• ladysoul77

Hon bryr sig inte att hon kissar på golvet! Hur gå vidare?

Vår dotter fyller om 3 veckor. Vi har försökt med pott-träning från och till utan vidare resultat. Nu har vi helt enkelt tagit av blöjan och tänkte köra på varianten med att hon får kissa på sig så kanske hon lär sig säga till. Jag trodde att hon skulle tycka det var obekvämt att kissa på sig, men hon bryr sig ju inte! Hon säger inte att hon har kissat. Helt plötsligt trampar man i en kisspöl.. Vad gör man då? Hon sitter dessutom inte mer än 10 sekunder på toan, sedan blir hon arg/förtvivlad och vill gå av. Hittills har det aldrig kommit nåt i toaletten, är säker på att hon skulle bli jättestolt om det gjorde det. Men det känns som att det är långt kvar innan hon vågar..

Hur går vi vidare? Kan tillägga att hon är en tjej med mycket vilja som är svår att bestämma över.. Ska vi ta en paus? Tips tack!

• Svar på tråden Hon bryr sig inte att hon kissar på golvet! Hur gå vidare?
  • Ahdela

min killkompis satte på sina barn långkalsonger/strumpbyxor/leggings och lät dem gå i det. När de kissar på sig blir det vått, kallt och äckligt. Det tog två dagar sedan har alla hans barn kissat på pottan istället

• Michisen

Kanske en dum fråga, men har ni trosor på henne så hon känner att det blir blött?

• Teskedsmamman

Fyller vad om 3 veckor?!

Vi höll på nästan 1 år med att potträna äldsta sonen för alla sa "att han måste bli blöjfri"... efter många månader gav vi upp!

Han kissade där han var och brydde sig inte, bajsade på sig och brydde sig inte.... Tror jag bytte kalsonger mellan 5-15 ggr/dag.

Så han fick tillbaka blöjan, en dag när han var 3 år 8mån kom han och bad om att få kissa, han sattes på toastolen och sedan gick han och kissade emellanåt, men man fick oftast be honom. När han var 3 år 10 mån kissade han aldrig i blöjan, när han varit helt torr i en vecka var han även torr på natten. Allt kom när han var mogen för det och han tog alltihop på en gång. Jag tror det har hänt 3 olyckor på 3 år.

Mellankillen har vi fått tjata lite med och han är inte helt säker på natten ännu och har varit blöjfri i 2 år snart. Vi började pusha när han var 3 år 2 mån.

Lillkillen kom när han var 2½ år och sa att han skulle kissa, någon vecka med påminnelser så var han snart torr på dagen. Natten tog vi när han var 2 år 10 mån när semestern började och då hade han redan varit torr på natten (med blöja) i nästan en månad... Han fyller 3 år om 3 veckor...

Alla barn är olika och vissa behöver lite ledsagning, vissa klarar det själv och andra behöver lite mer tid med blöjan.

3 killar & pojke v35 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • ladysoul77

Hon fyller 3 om 3 veckor skulle det stå..

Bra att få höra lite hur ni andra gjort. Jag lutar lite åt att låta det vara för som sagt, den här damen har vilja av stål och hon går inte att få att göra något hon inte vill..  Hon måste liksom komma på själv att hon vill gå tror jag. Men det är svårt då folk kommenterar att "det kan var dags att börja". Känner mig stressad av detta..

• Michisen
    ladysoul77 skrev 2010-07-05 19:24:10 följande:
    Hon fyller 3 om 3 veckor skulle det stå..

Bra att få höra lite hur ni andra gjort. Jag lutar lite åt att låta det vara för som sagt, den här damen har vilja av stål och hon går inte att få att göra något hon inte vill..  Hon måste liksom komma på själv att hon vill gå tror jag. Men det är svårt då folk kommenterar att "det kan var dags att börja". Känner mig stressad av detta..
    Det är ju en sak att det kan vara dags att börja, men det kanske är en god idé att börja med att läsa böcker och liknande kring pottan. "Max Potta" är en klassiker, vi har "Leo på pottan", men eftersom ni har en tjej kanske" Ella på pottan" är roligare?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9150217763
  • Mars2007

Dottern var också helt ointresserad. Vi provade lite ibland gick det ibland inte. Blev många " Är du kissig?" Så vi slutade och jag sade till henne att jag skulle inte fråga henne mer och att hon fick komma till mig om hon ville ha trosor på. Det tog en vecka sedan kom hon och ville ha trosor. Tror det hände en olycka på hela första veckan. Detta var omkring 3 års ålder. Det har gått hur bra som helst sedan dess.

• Ruter7

Nu är det sommar så testa att låta henne vara nakenfis eller med trosor på då och då,
    så hon får lära sig att känna sin kropp, och kanske testa med pottan då och då. Men
    stressa inte eller pressa henne inte på något sätt, allt ska vara roligt och lätt. Sen lär
    hon komma på det själv, med er hjälp Skrattande 

• tessum

Åh vad jag känner igen mig!

Vi började potträna lilltjejen när hon skulle fylla två och det gick jättebra i några veckor men sen tappade hon helt intresset.

På förskolan försökte fröknarna och hemma kämpade vi men hon ville verkligen inte.

När hon var 3 år och 2 månader tog jag med henne till Lindex och där fick hon välja ut vilka trosor hon ville ha och det hjälpte, hon tycke att det var roligt att bli "stor flicka" och ha trosor som mamma. Fortfarande så hände det en hel del olyckor men hälften av gångerna gick hon på toa.

Pottan fungerade dock inte utan bara toaletten.

Alwa får själv potträna sin kissdocka så jag tror att det också har hjälpt till att öka intresset.

Sen har vi gjort iordning en liten låda med fina klistermärken så varje gång hon har bajsat på toan får hon välja ett klistermärke som hon sätter in i ett stickersalbum.

Nu är lillan 3 år och 7 månader och vissa dagar är hon helt torr, andra dagar händer det några olyckor men vi är på rätt väg. Bajsar gör hon alltid på toa.

Inatt sov hon för första gången utan blöja och jag fick världens chock på morgonen när jag insåg att sängen var torr.

Om ditt barn inte är redo så tycker jag att du ska vänta några veckor, kanske 1 månad eller 2 och sedan försöka igen.

Min äldsta tjej vägrade en dag på dagis att ha blöja på sig och sen var hon helt torr vid 2 år och 6 månaders ålder så det kan verkligen vara olika när barnet själv är redo.

• Willowtree

Gud vad jag känner igen mig!!! Vår kille som fyller 3 om två månader har bajsat på pottan sen han var 1 och nu försöker vi får honom att även kissa på toan. Men nej. Han kissar på golvet och verkar inte bry sig. Han har fått välja fina kalsonger och han har äldre kompisar som är blöjfria.... men vi får väl se hur detta går.

Svar på tråden Hon bryr sig inte att hon kissar på golvet! Hur gå vidare?