• levalivet

Jag kan inte komma närmare min sambo, vad göra?

Hej!
    Har skrivit om avvisande mot sambo tidigare men inte kommit någonstans.
    Vad är det som hindrar mig från att släppa in min sambo helt in i mitt liv? Han försöker komma mig nära dagligen men jag bara avvisar honom hela tiden. Varför ska jag ha den här dumma spärren eller muren mot honom. Om jag bara kunde släppa in honom så skulle allt bli bra. Jag avvisar honom på ett snällt sätt och han vet hur jag känner. Det är jobbigt att vara avvisande när han försöker ta kontakt. Jag lider vill inte ha så här! Är det för att jag inte litar på honom? Inte älskar honom? Jag har problem med mig själv? Hur ska jag veta vad det beror på?? Hur ska jag angripa problemet för att få svar? Han tycker inte att det är roligt heller! Jag kan inte ens knappt ta en kram!? VAD HÄNDER? Vet inte hur jag ska ta ens ett litet steg. Varför undviker jag närhet?Vart börjar jag?Är det så svårt!

• Svar på tråden Jag kan inte komma närmare min sambo, vad göra?
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Det finns förmodligen lite olika delar i ditt problem. Om du har varit med om något i din historia där någon kränkt din integritet på något sätt, kan det göra att du får det svårt om någon kommer dig för nära. En annan aspekt är att  vi människor kan ha olika behov av närhet och distans. Jag vet inte om detta är något som vi fått med oss i bagaget eller om det beror på något annat.  Om det är så att du har mer behov av distans och din partner av mer närhet kan det leda till att han  uppfattar din distans som att du inte tycker om honom och blir då mer ivrig på närhet. Då får ni en negativ spiral där ni på olika sätt gör vandra illa. För att bryta detta behöver ni prata om detta och förlita er på att ni är älskade och repeterade. Du kan ev behöva en egen kontakt för att reda ut om du har andra bekymmer du behöver ta itu med, men det är svårt att veta.
    Lycka till
    Tommy 

Svar på tråden Jag kan inte komma närmare min sambo, vad göra?