• Carolina 86

Få metformin trots normalviktig?

Kan man få metformin trots att man inte har någon övervikt?

• Svar på tråden Få metformin trots normalviktig?
  • Cynara

Jag äter metformin x3 varje dag och har ett BMI på ca: 23 vilket ju är innom ramen för "normalviktig" så svaret på din fråga måste vara ja. :D
    Min läkare säger att det är bra för mig att äta dem då förstora svängningar i blodsockernivån kan försvåra ägglossning även om man inte är överviktig. Dock sa han också att det är vanligare med biverkningar i början om man inte lider av övervikt, vilket jag så trevligt fick uppleva själv men vad gör man inte i sin kamp för en liten. :D

• Carolina 86

Ja precis, vad gör man inte
    Har du testat pergotime?
    Var det läkaren som föreslog metformin eller var det du som frågade om det? Har du märkt några förändringar sen du började?

• Cynara

Det var läkaren som sa till mig redan första dagen när jag kom dit, innan han fastställt diagnosen PCOS att han va helt säker på att det var det jag hade (han hade rätt sen) och att det var lika bra att jag började med metformin med en gång.
    Jag har gått ner ett par kilo sen jag började med metforminen men den största förändringen är nog att jag nu inte har nått sötsug alls och nästan mår illa av att ta en godisbit. :)

Jag har testat Pergotime enkel, dubbel och trippel kur tyvärr funkade det inte på mig så jag har nu fått gå över till sprutor och det verkar som att det ska fungera lite bättre. :) Men min gyn säger att jag är ovanligt svårstimulerad så du ska inte nedslås för mycket av min historia, de allra flesta med PCOS är tvärtimot mig mycket lättstimulerade.

Lycka till nu! :D

• Treasures

Jag fick också Metformin utan att vara överviktig. Hade inga biverkningar, men var precis som Cynara inte sugen på sötsaker och fet mat så jag gick ner c:a 7 kg vilket kanske var lite för mkt för mig, men gravid blev jag av kombinationen metformin och pergotime trippel dos. Provade bara pergotime innan metforminet, men det funkade inte alls.

Ska kontakta KK efter sommaren och höra om jag kan börja om med Metformin för att hålla ordning på blodsockret och därmed kanske också få mindre PCO's symtom så kanske det går lättare att bli gravid den dagen vi ska försöka få syskon.

Lycka till åt er båda!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
Svar på tråden Få metformin trots normalviktig?