• miss lucky

Shit! gravid v 13 och intervju för nytt jobb på fredag!!!

ja, som rubriken!
    HUR ska man?, eller SKA man berätta något direkt ?
    vet ju inte om jag får det. högst troligt att jag får, men om jag berätar om graviditeten är det nog kört.
    hur hade ni gjort?

man vill ju inte gärna ljuga men inte sumpa sina chanser heller.. dilemma..
    har inte berättat på min nuvarande arbetsplats heller och tycker väl i ärlighetens namn att dom inte har ett skit med det att göra. men en ny arbetsgivare har ju tyvärr kanske lite rätt att få veta det, men vill inte bli diskad för att jag är gravid :(

nån med bra lösning på detta?

• Svar på tråden Shit! gravid v 13 och intervju för nytt jobb på fredag!!!
  • TheUnknown

Du behöver ju inte säga det? behöver ju inte slänga fram " O förresten e jag på smällen" direkt.. bara att inte nämna det funkar ju bra

• Nattögat 64

Den nya arbetsgivaren kan nog räkna månader ! så frågar han ska du nog hålla dej till saningen!

• MissMurrig

Jag berättade inte, men jag var gravid i 6-7 veckor kanske när jagv ar på intervju. Det är ju inget du måste berätta, och de har ingen rätt att fråga. Så om de frågar, och du svarar ja, och du inte får jobbet sedan... då KAN du nog anmäla till jämo... Även om de säger att du inte fick det pga bristande erfarenhet eller dylikt..

• miss lucky

jaa alltså det är ju just en sån grej som jag är lite rädd för.. jag har många års arbetserfarenhet och mycket goda referenser, ingen direkt sjukfrånvaro (2dagar på ett år) ingen vab alls efter som mannen jobbar hemifrån,  samt utbildning inom området, rent straffregister, inte ens en p-böter *asg* vill ju gärna vara ärlig och berätta samtidigt som man vet att det garanterat ligger mig i fatet.

• akiire

Arbetsgivaren har rätt att veta att du är gravid 2månader innan bf. Gå på intervjun du och säg ingenting. Det ksulle jag ha gjort  :)

• MissMurrig
    miss lucky skrev 2010-07-06 19:47:40 följande:

jaa alltså det är ju just en sån grej som jag är lite rädd för.. jag har många års arbetserfarenhet och mycket goda referenser, ingen direkt sjukfrånvaro (2dagar på ett år) ingen vab alls efter som mannen jobbar hemifrån,  samt utbildning inom området, rent straffregister, inte ens en p-böter *asg* vill ju gärna vara ärlig och berätta samtidigt som man vet att det garanterat ligger mig i fatet.

Ja, men änk så att de har ingen rätt att fråga det är inte deras sak, fast att det kommer påverka dem. MEn skulle du bara berätta från ingenstans att du har köpt en ny TV eller att du har en massa kaktusar hemma? Nä, varför skulle du? Det är inte deras ensak. Gå på intervjun och var inte gravid den dagen, bara tänk på dig som en person som passar perfekt för jobbet, släpp det "personliga".
  • mariamitsu

Jag sa på en intervju i våras att jag var gravid och skulle ha 1:a september. Hela intervjun hade gått jättebra och de var sååå positiva, tills jag det sista jag nämde var min grav. Då tappade mina intervjuare (två chefer, en man och en kvinna) hakan båda två och satt som två fågelholkar...

Jag fick inget jobb (det var ett sommarjobb) men de gav ju naturligtvis inte grav som orsak, men jag fattade ju på dem att det var så. Kom en massa 18åringar på intervju för ett jobb som jag hållit på med i 7år och eftersom de var så nöjda ända fram tills grav kom på tal är jag säker på att den avgjorde. Min jobbcoach ansåg iaf att jag gjorde rätt som berättade eftersom jag skulle jobba i mån 7-8.

