• Anjellica

Det här med PCOs gör en riktigt tankspridd =S

Hej jag är helt ny på denna sidan. Har gått på p-piller sen jag vart 16 o då sa läkarn att jag hade PCOs o att jag förmodligen inte kan få barn men fick då p-piller som kunde hjälpa äggstockarna att komma igång under några år, (blev jätte ledsen med bara tanken att jag kanske aldrig lyckas?) Men nu e jag 23 o jag tog sista pillret på nyår, så nu planeras det barn:) Har haft mens 2 ggr, Första gången direkt efter nyår o sen sista veckan i Maj. Så jag ringde te min gynekolog i fredags och han sa till mig att jag ska forsätta försöka året ut (för att alla ska ha försökt minst i ett år innan hjälp?) Jag har haft mens 2 ggr på sex månader! Tankarna om att lyckas.. nä,inte så höga=S
    Är det normalt att känna av sina äggstockar medans går på p-piller? 
    Fär när jag slutade så fick jag jättejätte ont i Mars (Jag trodde allvarligt att hela livmoderna skulle trängas sig ut genom magen! Men ingen mens =S) Medan de senaste 3 månaderna har jag inte känns nåt alls (Förutom mensen sista helgen i maj.. Jag kan inte känna mina äggstockar, ligger o trycker men.. känner inte,, ´Har alltid gjort det annars,, e det ovanligt?
    Jag e vädligt deprimerad o trött på att kissa på stickor när jag har så negativa tankar o PCOs..
    Sist gång jag var hos min gynekolog så frågade jag honom - Kan jag få barn nångång? han svarar -Det vet jag inte, det kan jag inte svara på..
    Jag e sjukt förrvirrad av barn o PCOs... Känns som en stor sten axlarna..
    Önskar om jag kan få massa annan olik hjälp eller förslag efter som jag har ju året ut på mig innan själva läkarna går vidare med andra försök:)

Vore jätte tacksam!

• Svar på tråden Det här med PCOs gör en riktigt tankspridd =S
  • dragonesse
    Anjellica skrev 2010-07-05 14:38:52 följande:

Är det myt att vi har lättare för att få tvillingar när vi får hormonhjälp?

Nej det är ingen myt. Vid "normala" graviditeter är risken/chansen för tvillingar 1 på 100, vid behandling av tex Pergotime (som stimulerar ägglossning) är den 1 på 10...

Jag har själv PCO och väntar nu mitt första barn efter 2 kurer med Pergotime!
    (¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Anjellica
    Lille Gris skrev 2010-07-06 14:03:44 följande:
    Ta kontakt med ditt nya sjukhus då direkt när du har flyttat, finns ingen anledning att dra ut på det. Du har en diagnos som bevisligen gör det svårare att planera barn, varför ska du då slösa tid på att vänta på något som troligen inte kommer inträffa?

Nej, PCO:are har som sagt ofta många och väldigt bra ägg. Problemet är att flera äggblåsor försöker tävla om att växa samtidigt och därför räcker inte hormonet till att göra så att en enda blåsa blir dominant och kan släppa ut ett moget ägg.
    För de flesta PCO:are räcker det med att ta hormoner i tablettform för att ge äggtillväxten en knuff i rätt riktning och får man bara ägglossning så har man samma chans som "alla andra" att bli gravida. Skulle man inte få någon ägglossning med tabletterna så kan man prova hormonsprutor (som man tar själv), då kan man få lite högre och mer individuellt anpassad dos av hormonet. Funkar inte heller eller om man har fått ägglossning men inte blivit gravid "inom rimlig tid" (oftast ca ett halvår/6 hormonkurer) kan man ta steget vidare till IVF.
    Med lite hjälp blir de allra flesta gravida till slut, så det finns ingen anledning att deppa ännu!
    Ja det är ju så jag känner oxå, känns ju som att man borde få nån slags hjälp redan från början.
    Tack för förklaringen, tänker redan i mer possitiva riktningar:)
    I Journalerna jag fick hem stod det att min livmoder "lutade över urinblåsan (förklarar ju varför jag kissat så ofta i alla år hehe) sen stod det nån med att tjejer skulle han nån "hormon eller fertilitets grejj" som var under 20 o jag hade 26 (det stod "lite högt". Kan ju inte alls mycket om journaler o vad som e vad.
    Men är så glad att du hjälpte mig med PCOs:)
    Men kontakta Varberg ska jag absolut göra, redan nästa vecka kanske:)
  • Anjellica
    dragonesse skrev 2010-07-06 20:29:01 följande:
    Nej det är ingen myt. Vid "normala" graviditeter är risken/chansen för tvillingar 1 på 100, vid behandling av tex Pergotime (som stimulerar ägglossning) är den 1 på 10...

