Hjälp, potträningen går inte!
Vår dotter har precis fyllt 3 år förra veckan och är inte blöjfri ännu.
Vi har hållt på lite från och till i ca 1 års tid nu, har inte velat tvinga henne och göra det till ngt negativt. Hon har haft perioder då hon har tyckt att det är ok att gå på pottan och perioder då hon har totalvägrat. Har tänkt att det är bra att köra ett race nu när vi är lediga från dagis, och det är sommar. Dessutom ska jag få barn nr 2 om 2 månader, så det skulle ju vara ett plus om vi hade kommit en bit på väg då.
Problemet är detta: hon har börjar tycka bättre om toaletten med toasits på, och gått på den då och då och kissat, men nu senaste dagarna när vi har kört hela dagarna utan blöja, har hon fått panik när hon sitter på den och bara skrikit och spänt sig. Hon säger till ca 6-7 ggr i timmen om att hon vill gå på toan, men när vi kommer in på toaletten och ska sätta henne på toan, blåvägrar hon och säger att hon inte vill. Det resulterar i mycket gråt och skrik, och att hon håller sig väldigt länge, idag blev det 4 timmar. Jag ser ju på henne att hon är jättekissnödig, och förklarar att alla går på toaletten, och sitter på golvet vid toan och försöker lugna henne.
Idag försökte jag även med belöning, att vi skulle leka med en särskild leksak när hon var klar , och hon visade intresse för det och försökte igen, men fick panik och sa att hon inte kunde. Jag tror inte att det är ngt fysiskt fel på henne då hon inte har några problem att kissa i blöjan. Gav till slut upp och satte på henne blöja, orkade inte se henne plågas och vara så ledsen, och då kissade hon direkt i blöjan.
Är det ngn som har haft liknande erfarenheter? Behöver verkligen era råd!