• Lanloun

Ni som är hemmafruar/hemmamammor!!!

Är lite nyfiken, då tanken på att vara hemmafru under småbarnsåren lockar mig.

1. Varför är du hemmafru/hemmamamma?
    2. Är det ensamt?
    3. Vad brukar ni göra på dagarna, förutom hushållssysslorna?
    4. Hur många timmar i veckan jobbar din man?
    5. Finns det något bidrag som stödjer saken?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Ni som är hemmafruar/hemmamammor!!!
  • Hemmaföräldern
    Lallamen skrev 2010-09-06 14:47:51 följande:
    Nu är jag inte hemmaförälder på heltid längre sedan ett år (pluggar) men tänkte att mina tio år innan kanske ändå kvalificerar mig I hjärtat är jag fortfarande hemmaförälder.

1: Det har liksom aldrig funnits något alternativ för mig. Min mamma var hemma med oss och det har liksom bara varit självklart. Har inte kommit på någon tillräckligt bra anledning till varför jag skulle lämna mina små barn att passas av någon annan och vi har verkligen trivts och njutit av dessa år.
    2. Nej, jag har varit priviligerad och haft många i samma situation runt mig. Flera av mina närmaste kompisar har också varit hemmaföräldrar i många år. Sedan finns öppna förskolan + att jag haft en del engagemang i lite föreningar och så där jag träffat andra vuxna där det inte bara blivit barnprat.
    3. Ja, med fyra barn så har det liksom räckt till med vanliga livet för det mesta Men ut och leka, ha hem kompisar osv.
    4. Han jobbar heltid men under ett par år när minste var liten och stora fortfarande inte börjat skolan tog han föräldraledigt halva onsdag och hela fredagarna. Det var underbara år och nu när jag har utbildat mig färdigt är det väl något i den stilen vi funderar på igen - att båda jobbar deltid och framförallt förlänger helgen lite grann.
    5. I vissa kommuner finns vårdnadsbidrag men det kom precis när min yngste blev för stor så vi har rott runt det i alla fall. 
    Det låter som att du och din familj haft det helt underbart :)
  • Hemmaföräldern
    Lanloun skrev 2010-07-04 21:58:36 följande:

2. Är det ensamt?

Tacksam för svar
    Hur känner du efter alla svar.... skulle vara roligt med lite feed back... :)
  • lolliepopsie

Precis som någon skrivit innan så har vi valt ha det på detta sätt för att min SAmbo gör Karriär..
    Jag är inte intresserad av något sådant..Jag vill vara med mina barn!

Jag är mer än gärna hemma med mina barn,sköter dom,allt kring hemmet etc.
    De min Sambo gör är att skjutsa barnen på morgonen till skola/dagmamma..Vår 4-åring går 15 tim
    Och Storhandlar :)
    Jag lagar maten,bakar,tvättar,städar,BVC etc...
    Och stormtrivs!
    Visst skulle man vilja kunna ta en fika nån gång ensam men de sker på helgen i sånt fall.
    Vi finansierar detta med min Sambo`s inkomst,barnbidrag,underhåll,vårdbidrag.
    En stor anledning till detta valet är även att äldsta sonen har ADHD,han behöver korta dagar & att jag finns till!
    Obs! Vi sparar en bra summa till varje barn varje månad & så även eget sparande.

Ensam vete sjutton...finns alltid föräldrar ute i parken eller vänner man träffar:)
    Jag är då aldrig sysslolös ;)

Vi trivs såhär trots vissa människors blickar&kommentarer..
    Men jag vet inte hur vi annars skulle få ihop det med fyra barn..

Min Sambo vill göraa karriär & jag stöttar honom & han i sin tur ger oss det livet vi är nöjda med.
    Tycker att vi kan göra saker trots att jag är hemma..
    Vi har varit i Thailand,öland,kolmården etc...

Det enda jag saknar är ett körkort,det skulle underlätta enormt & drömmen om ett hus ,med trädgård ;) men de kommer om allt går vägen...