Jag har själv PCO och väntar nu mitt första barn efter 2 kurer med Pergotime!
    Åh Stort Grattis till dig!:)
    Oj då har vi ganska stor chans hehe!
    Jag har läst med om många som haft pergotime, är det förstahandvalet hos oss eller finns det fler? 
  • dragonesse
    Anjellica skrev 2010-07-07 00:50:19 följande:
    Åh Stort Grattis till dig!:)
    Oj då har vi ganska stor chans hehe!
    Jag har läst med om många som haft pergotime, är det förstahandvalet hos oss eller finns det fler? 
    Tack! Känns ibland som om jag måste nypa mig själv, händer det verkligen mig? Men nu är jag i vecka 19 och snart halvvägs, så ja, det verkar vara sant!

Jag vet faktiskt inte vad det finns mer, det var det enda jag fick utskrivet och när Pergotime var slut hos leverantören en längre period fick jag inget annat utskrivet heller, så alternativen är nog inte så många. Men något annat borde ju finnas tycker jag.
    ♥(¯`°?.¸ ♥ popcorn79.blogspot.com ♥¸.?°´¯)♥
  • Anjellica
    dragonesse skrev 2010-07-07 07:42:29 följande:
    Tack! Känns ibland som om jag måste nypa mig själv, händer det verkligen mig? Men nu är jag i vecka 19 och snart halvvägs, så ja, det verkar vara sant!

Jag vet faktiskt inte vad det finns mer, det var det enda jag fick utskrivet och när Pergotime var slut hos leverantören en längre period fick jag inget annat utskrivet heller, så alternativen är nog inte så många. Men något annat borde ju finnas tycker jag.
    Ja va kul, stort stort grattis:D
    Ja det kanske är det jag oxå kommer få då när jag behöver hjälp:) Är det många biverkningar?
  • Pippiputti
    Pikapika skrev 2010-07-07 13:28:41 följande:
    Intressant artikel

www.kostdoktorn.se/at-dig-gravid
    För mig funkade det med kostomläggning till LCHF.
    Hux-Flux rasade jag i vikt, hade innan bantat ofta utan resultat.
    Hade oregelbunden mens (mens 1 gång per år typ).
    Fick mens direkt efter 2 veckor och sen kom den regelbundet....ja typ 2 gånger sen vart jag gravid. Efter 10 års barnlöshet fick vi vårat efterlängtade mirakel
  • dragonesse
    Anjellica skrev 2010-07-07 16:04:03 följande:
    Ja va kul, stort stort grattis:D
    Ja det kanske är det jag oxå kommer få då när jag behöver hjälp:) Är det många biverkningar?
    Det beror på vem du frågar. Jag hade typ inga biverkningar alls av pergotime, däremot massor med hemska biverkningar av Provera som jag tog för att få igång mensen... huga. Men en del får biverkningar av pergo också.
    ♥(¯`°?.¸ ♥ popcorn79.blogspot.com ♥¸.?°´¯)♥
  • piapiapia

Mycket konstigt. Du borde ju få Pergotime eller nått annat liknande för att få en riktig ägglossning. Jag har aldrig vetat om att jag har PCOs förrän förra året, började med p-piller när jag var 15 och slutade när jag var 29. Första gången jag var hos en läkare fick jag direkt Provera så att mensen skulle komma för att sedan direkt börja med min första kur Pergotime. Det var det jag fick sagt jag skulle prova i ett år. Utan hade det ju antagligen inte hänt nått eftersom jag på egen hand inte har stark ägglossning nog för att kunna släppa ett ägg.

