sömnsvårigheter pga mjölkallergi???
Vi har en fantastisk 9månaders kille som strålar i kapp med solen på dagarna. Nätterna är dock värre! Han vaknar ofta varje timme... sover oroligt (bökar runt, sparkar och vaknar ofta) och behöver min närhet/amning för att somna om. Jag ORKAR INTE MER! (Dessutom är jag gravid igen, och det minskar ju inte tröttheten!)
Nu har vi tänkt sluta med amningen. Och tänkt lära honom att somna själv, eller åtminstonde med bara pappan brevid sig. Jag hatar att se honom ledsen, men detta funkar inte! Jag klarar inte av honom på nätterna längre.
Men så läste jag att allergier kan göra att barn sover oroligt. Tänk om det är det???! När han var spädbarn var han överkänslig mot mjölk (grät mycket, lös i magen etc). Men vi trodde han växte ifrån det runt 4 månaders ålder. Avföringen blev bättre och han var gladare (framförallt på dagarna).
Men tänkt om han inte helt gjorde det??
Vad tror ni. Finns det någon som har erfaranhet av lite äldre bebisar med mjölkallergi? Hur yttrar det sig? Jag ser inga andra symtom.
OM det är allergin som gör att han sover dåligt, så känns det ju hemskt att tvinga honom att somna utan bröst eller min närhet. Samtidigt orkar jag inte testa att ge honom mjölkfritt och behöva vänta ytterligare några veckor för att se om det hjälper. För kanske (troligen) hjälper det ju inte.... Min sömnbrist känns akut NU!
Några råd?