• lolliepopsie

Och svaret på hur mycket min Sambo jobbar..
    Låt säga Mån-Fre 8.15 - runt 20.00
    Och sedan har han jour dygnet runt(telefon men kan behöva åka iväg)
    Och Söndag c:a 15.00 - 19.00

Den där Hollywoodfru bubblan existerar inte här ;) Fast många verkar tro det...dock skulle jag inte tacka nej till ett par nya bobbisarSkrattande

• Hemmaföräldern
    lolliepopsie skrev 2010-10-13 16:43:27 följande:
    Och svaret på hur mycket min Sambo jobbar..
    Låt säga Mån-Fre 8.15 - runt 20.00
    Och sedan har han jour dygnet runt(telefon men kan behöva åka iväg)
    Och Söndag c:a 15.00 - 19.00

Den där Hollywoodfru bubblan existerar inte här ;) Fast många verkar tro det...dock skulle jag inte tacka nej till ett par nya bobbisarSkrattande
    Oj då drar du ett ganska tungt lass själv.  Vad duktig du är men det är ju han också som sliter och kämpar på för sin familj. Hoppas att ni får lite avlastning ibland :) 
  • lolliepopsie
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-14 15:00:10 följande:
    Oj då drar du ett ganska tungt lass själv.  Vad duktig du är men det är ju han också som sliter och kämpar på för sin familj. Hoppas att ni får lite avlastning ibland :) 
    Ja vi sliter ju på varsitt håll,men vi är rörande överens om att kunna finnas för barnen hela tiden.
    TackGlad
    Nej,jag/vi har inte mycket till avlastning.Kan vara när det kör ihop sig med föräldramöten eller så.
    Sen kan det vara nån enstaka gång att vi har gått ut&ätit tillsammans.

Men sen gör vi saker på varsitt håll,mest min Sambo dock jobbrelaterade jippon Flört
    Jag har ju varit lite fast pga av att dotter ammade förut & vägrade flaska men nu är det andra bullar,men jag trivs hemma.Vi har det mysigt hemma istället,äter en bit mat tillsammans när barnen sover eller ser en film.Vi båda är rätt så slut,så en lugn kväll i soffan tillsammans är att föredra!
  • Hemmaföräldern
    lolliepopsie skrev 2010-10-14 16:08:41 följande:
    Ja vi sliter ju på varsitt håll,men vi är rörande överens om att kunna finnas för barnen hela tiden.
    TackGlad
    Nej,jag/vi har inte mycket till avlastning.Kan vara när det kör ihop sig med föräldramöten eller så.
    Sen kan det vara nån enstaka gång att vi har gått ut&ätit tillsammans.

Men sen gör vi saker på varsitt håll,mest min Sambo dock jobbrelaterade jippon Flört
    Jag har ju varit lite fast pga av att dotter ammade förut & vägrade flaska men nu är det andra bullar,men jag trivs hemma.Vi har det mysigt hemma istället,äter en bit mat tillsammans när barnen sover eller ser en film.Vi båda är rätt så slut,så en lugn kväll i soffan tillsammans är att föredra!
    Ja så har jag också känt. Jag har ammat mina barn väldigt länge och vi har också haft väldigt lite avlastning men det går och precis som du skriver det är guld värt att få den här tiden med barnen och att ge dem en trygg start i livet :)
  • lolliepopsie

Jag har också ammat de minsta länge,Sonen var 1½ år när jag slutade & dottern lite över 1år
    Men jag hade nog kunnat amma henne längre,men min hälsa gick lite före när hon ändå var ett.
    Jag tappade så mycket hår att jag hade kala fläckar :S
    Och gick ner mycket i vikt etc..Så då valde jag att låta kroppen återhämta sig istället när man ändå ammat i 1 år :)

Man ger barnen verkligen en bra start anser jag:)
    Sen kanske jag skulle kunna ha nån form av "barnflicka" när ärenden behöver uträttas som är tråkigt för barnen att hänga med på...
    Jag kan ta med barnen till köpcentrum i nödfall & lite muta...
    Men ibland måste man spendera ett par timmar där & då skulle jag hellre se att de får vara hemma&leka,istället för att tråkas ut...*har många funderingar & åsikter* Flört