Jag gick hem och ringde runt till andra företag och sökte jobb. Nu har jag arbetspraktik på ett  större fraktföretag tom 1:aug. Sedan ska jag vara hemma och föda barn och senast idag fick jag veta att jag var välkommen tillbaka till en anställning efter min föräldraledighet. Den blir dock kort eftersom min sambo också är arbetssökande, så jag kommer börja jobba i höst om allt går bra med grav. Pappan får vara hemma med bebisen. Jag kunde inte amma så mycket med 1:an, så jag hade redan bestämt mig för att flaskmata mer tidigare den här gången. Gjorde en bröstförminskning för några år sedan och den ställde till det :=)

Som någon annan skrev, senast 2 månader innan du ska vara föräldraledig är du skyldig att informera arbgiv. Jag skulle inte säga något om min grav så tidigt.

• chrustjov

Ingen vill anställa en gravid kvinna, därför är det bra om du ser till att du har en heltidstjänst innan du skaffar barn. Gravid=extra kostnader, det är vad företagen ser och självklart kan man förstå att de väljer någon annan.
    Samtidigt är det lite moraliskt fel att inte berätta om det.

• fröken argbigga

Jag skulle inte säga nått på intervjun.

Om jag blir erbjuden anställning skulle jag berätta innan jag skrev på, om det var provanställning och graviditeten inte kunde hållas hemlig under hela provanställningen. Då har arbetsgivaren chans att "ångra sig" och jag slipper bli uppsagd två veckor innan provanställningen löper ut.  Vet av egen erfarenhet att det mycket väl kan hända och att man inte har någon hjälp av vare sig lagar, regler eller fackförbund.

Är det ingen provanställning skulle jag berätta efter ultraljudet som jag gjorde förra gången eller iallafall efter att pappren är klara.

• kameleont

Lugn..

på min intervju (var gravid i fjärde mån,men det syndes inget) frågade de ingenting om framtiden med barn mm..
    hade de frågad hade jag nog sagt det, inget konstigt med graviditet, det är ingen sjukdom och är det ett bra företag så bryr de sig inte.

Jag sa det sedan när jag själv kände att jag tyckte det började synas. Inga problem.. jobbade till v. 37 trots lagerarbete, och är välkommen tillbaka 

• lier1979

Jag skulle inget säga förrän senare. Man vet ju inte ens om allt går bra. Graviditet är så vanligt, sånt som sker hela tiden för arbetsgivare. Säg det senare absolut!

• skånegås

Är väl lite i samma sits. Håller på och söker ett jobb jag jättegärna vill ha (är i v 8). Får jag komma på intervju tar nog detta minst 3-4 v till och jag skulle absolut inte säga något. Inte riskerar jag ett toppenjobb för jag är gravid när jag inte berättat för någon annan. Det är ju bara kring ett år man är borta och till jag blir 65 är det många fler år. Men jag vet att många arbetsgivare inte är så förtjusta i föräldraledighet. Har väl fördelen som min far sa för ett tag sen: Du har ju redan familj och barn och sånt avklarat! Trodde han ja

• kameleont

Jag var också skraj för det....

Började nytt när jag var i ca v. 27.

Var inte rädd,... graviditet är ingen sjukdom, det är något många går igenom... frågar de på intervjun kan du lugnt säga hur det är utan att spä på massor. Frågar de inte så ska du dra upp det innan folk börjar misstänka för mycket,. du har ingen skyldighet att berätta det försen 2-3mån? innan du behöver vara ledig. Men det kan ju vara skönt att berätta så ingen behöver gå och undra för länge...

lycka till! 

• Emilia89

Jag var just på arbetsintervju också, o jag är i v. 16 just nu. 
    Jag berättade att jag var gravid o att det är beräknat i Januari.
    dom tog det riktigt bra, jag fick börja från 1.10 och sen har jag jobbet
    kvar även efter mamma ledigheten. Hoppas att de fungerar så också. :)

Men berätta det ! 

Svar på tråden Shit! gravid v 13 och intervju för nytt jobb på fredag!!!