• Här och nu

Skulle du försörja vuxet barn i egen bostad?

Skulle du erbjuda dig att betala alla kostnader för ditt vuxna barn när det har egen bostad pga. det inte VILL jobba? Även om ditt barn skaffade flera egna barn? Om ditt barn frågade? Finns det vissa saker du skulle stå för? Nu pratar jag inte om att hjälpa till när lön eller sjukersättning strular. Skulle du själv kunna ta emot det om dina föräldrar erbjöd dig? Jag skulle inte ta emot nåt om jag klarade mig själv. Om sen mina föräldrar vill köpa en dyrare pryl som gåva eller bjuda på en resa, kan jag däremot tacka ja.

• Svar på tråden Skulle du försörja vuxet barn i egen bostad?
  • Lillsnufflan
    Linda1976 skrev 2010-07-06 19:25:07 följande:
    Om jag vore multimiljonär och många kommande generationers försörjning var säkrad så ja, om barnet skötte sig för övrigt.

(jag hade ju inte själv direkt jobbat för pengar om jag vann 200 miljoner liksom...)

Men under normala omständigheter, nej. 
    Nej, inte för pengar kanske. Men jag hade i alla fall haft svårt att sitta och rulla tummarna och jag hade ändå inte försörjt mina barn om de ville sitta med benen i kors framför teven. Men visst, om min dotter ville åka till Indien och starta ett barnhem hade hon fått pengar både till sin försörjning och till barnhemmet om jag varit miljardär...
  • Teskedsmamman
    Här och nu skrev 2010-07-06 19:32:22 följande:
    Nej, men du skrev att du inte trodde att du skulle få låna.
    Jag fick aldrig låna heller.... det var det enda någon av mina föräldrar någonsin kunde avvara, t ex när jag levde under existensminimum i över 1 år och inte hade råd med mat ens...

Min mamma är sjukpensionär och kan inte ens få sin egen ekonomi att gå ihop och min pappa blev under lång tid hårt styrd av sin nya fru, så där hade jag ingenting att hämta heller...
    3 killar & pojke v35 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • MikuAndSaraLi

Det är lite svårt , det där.
    Hade mina föräldrar haft väääälldigt mycket pengar och sa "Hörru, jag vill bjuda dej på en resa!" så skulle jag såklart tacka ja.
    Men nej. VILL man inte jobba får man skylla sej själv.
    Barnen däremot - varför ska DOM fara illa för att mamma eller pappa är lata idioter?

• Här och nu
    MikuAndSaraLi skrev 2010-07-06 19:35:26 följande:
    Det är lite svårt , det där.
    Hade mina föräldrar haft väääälldigt mycket pengar och sa "Hörru, jag vill bjuda dej på en resa!" så skulle jag såklart tacka ja.
    Men nej. VILL man inte jobba får man skylla sej själv.
    Barnen däremot - varför ska DOM fara illa för att mamma eller pappa är lata idioter?
    Ja, en resa är ju en gåva. Hur menar du med att barnen far illa?
  • Nattögat 64

Nej ! så skapar du inte en trygghet för ditt barn.

• MikuAndSaraLi
    Här och nu skrev 2010-07-06 19:37:29 följande:
    Ja, en resa är ju en gåva. Hur menar du med att barnen far illa?
    Ja om föräldrarna inte vill på något sätt få in pengar så att barnen får vad dom behöver. Mat, kläder osv.
  • Siamüsen

Beror vâl pa hur mycket pengar jag hade och varför barnet inte ville jobba.

Har själv fatt pengar av mina föräldrar i gåva (precis som mina syskon) när vi flyttat tex. Sist fick vi 750 000 om jag inte minns fel.

• Linda1976
    Lillsnufflan skrev 2010-07-06 19:33:57 följande:
    Nej, inte för pengar kanske. Men jag hade i alla fall haft svårt att sitta och rulla tummarna och jag hade ändå inte försörjt mina barn om de ville sitta med benen i kors framför teven. Men visst, om min dotter ville åka till Indien och starta ett barnhem hade hon fått pengar både till sin försörjning och till barnhemmet om jag varit miljardär...
    Ja, typ så. Jag skulle heller inte rulla tummarna.... jag skulle satsa på mina hobbies, som förmodligen inte skulle inbringa några större inkomster, måla, rita, skriva...
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Pemmel

Inte en chans. Däremot skulle jag hjälpa till under en begränsad tid om barnets arbetslöshet berodde på någonting annat än lathet.

