• pluttrisen

ersättning i värmen

Min 9 veckors son har under de senaste dagarna ätit varannan timme på dagen. Jag misstänker att det har med värmen att göra och att han behöver få i sig mer vätska.

Han äter mycket varje gång, mellan 160 och 200 ml. Är det för mycket eller kan han fortsätta så? Hur har ni andra gjort i värmen för att ert barn ska få i sig vätska?

• Svar på tråden ersättning i värmen
  • sallybuse

Ge han vatten att dricka.Finns även annat som är bra för småbarn.Gå ner till din affär och titta lite så finns där på barnmatshyllan.Olika sorters.

• Tokstolla

Det där är väldigt individuellt. Ofta brukar jag säga att man kan ge lite "spädare" mat. Alltså mindre pulver till mängden vatten men din son är bara 2 månader. Ring BVC och fråga hur du ska göra för just DITT barn. VI här har ingen aning om hur viktkurvorna ser ut osv. Det som är viktigast är att han får i sig näring som är proportionerligt till honom. 
    Är han verkligen bara 9 veckor? Det låter som sjukt mkt mat till en så liten kille.
    Min son på 8 mån äter ca 950ml + ett mål lagad mat om dagen (annars hade det varit 1200ml/dag om han inte ätit lagad mat) och han väger snart 10kg. Mao, han är en ganska stor pojk.<

Varannan timme 160ml och ännu mer låter mkt. 
    Att bara ge vatten är inget man bara gör si så där. Möjligtvis ett par skedar då och då men inte mer.

• SilverEmma

Jag ger min minsta enbart ersättning, precis så mycket som hon vill ha. Hon äter oftare nu när det är så varmt, det brukar ju ammande bebisar också göra. Ge han så mycket han vill, vill han inte ha så äter han inte.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
Svar på tråden ersättning i värmen