Hoppas att du hittar en bättre läkare så du slipper oroa dig för mycketSolig 

• bmbengtsson

jag har PCO, jag har två barn, andra var lite svår att få till, jag fick gå ner 10 kg (jag fick äta metformin som egentligen ges till diabetiker, ) jag hade väldigt oregelbunden mens, som mest 100 dagar emellan, har man så långt emellan sa min gyn. att man inte alltid hade ÄL.
    Det finns hopp för alla. Min Gynekolog sa att alla PCO patienter kunde få barn bara att det det tog längre tid och man innan dess kanske gav upp. Man kanske stressar också och bara därför kan man bli utan ÄL. Lycka till! 

• Anjellica
    dragonesse skrev 2010-07-07 21:29:43 följande:
    Det beror på vem du frågar. Jag hade typ inga biverkningar alls av pergotime, däremot massor med hemska biverkningar av Provera som jag tog för att få igång mensen... huga. Men en del får biverkningar av pergo också.
    Så man ska alltså först gå på provera för att få igång mensen o sen pergotime?
  • Anjellica
    piapiapia skrev 2010-07-07 21:40:17 följande:
    Mycket konstigt. Du borde ju få Pergotime eller nått annat liknande för att få en riktig ägglossning. Jag har aldrig vetat om att jag har PCOs förrän förra året, började med p-piller när jag var 15 och slutade när jag var 29. Första gången jag var hos en läkare fick jag direkt Provera så att mensen skulle komma för att sedan direkt börja med min första kur Pergotime. Det var det jag fick sagt jag skulle prova i ett år. Utan hade det ju antagligen inte hänt nått eftersom jag på egen hand inte har stark ägglossning nog för att kunna släppa ett ägg.