• lennartsdotter
    Linda1976 skrev 2010-07-06 19:25:07 följande:
    Om jag vore multimiljonär och många kommande generationers försörjning var säkrad så ja, om barnet skötte sig för övrigt.

(jag hade ju inte själv direkt jobbat för pengar om jag vann 200 miljoner liksom...)

Men under normala omständigheter, nej. 
    Samma här.
  • Här och nu
    Siamüsen skrev 2010-07-06 19:52:43 följande:
    Beror vâl pa hur mycket pengar jag hade och varför barnet inte ville jobba.

Har själv fatt pengar av mina föräldrar i gåva (precis som mina syskon) när vi flyttat tex. Sist fick vi 750 000 om jag inte minns fel.
    Vilka skäl för att inte jobba skulle du acceptera o ge dina barn pengar? Är dina föräldrar miljonärer?
  • Siamüsen
    Här och nu skrev 2010-07-06 22:25:05 följande:
    Vilka skäl för att inte jobba skulle du acceptera o ge dina barn pengar? Är dina föräldrar miljonärer?
    Tja, vad för skäl. Vet inte säkert men om det var tillfâlligt pga att de mådde dåligt kanske, eller om de var relativt unga och behövde hitta vad de ville göra, mellan studier och arbete eller om de kânde att de behövde ta ett år off av en eller annan anledning. Förutsatt att jag hade pengar till det alltsa.

Inte om de bara ville gôra inget alls någonsin utan mer som i Lindas fall hâr ovan, att de gjorde nagot de tyckte om men inte nôdvândigtvis arbetade.
  • sonen08

De enda mitt barn skulle få är de pengarna som ja sparat under hans uppväxt som ett startkapital till att komma ut i vuxenlivet. Att ha en grund att stå på som pengar till antingen bostad o möbler eller om han väljer o lägga pengarna på annat får han ju göra det. Men Att försöja han med eget boende och sånt nej då kan han lika gärna bo hemma hos mig isånna fall.. Tänker inte gå med på o betala dubbla hyror eller försörja hans barn om han har de. Har han skaffat barn så är han vuxen nog att försörja de själv med. Om han nu är över 18 år skulle de ske innan så hade ja stöttat han och försökt få han att hitta nån ekonomisk lösning som extra jobb. Men att bara sitta o rulla tummarna o inte vilja jobba men ska ha egen bostad NEJ där går gränsen då får han bo hemma istället.

• Blå damcykel

Det luktar lite "Fri mödravård" om den här tråden, ha ha.

Mina föräldrar har lärt mig att stå på egna ben.
    Självklart skulle mina föräldrar hjälpa mig ekonomiskt om jag behövde det. Men min stolthet skulle först tvinga mig att leva på makaroner tills det inte gick längre.
    12 år sen jag flyttade hemifrån och än har jag inte behövt en krona från dom.
    Att mina föräldrar lärt mig att stå på egna ben är det bästa dom nånsin kunde göra för mig.
    Tack, mamma och pappa!!!!!

• VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-07-06 19:08:36 följande:
    Skulle du erbjuda dig att betala alla kostnader för ditt vuxna barn när det har egen bostad pga. det inte VILL jobba? Även om ditt barn skaffade flera egna barn? Om ditt barn frågade? Finns det vissa saker du skulle stå för? Nu pratar jag inte om att hjälpa till när lön eller sjukersättning strular. Skulle du själv kunna ta emot det om dina föräldrar erbjöd dig? Jag skulle inte ta emot nåt om jag klarade mig själv. Om sen mina föräldrar vill köpa en dyrare pryl som gåva eller bjuda på en resa, kan jag däremot tacka ja.
    Nej inte annat än i undantagsfall.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • TessaS

Nu, när han är 3,5 år och jag sitter på jobbet och inte har en aning om vad han kommer att råka ut för och hur han kommer bli... Hell no! Jag lärde mig att stå på egna ben och mitt mål med min uppfostran är att han ska kunna det också. Ha arbetsmoral och en förmåga att ta tag i saker och lösa problem.

Men... jag vet inte hur jag kommer att resonera om 20 år... hur samhället och mitt förhållande till min son kommer att se ut...
    Så, även om jag helst vill säga nej så kan jag nog ärligt talat inte gör det... Ett nej är i alla fall utgångspunkten.

Svar på tråden Skulle du försörja vuxet barn i egen bostad?