För helgerna är heliga för familjen på nåt sätt,vill att min Sambo ska få ta det lite lugnt inte överrösa med "Vi måste handla,vi måste göra det etc..."
    Jag avklarar gärna dessa saker under vardagen,sen kan vi göra det jag inte kan göra själv på helgen visst,men inte lämna allt åt helgen..*svammel svammel*...
    Men du förstår nog vart jag vill komma Skrattande

Hemmaföräldern skrev 2010-10-14 17:53:36 följande:
    Ja så har jag också känt. Jag har ammat mina barn väldigt länge och vi har också haft väldigt lite avlastning men det går och precis som du skriver det är guld värt att få den här tiden med barnen och att ge dem en trygg start i livet :)

• Svensson1

Hej! Vad glad jag blev när jag läste denna tråd, jag går hemma med mina två barn och ibland funderar jag om jag gör rätt.. Fast att jag alltid har sakt att jag ska vara hemma så mycket jag kan och har råd med.. Men detta med att alla andra är på förskola kan göra en lite osäker ibland..

• Lenora

För att jag älskar det! Och det gör livet lättare och mindre stressigt  för hela familjen.

2. Är det ensamt?
    Absolut inte! Jag har ett mycket mer socialt liv och mer energi idag än när jag jobbade.

Vi umgås nästan dagligen med andra hemmamammor och deras barn. Vi hittar på en massa kul tillsammans med barnen. Dessutom går vi till en musik- och lekgrupp för småbarn en gång i veckan. Jag har också tid för mina hobbies (spela piano, teckna och försöker lära mig gitarr).

40h

Nej. Vi lever snålare än vi skulle om båda jobbade men det är värt det!

• lycklig1977

hej!

jag är en hemma mamma som varit hemma i hela 3 år!!! japp!  å jag stortrivs super ännu! dagarna här går ändå fort, förutom hemmaläxor så leker jag å min 3 årig väldigt mycket ihop, ibland träffar vi mina väninnor som oxå har barn, vi fikar å barnen leker så bra ihop! vi går ut å leker, åker pulka vilket han älskar å tar varje tillfälle då det snöar rikligt! vi pysslar, målar, tittar på favoritprogrammen tillsammans mm, så tiden går ju väldigt fort, min make jobbar 8 tim/dag, givetvis finns det sådana få dagar som man skulel vilja återgå till jobbet, men dom är så få! jag upplever inte att det är ensamt, tvärtom, det finns mer hemmamammor än vad man tror!

• Siranbiran

Ansåg att barnen behövde mig mer än jobbet, så sade upp mig för att vara hemma med mina barn på 4 och 8 år. Har varit hemma sen de föddes, förutom då jag hoppade in och jobbade under 1 år med vardera då min sambo var pappaledig. Lever på hans lön nu och det fungerar jättebra. Vi går på öppna förskolan på dagarna, badhuset, bondgården, lekplatser m.m

• Hemmaföräldern

Tycker den här debattartikeln av Eva Rusz är väldigt bra;

www.svd.se/opinion/brannpunkt/starkare-relation-till-jobbet-an-till-barnen_3629239.svd

Den beskriver vad som är viktigt. Synd bara att regeringen inte förstått det ännu i ett land med ständigt ökande psykisk ohälsa hos barn. Tänker på det senaste om alla unga tjejer som försöker begå självmord med hjälp av alvedon. Tänk om de fått tid med sina föräldrar istället och fått en chans att knyta an, då skulle de må så mycket bättre. 

• Hennakatten

2. Är det ensamt?

Tacksam för svar
    1. För att ge mina barn en lugn och trygg start i livet utan stress. För att de ska få utveckla sitt språk och sin personlighet i sin egen individuella takt utan att vara bunden till den strikta ordning som av nödvändighet måste finnas inom barnomsorgen.
    För att det förenklar för hela familjen, vi behöver aldrig gräla om vem som ska vara hemma med sjuka barn och kvällarna blir lugnare eftersom mycket av hushållsarbetet hinns med under dagen.
    Och för att jag trivs och för att det UTVECKLAR mig som människa!!