Hoppas att du hittar en bättre läkare så du slipper oroa dig för mycketSolig 
    Ja det känns konstigt utan p-piller (trodde att det skulle vara som vanligt, har aldrig hört nån sagt nåt om det. Men mina äggstockar har ett eget liv nu, Mens alldeles för sällan, onte när jag inte borde, svullen mage (hjälper inte ens att försöka dra in den hehe!) Men är för väl att jag har PCOs o gått på p-piller i 6 år=S
    Jag hoppas på riktigt bra läkare i Varberg:)
    Så ni försöker fortfarande eller e du gravid?:)
    Tack:)
  • Anjellica
    bmbengtsson skrev 2010-07-07 21:43:21 följande:
    jag har PCO, jag har två barn, andra var lite svår att få till, jag fick gå ner 10 kg (jag fick äta metformin som egentligen ges till diabetiker, ) jag hade väldigt oregelbunden mens, som mest 100 dagar emellan, har man så långt emellan sa min gyn. att man inte alltid hade ÄL.
    Det finns hopp för alla. Min Gynekolog sa att alla PCO patienter kunde få barn bara att det det tog längre tid och man innan dess kanske gav upp. Man kanske stressar också och bara därför kan man bli utan ÄL. Lycka till! 
    Hej o tack:)
    Alla säger så mycket olika om det o man läser så mycket annat..
    Men klart en blir stressad o deprimerad, men det e ju bara att ta sig nån deppdag o sen upp på fötterna igen (Aldrig ge upp).
    Du skrev att du fick gå ner tio kilo? Jag e ju inte överviktig men det kanske gjälper att förlora några få kilon?
  • dragonesse
    Anjellica skrev 2010-07-08 00:44:11 följande:
    Så man ska alltså först gå på provera för att få igång mensen o sen pergotime?
    Det beror på, men jag hade så oregelbunden mens att det kunde dröja flera månader innan den kom igen, och så länge ville jag inte vänta. Så då tog jag provera för att sätta igång den.
    (¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • piapiapia
    Anjellica skrev 2010-07-08 00:49:31 följande:
    Ja det känns konstigt utan p-piller (trodde att det skulle vara som vanligt, har aldrig hört nån sagt nåt om det. Men mina äggstockar har ett eget liv nu, Mens alldeles för sällan, onte när jag inte borde, svullen mage (hjälper inte ens att försöka dra in den hehe!) Men är för väl att jag har PCOs o gått på p-piller i 6 år=S
    Jag hoppas på riktigt bra läkare i Varberg:)
    Så ni försöker fortfarande eller e du gravid?:)
    Tack:)
    Jag är gravid nu. Vecka 22 i morgonGlad. Fick Pergotime för första gången i maj förra året. Det var mitt första besök hos läkare och jag fick Provera och Pergotime direkt. Sen tar det ju klart olika lång tid för alla. Blev gravid i februari i år. Jag har antagligen aldrig haft en riktig ägglossning förr eftersom när jag väl började ta 2 Pergotime per månad så hade jag ONT som f*n vid ÄL!!! Jo har hört om att man kan få besvär av både Provera och Pergotime. Jag kände aldrig av det förutom att ha ont vi ÄL och mens.
  • bmbengtsson
    Anjellica skrev 2010-07-08 00:53:15 följande:
    Hej o tack:)
    Alla säger så mycket olika om det o man läser så mycket annat..
    Men klart en blir stressad o deprimerad, men det e ju bara att ta sig nån deppdag o sen upp på fötterna igen (Aldrig ge upp).
    Du skrev att du fick gå ner tio kilo? Jag e ju inte överviktig men det kanske gjälper att förlora några få kilon?
    Jag gick ner 10 kilo för jag hade en BMI på 25 och det är ju på gränsen till övervikt, så jag gick ner till BMI 22.
    Lycka till!
  • Orangejuice
    Anjellica skrev 2010-07-05 14:32:45 följande:
    Så alla som har PCOs kan få barn eller finns det dom med PCOs som aldrig lyckas få barn? (skulle kännas så bra om man fick nån bekräftelse att du kan, bara att man behöver hjälp)
    Jag har pcos och jag har en dotter på 2½ år och planerar fler barn :) Försökte nästan 1 år innan jag blev gravid med henne....
    Kämpa på! Inget är omöjligt! :)
  • Anjellica
    Orangejuice skrev 2010-07-16 22:06:36 följande:
    Jag har pcos och jag har en dotter på 2½ år och planerar fler barn :) Försökte nästan 1 år innan jag blev gravid med henne....
    Kämpa på! Inget är omöjligt! :)
    Behövde du nån hjälp för att bli gravid då eller tog det bara lite extra tid? Undrar också om du hade mens som vanligt? (jag har haft en gång detta året, inte så possitivt tänkade att det händer nåt för min del utan hjälp)
    Men blir så himla glad när andra som har pcos (lindrigare eller värren mig spelar ingenroll för min del) Men e så kul o läsa att hon har fått barn o hon har fått barn o med den hjälpen o så lång tid, Det glädjer verkligen! Tack!:D
  • Anjellica
    dragonesse skrev 2010-07-08 07:37:08 följande:
    Det beror på, men jag hade så oregelbunden mens att det kunde dröja flera månader innan den kom igen, och så länge ville jag inte vänta. Så då tog jag provera för att sätta igång den.
    Okey, har ju hadt mens en gång i år så jag vet ju aldrig när den kommer´, så får nog oxå det då kanske:) Men ska man gå på det samtidigt som pergotime då?
  • Anjellica
    Anjellica skrev 2010-07-22 23:28:40 följande:
    Okey, har ju hadt mens en gång i år så jag vet ju aldrig när den kommer´, så får nog oxå det då kanske:) Men ska man gå på det samtidigt som pergotime då?
    åh sen undra jag en sak till. jag har dubbels så mycket testosteron än vad en tjej ska ha. Det har väl pcon o göra väl? Men tänkte om det bara var utåt sett med hår o finnar o sånt? eller har det oxå med att göra om man blir gravid eller inte?
Svar på tråden Det här med PCOs gör en riktigt tankspridd =S