd, där jag INTE tyckte synd om dessa mammor, men var impad av dem.
    Typ 30% av alla svar jag fick var från ensamstående mammor som tog min tråd som ett slag i magen. De kände sig nedvärderade av det jag skrev och förstod det som "hur 17 står du ut med att vara ensamstående mamma". Själv förstår jag inte hur man kan bli så jäkla bitter över någonting som är menat som en komplimang!! Jag dsvarade bara att "Om man FÖRTJÄNAR berömmet i tråden så tar man säkert också åt sig och blir glad. Om man INTE FÖRTJÄNAR berömmet så kan jag förstå att man blir sur, men då var det ändå inte riktat mot just dig!!"

Jag ville bara förbereda pig på att du kan få sura reaktioner från en eller annan bitter mamma...
    Jo, fast liiiite förstår jag kanske dem som tog det som ett slag i magen. Folk frågar sig ju ofta "hur man orkar vara ensamstående" o "hur man gör"!
    Och det finns ju liksom inget svar på det - vi gör väl som alla andra föräldrar, bara det att vi har ingen andra hälft som hjälper till!
    Vi badar, nattar, tröstar, lagar lunch o middag, hämtar o lämnar på dagis osv osv precis som alla andra - bara det att vi gör det själva varenda gång, vi har ingen annan förälder som hjälper till i vardagen.

Och självklart klarar man det - det enda som är problematiskt är när man jobbar skift, o inte har någon här hemma som kan vara med barnen på kvällstid, utan jämt måste man skaffa barnvakt.
    Människan har väl en förmåga att anpassa sig fort, o man gör väl helt enkelt det man är tvungen till! De flesta föräldrar älskar ju sina barn o har en instinkt att ta hand om dem, o vilja deras allra bästa - oavsett om man är ensam med dem eller ej!

Jag tackar för berömmet, men blir samtidigt lite trött på frågor som "hur man orkar" o "hur man fixar det" osv...!
  • Johan01
    Hej Johan01!

Jag förstår hur du menar och jag kan bara hålla med dig i det du svarade. Om jag ÄNDÅ får sura reaktioner så kan jag ta det Glad
  • Isola 5
    Hej Johan01!

Jag har inte läst din tråd, men om några nu tolkade ditt inlägg som nedvärderande så behöver ju inte det betyda att de är bittra bara därför.  Om man inte tycker det är jobbigt eller några problem att vara ensam med barnet så kan jag förstå att det kan kännas märkligt att bli beundrad av främmande personer pga man klarar av att vara ensamstående.
    Dessutom är det mycket jobbigare att plötsligt vara själv en vecka än att vara van vid det, det är inte riktigt jämförbart tycker jag.  Är man ensamstående och van vid det så har man sina rutiner och då kan det bli jobbigt och en stor omställning om man tvärtom plötsligt ska vara två vuxna med olika viljor och behov
    Jag var ensam ganska länge med mitt äldsta barn, och när jag träffade en ny så blev det en stor omställning och fungerade inte längre på det sättet jag var van vid eller de rutiner jag hade skapat.  Då beundrade jag de som lever i tvåsamhet och hur de klarar att hela tiden ta hänsyn och anpassa sig efter en annan vuxen
    Bebisen kommer 1/9
  • Johan01
    Isola 5 skrev 2010-07-04 13:32:14 följande:
    Jag har inte läst din tråd, men om några nu tolkade ditt inlägg som nedvärderande så behöver ju inte det betyda att de är bittra bara därför.  Om man inte tycker det är jobbigt eller några problem att vara ensam med barnet så kan jag förstå att det kan kännas märkligt att bli beundrad av främmande personer pga man klarar av att vara ensamstående.
    Dessutom är det mycket jobbigare att plötsligt vara själv en vecka än att vara van vid det, det är inte riktigt jämförbart tycker jag.  Är man ensamstående och van vid det så har man sina rutiner och då kan det bli jobbigt och en stor omställning om man tvärtom plötsligt ska vara två vuxna med olika viljor och behov
    Jag var ensam ganska länge med mitt äldsta barn, och när jag träffade en ny så blev det en stor omställning och fungerade inte längre på det sättet jag var van vid eller de rutiner jag hade skapat.  Då beundrade jag de som lever i tvåsamhet och hur de klarar att hela tiden ta hänsyn och anpassa sig efter en annan vuxen
    Ok jag förstår ditt resonemang. Isåfall ändrar jag min åsikt och tyckande till: Jag beundrar de ensamstående mammorna som inte tar illa upp av att personer tycker de är duktiga, resten beundrar jag inte.