2. Nej, det blir väl vad man gör det till! ÖF finns ju alltid, andra föräldralediga, kompisar med oregelbundna arbetstider, farmor/mormor, enstaka andra hemmaföräldrar etc.
    Däremot kan jag känna mig ensam och ifrågasatt i vissa sammanhang för hur jag/vi väljer att leva vårt liv. Kan ärligt talat kännas ganska jobbigt att behöva förklara och försvara sig hela tiden. Jobbigt också att en del människor utgår från att jag är lite mindre vetande (och lat!) bara för att jag vill ägna tid åt mina barn just nu istället för att förvärvsarbeta.

3. Vi går på ÖF ibland, åker till andra och fikar eller bjuder hem folk, leker inne och ute, skjutsar till skola och dagis ( 4- åringen går numera 15 timmar /v), läser, pratar och umgås. 

4. Maken är föräldraledig på fredagar, övriga dagar jobbar han 8,5 timmar + resa på 1,5 timme.

5. Numera finns vårdnadsbidrag i vår kommun så det har jag haft för de minsta. När de två äldsta var små fick vi klara oss enbart på makens lön.
  • winniemoo

1. Jag tycker det ä viktigt att min son alltid ska ha en förälder hemma. Dessutom är det jag som skaffat barn så varför ska jag låta någon annan ta hand om det(dagis). Jag tillägnar mer en gärna mitt liv till mitt barn :)

2. visst kan det bli ensamt men med en ettåring som springer runt så blir det iallafall aldrig tråkigt :) 

3. Som hemmafru gör jag alla hushållssysslor så att min man alltid kommer hem till mat på bordet och ett rent hem. Jag tar gör all planering,tar hand om ekonomin, leker med min son 6 tar hand om allt han behöver, tar hand om mig själv (Tar man inte hand om sig själv kan man inte ta hand om alla andra med 100% glädje heller) & bloggar.

4.40-50h/veckan

5. Vi kalrar oss bra på min mans lön! 

• MARIO

För att vara med mina barn, så de ska få kortare dagar på dagis/skola slippa stressa.

2. Är det ensamt?
    Nej, träffar ofta komisar med barn, Öppna förskolan.

Lämnar på skolan, dagis tre dagar i veckan, Öppna förskola 2ggr i vecka. En dag med den lille på Babyrytmetik och en dag med 4,5åringen då går vi en dag med mycket stora. Lillen är ju med åxå.
    leker, matar djuren, går ut med hundarna. 6 åringen går på simskolan en g/v. Träffar syskon, föräldrar, m.m

38timmar. (brukar ta ut föräldrarledig några veckor på sommaren plus enstackar dagar under terminerna, samt 1vecka vid Jul)

Nu är ju lillen bara en månad, men sen finns ju Vårdnadsbidraget.

• vargaa

2. Är det ensamt?

Tacksam för svar
    1. Jag är föräldraledig med min 10 månader gamla dotter men hoppas kunna vara hemma även efter att fp är slut. Anledningen: Jag vill inte gå miste om tiden med mitt/mina barn och jag tycker att de ska växa upp i sitt hem med sina föräldrar.
    2. Inte änsålänge. Jag har en superbra mammagrupp som jag träffar en gång i veckan och en kompis som också är hemma med dotter som jag träffar en gång i veckan.
    3. En dag i veckan ägnar jag åt att planera veckomatsedel, sen skriver jag en inköpslista för veckan och sen åker vi och veckohandlar - sen har måndagen gått. Tisdag är mammagrupp, onsdag träffar jag kompisen med dotter. Torsdag ägnar jag ofta åt städning. Fredagen tar vi det lugnt, ringer viktiga samtal, rensar bland papper och annat man inte hunnit med under veckan. Det är sällan en ledig stund efter som att jag försöker få alla ev måsten gjorda innan sambon kommer hem. Går ut med hunden, tvättar, och nu när våren är här är det dags att byta gardiner, snart kan man städa tomten, rensa rabatten. Det finns som sagt alltid något att göra.
    4. Han kommer hem strax före 17 mån-tors och vid kl 14 på fre. Så heltid.
    5. Föräldrapenningen tar jag ut  väldigt snålt för att spara dagar. Så det är inte många tusenlappar i månaden. I övrigt har vi ingen mer inkomst än sambons lön. Man får snåla, men det gör jag gärna för min dotters skull.
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Ni som är hemmafruar/hemmamammor!!!