PHofie skrev 2010-07-04 17:34:10 följande:
Jag har erfarenhet av att ha sökt havandeskapspenning. Jag jobbar ibutik med mycket jobb på lager med tunga lyft. Jag fick igenom halv havandeskapspenning för den tiden jag jobbar på lagret, men kassaarbetet fick jag inte igenom trots att jag får väldigt ont av det! Jag har omprövat mitt beslut för att lyckas få igenom hela, men lyckades inte. Har kollegor som fått igenom hel utan problem för alla 50 dagar man har rätt till, men jag fik bara ut halv på de 10 dagar jag sökte för!
Det är ett SJUKT DÅLIGT system och dom kollar noll på vad varje sökande har för problem, om man får ont eller har foglossning eller så, utan bara vad du har för arbete. Dom var tveksamma på om mina 15-20 kg lyft var tillräckligt tunga, så det var nära att dom slog av det helt. Tack och lov har jag en underbar chef som hjälpte mig så jag kunde vara ledig på heltid trots att jag bara fick igenom halv, tog lite semesterdagar och extra timmar som jag hade jobbat in.
Mitt tips är i alla fall att vara ute i god tid!!! Jag sökte alldeles för sent och hann inte göra så många omprövningar och vara så "bråkig" som jag skulle velat! Man måste vara beredd på motstånd och vara sjukt tjatig och envis! Börja att söka i god tid!! Så fort du får moderskapsintyg på MVC så skriv ut havandeskapspenningsblanketter direkt och skicka in tillsammans med moderskapsintyget!! Ju förr dess bättre, för dom är inte snabba!!!
LYCKA TILL!! Kom ihåg att det kan gå superbra och att du får igenom allt utan problem. Men du...sök också direkt från första dagen du har rätt till om du redan nu känner av att du får ont!! Jag jobbade för länge och har fått lida massa ryggont!
Det låter rätt klyddigt. När får man sitt moderskapsintyg då? Jag ska tillbaka till Bm 12/8 och det är typ en månad innan jag är berättigad det egentligen. Jag hade för mig att det var 60 dagar innan BF, förutom de sista 10 dagarna eller nåt sånt, jag fattar inget av det.. varför är man inte berättigad till det de sista 10 dagarna innan BF?
Men jag kanske ska ta och höra med min Bm om hon kan skicka hem ett intyg till mig redan nu. Jag ska knappt gå på några kontroller, allt är bra och komplikationsfritt så jag har hittills bara varit på inskrivning, glukos och ett ultraljud. Och jag har mindre än halva tiden kvar :o
Jag får ta och ställa in mig på att bråka lite istället då, de verkar lite snåla med det där..