Glad
  • susannemalmö
    Hej Johan01!

Jag skrev en tråd om hur jag beundrade alla kvinnor som klarar av att leva livet i kärnfamiljer med en man och fick en massa bittra svar från kvinnor som bodde med sina barns pappor. De tyckte visst att de hade ensamrätt på att beundra mig fast jag inte bett om det, men jag hade visst ingen rätt att beundra dem som stod ut med sina liv.

Tänk omvänt, vill du bli beundrad för att du klarar av att leva varje dag med din man fast du inte kan tänka dig ett bättre sätt att leva ditt liv på. Det är nedvärderande och stigmatiserande när man sonm du beundrar folk som lever det liv de själva valt bara för att det inte är något du själv skulle välja.
    Jag kommer ihåg din tråd och den var nedvärderande skriven. Beröm är väl bra, men att tycka synd om andra, vilket du gjorde, bara för att du tyckte det avr jobbigt en vecka är inte ok. Öht ska man vara försiktig när man generalliserar.
    TS i detta fallet tar jag dock inte illa vid mig av, även om jag inte heller tar till mig av berömmet. Det är lättare på många sätt att vara ensamstående, men det blir ramaskri om man får för sig att säga det högt.
  • Isola 5
    Johan01 skrev 2010-07-04 13:44:37 följande:
    Ok jag förstår ditt resonemang. Isåfall ändrar jag min åsikt och tyckande till: Jag beundrar de ensamstående mammorna som inte tar illa upp av att personer tycker de är duktiga, resten beundrar jag inte.

Glad
    Du behöver inte ändra din åsikt   Det var Amazonas inlägg jag svarade på. Inte för att hon ska ändra sin åsikt heller förstås, utan ville bara förklara att en del tycker det kan kännas konstigt att bli beundrade för saker de förmodligen tycker är helt naturliga och inget konstigt med alls. Det gäller inte bara ensamstående utan även andra livssituationer man själv tycker kan verka jobbiga, men det kanske inte de som är vana vid det tycker. 
    Bebisen kommer 1/9
  • Amazina
    susannemalmö skrev 2010-07-04 13:59:05 följande:
    Jag skrev en tråd om hur jag beundrade alla kvinnor som klarar av att leva livet i kärnfamiljer med en man och fick en massa bittra svar från kvinnor som bodde med sina barns pappor. De tyckte visst att de hade ensamrätt på att beundra mig fast jag inte bett om det, men jag hade visst ingen rätt att beundra dem som stod ut med sina liv.

Tänk omvänt, vill du bli beundrad för att du klarar av att leva varje dag med din man fast du inte kan tänka dig ett bättre sätt att leva ditt liv på. Det är nedvärderande och stigmatiserande när man sonm du beundrar folk som lever det liv de själva valt bara för att det inte är något du själv skulle välja.
    Jag kommer ihåg din tråd och den var nedvärderande skriven. Beröm är väl bra, men att tycka synd om andra, vilket du gjorde, bara för att du tyckte det avr jobbigt en vecka är inte ok. Öht ska man vara försiktig när man generalliserar.
    TS i detta fallet tar jag dock inte illa vid mig av, även om jag inte heller tar till mig av berömmet. Det är lättare på många sätt att vara ensamstående, men det blir ramaskri om man får för sig att säga det högt.
    MEN DÅ HAR DU JU UPPENBARLIGEN INTE LÄST VAD JAG SKREV. För jag skrev ju just det att jag inte tyckte synd om dem, men att jag var impad. Läs mitt inlägg så kanske du förstår bättre vad jag menar!
  • Amazina
    susannemalmö skrev 2010-07-04 13:59:05 följande:

Trådstarten jag skrev i den trden var exakt så här:
    "Min man är på golfresa under sex dagar. SEX ynka dagar! Och jag är själv med vår sex månader gamla dotter. Hon är inget komplicerat eller skrikigt barn, men ÄNDÅ... Det är jobbigt att inte ha avlastning någon gång! Vi har ingen släkt här som kan stötta och kompisarna har nog med sitt...

Jag beundrar er som har det så jämt!! Och kanske t o har fler barn!?"

