• Edda2

Skrämmande hur vissa barn är!

Min man och barnen var på lekplatsen igår, jag var tyvärr inte där villket jag gärna hade varit.

Våra söner är 5½ och 4 år mista har stora problem med talet och ligger långt efter. Men där var 2 äldre barn  6+ mannan tyckte det var svårt att se. Nåja mina barn och de 2 barnen lekte ta fatt eller något de jagade varandra och hade roligt.
    Så hade väl min minsta sagt något men som de andra barnen inte förstod.
    Då säger den äldsta " jag förstår inte vad du säger, jag ska slå dig"
    Mannen hörde detta och gick fram mot dem och då säger samma kille kom hans farsa kommer, så de sprang iväg men mannen "skrek"  typ vad sa ni eller något men inget svar.

Såklart blev minsta ledsen och skämdes och äldsta blev arg och sa han ska gå dit och säga till dessa barn för man säger inte så till lillebror.
    Önskar jag var där inte för jag vet vad jag skulle sagt men något hade jag.
    Jag vet att barn kan vara väldigt stygga mm men ärligt hur tusan kan man säga så? måste väl ändå ligga i hur man uppfostrar sina barn eller hur barnen har det i hemmet?
    Barnes föräldrar var inte där.

• Svar på tråden Skrämmande hur vissa barn är!
  • Siamüsen

Vad skulle du sagt?

Tror inte det behöver bero pa varken deras hem eller uppfostran. Kan lika gärna vara nagot de lârt sig i skolan. Tror inte man ska dra för stora slutsatser av vad barn vräker ur sig alltid.

• Edda2

Vet inte vad jag skulle sagt, men frågat varför han sa så.
    Är ju svårt att säga vad man ska säga och göra eller reagera.

Nej klart det behöver inte komma från varkens hem eller så var det första jag tänkte på.

• Me o Mike
    Siamüsen skrev 2010-07-05 11:40:06 följande:
     Vad skulle du sagt?

Tror inte det behöver bero pa varken deras hem eller uppfostran. Kan lika gärna vara nagot de lârt sig i skolan. Tror inte man ska dra för stora slutsatser av vad barn vräker ur sig alltid.
    Håller med..
  • Busbellan

Äsch, det där kan komma var som helst ifrån, behöver inte alls vara i hemmet.
    Min 3-åring kan säga saker som att hon ska slå någon och även andra dumma saker då och då. Vi markerar tydligt varje gång att det inte är ok att säga så. Är inte precis så att hon säger såna saker för att vi säger det till henne eller att vi brukar så henne.

Mamma till Nora, August och Ella
  • augustisten

Det hemska är ju att barnet som sa så kanske själv fått höra något liknande av äldre barn. Och ditt barn kommer kanske själv att säga det till andra mindre barn.

Det enda man kan göra är att prata om det. Och säga till barnen att det är fel att säga så förstås, men det visste de ju redan. Precis som dina barn vet det men kanske ändå kommer att säga liknande saker själv.

Just den här typen av kommentarer har nog ganska lite med uppfostran att göra. Men det är ju väldigt viktigt att som närvarande vuxen markera att det är fel.

Det finns en bra Alfonsbok "Alfons och odjuret" om när Alfons slår en "lillkille". Den kan vara ett bra sätt att prata om hur man är en bra kompis och hur man kan ångra något man sagt eller gjort (vilket ju är bra även om det inte var dina killar som gjorde något fel).

Svar på tråden Skrämmande hur vissa barn är!