Var i den trådstarten tycker jag synd om dig? Var skriver jag något som är nedvärderande?
    Ursäkta, men susannemalmö, jag tycker verkligen du överdriver om du blir sur för sånt! Klicka gärna även på visa endast under mitt namn i tråden och plocka fram det du tyckcker är elakt eller nedvärderande!
  • susannemalmö

Elakt tycker jag inte att det är, det har jag aldrig påstått. Men visst anser jag att det är nedvärderande när man generalliserar och drar alla ensamstående över en kam.
    Blir du tacksam jämtemot mig om jag säger att jag är impad över att du pallar leva med en man dagligen och att jag beundrar dig och alla andra som har det så jämt?
    Saken är att det redan är så stigmatiserat att vara ensamstående, folk blir arga när man säger att man trivs så och jag gillar inte inlägg som ditt eftersom det bara ökar på bilden av ensamstående som något negativt.
    Jag begär inte att du ska förstå om du i te varit i situationen själv och fått höra alla kommentarer och sett alla blickar. Men jag tycker faktiskt att du kan vara ödmjuk nog att förstå att alla ensamstående känner olika och att jag faktiskt har rätt att ha en åsikt utan att behöva kallas bitter. Jag tänker aldrig någonsin vara tacksam när folk har förutfattade meningar om min livssituation, oavsett om det mynnar ut i att de är impade eller tycker synd om mig och jag tycker inte att du bör bli så sur över reaktionerna du fick. Fundera istället på om det ligger något i det, du hade kanske lite för förutfattade meningar och trampade folk på tårna med dem?

• Amazina
    susannemalmö skrev 2010-07-04 15:40:56 följande:
    Elakt tycker jag inte att det är, det har jag aldrig påstått. Men visst anser jag att det är nedvärderande när man generalliserar och drar alla ensamstående över en kam.
    Blir du tacksam jämtemot mig om jag säger att jag är impad över att du pallar leva med en man dagligen och att jag beundrar dig och alla andra som har det så jämt?
    Saken är att det redan är så stigmatiserat att vara ensamstående, folk blir arga när man säger att man trivs så och jag gillar inte inlägg som ditt eftersom det bara ökar på bilden av ensamstående som något negativt.
    Jag begär inte att du ska förstå om du i te varit i situationen själv och fått höra alla kommentarer och sett alla blickar. Men jag tycker faktiskt att du kan vara ödmjuk nog att förstå att alla ensamstående känner olika och att jag faktiskt har rätt att ha en åsikt utan att behöva kallas bitter. Jag tänker aldrig någonsin vara tacksam när folk har förutfattade meningar om min livssituation, oavsett om det mynnar ut i att de är impade eller tycker synd om mig och jag tycker inte att du bör bli så sur över reaktionerna du fick. Fundera istället på om det ligger något i det, du hade kanske lite för förutfattade meningar och trampade folk på tårna med dem?
    Ja, visst har du rätt i det su skriver- att folk bara tar för givet att det skulle vara negativt att vara ensamstående, när det troligen snarare är så att just anledningen till att man är det är för att det är det bättre alternativet. Föräldraskap i allmänhet är ju en känslig fråga där alla har åsikter och ingen tycker lika.

Jag skulle inte bli tacksam om du skrev att du blev impad över att jag kunde leva med min man- men det är ju inte det det handlar om! Det handlar ju om AVSAKNADEN att ha någon annan som också bryr sig om barnen. Sedan om det är en man, en faster, en mormor, dagis eller grannen spelar ju ingen roll. Det är väl för tusan ingen konst att vara ensamstående mamma om man har fyra andra som ivrigt hjälper till med barnen var dag, likadant som det kan vara asjobbigt att leva med barnens far om han inte stöttar alls och bara är borta. Jag generaliserar absolut inte att alla ensamstående har det på samma sätt.

Förresten- jag tittade tillbaka i min tråd och nu inser jag att rätt många av de som skrev faktiskt blev glada över tråden. Någon enstaka hängde upp sig, och DU som nu så tydligt kom i håg tråden, DU har ju inte skrivit någonting alls.
  • susannemalmö

Vad bra att du förstår att det inte är något negativt i sig att vara ensamstående, precis som det inte går att säga att det är positivt att bo ihop med någon. Det hedratr dig, många vägrar inse det.

Jag kommer faktiskt ihåg din tråd även jag valde att inte ta debatten då. Jag vet att du och andra som skriver liknande inlägg inte menar något illa, jag vill bara ha lite förståelse för att man inte bör stigmatisera ensamstående mer än vad samhället redan gjort, det skadar både oss ensamstående föräldrar och våra barn.
    Det säger ju en del att du inte vill att folk ska beundra dig för att du orkar med din livssituation, då kan du ju sätta dig in i hur vi känner när folk blir imponerade av oss och kanske ändå ha lite förståelse för varför det känns nedvärderande?

Svar på tråden Vad är erdra erfarnheter ang- ensamstående?