• Sooofia

sömnsvårigheter pga mjölkallergi???

Vi har en fantastisk 9månaders kille som strålar i kapp med solen på dagarna. Nätterna är dock värre! Han vaknar ofta varje timme... sover oroligt (bökar runt, sparkar och vaknar ofta) och behöver min närhet/amning för att somna om. Jag ORKAR INTE MER! (Dessutom är jag gravid igen, och det minskar ju inte tröttheten!)

Nu har vi tänkt sluta med amningen. Och tänkt lära honom att somna själv, eller åtminstonde med bara pappan brevid sig. Jag hatar att se honom ledsen, men detta funkar inte! Jag klarar inte av honom på nätterna längre.

Men så läste jag att allergier kan göra att barn sover oroligt. Tänk om det är det???! När han var spädbarn var han överkänslig mot mjölk (grät mycket, lös i magen etc). Men vi trodde han växte ifrån det runt 4 månaders ålder. Avföringen blev bättre och han var gladare (framförallt på dagarna).
    Men tänkt om han inte helt gjorde det??

Vad tror ni. Finns det någon som har erfaranhet av lite äldre bebisar med mjölkallergi? Hur yttrar det sig? Jag ser inga andra symtom.

OM det är allergin som gör att han sover dåligt, så känns det ju hemskt att tvinga honom att somna utan bröst eller min närhet. Samtidigt orkar jag inte testa att ge honom mjölkfritt och behöva vänta ytterligare några veckor för att se om det hjälper. För kanske (troligen) hjälper det ju inte.... Min sömnbrist känns akut NU!

Några råd?

• Svar på tråden sömnsvårigheter pga mjölkallergi???
  • annojb

jag har dessvärre ingen egen erfarenhet som skulle kunna hjälpa men min mamma jobbar hos en barnläkare o enligt honom kan mjölkallergi mkt väl endast yttra sig genom sömnsvårigheter.

anledningen att jag vet är då vår dotter på 6 mån varit rejält skrikig sedan hon slog upp sina ögon och jag har därför i perioder varit 100% mjölkfri för att se om det blir bättre.

sist jag började äta mjölkprodukter igen var när hon var runt 4 mån, efter 3 veckor började hon plötsligt sova otroligt dåligt o oroligt, vaknade var 30:e minut.
    jag slutade återigen äta allt med mjölk i o efter en vecka sov ungen bättre igen. sen nu för ca 2 veckor sedan började jag återigen käka mjölkprod. o nu sover hon återigen igen rejält oroligt. vaknar flera gånger per natt o då skriker hon tills hon får amma...
    överväger därför att återigen bli mjölkfri samtidigt som jag vet att mina perioder med mjölk råkat inträffa exakt som de stora utvecklingssprången slår till, vecka 19 o vecka 26... då sover de oroligt iaf o vad jag förstått gör ungar det av o till hela tiden. just som när man tror man fått in en rutin som fungerar, slutar den fungera o allt blir upp-o-ner igen... Flört

hur som, en av deras patienter sökte vård då deras son sov så dåligt. han var negativ på pricktest mot mjölkallergi (som visst många är) men läkaren rådde dom att prova med att sluta helt med mjölk iaf... och det var visst som att vända på en hand, plötsligt började deras son sova hela nätterna jättebra...!

sen skall man som sagt även ta i beaktning att de små liven har sina perioder då de sover sämre pga. olika utv.faser etc men det kanske ändå kan vara värt att återigen prova att vara mjölkfri igen för att iaf utesluta att det kan bero på det.

usch, känner med dig - vår dotter vaknar varje timme för tillfället o skriker hysteriskt. är också i stort behov av sömn!!!
    Håller mina tummar för er!

• Sooofia

Tack annojb!
    Vet inte riktigt varför, men blev helt tårögd... Skäms

Å, det är så svårt att veta vad som är vad, precis som du skriver! Men det verkar ju ändå som att det kan bero på mjölkallergi, av dina exempel.  Jag fattar bara inte varför det då inte verkar påverka honom under dagtid??

Min man kommer nu att vara ledig i 5 nätter (annars arbetar han väldigt mkt natt), så då har vi bestämt att vi ska försöka låta honom ta sonen. Det innebär att jag slutar med amningen nu, vilket känns både skönt och sorgligt!

Fortsätter sonen ändå att sova så ryckigt som han gör nu, så får vi helt enkelt testa att ge honom helt mjölkfri mat igen. Verkar ju vara värt ett försök! Men först testar vi som sagt att sluta amma och låta mannen göra nattskiftet. Då kan jag samla kraft till att ev fortsätta exprementera sen, om det behövs.... ;)

Lycka till, ni med!!! Jag håller tummarna för ER!

• mmo

Min dotter hade mjölkallergi och sov jättedåligt på nätterna, hon hade mycket gaser och magknip och var väldigt orolig. Detta var egentligen det enda symtomet hon hade! När hon fick allergikost sov hon bättre igen då knipet försvann och gaserna minskade. Innan gick det inte en natt utan att hon vaknade och skrek för att det gjorde så ont..

• LaVilja

Vill ta upp för er som undrar. Det faktum att barn med mjölkallergi sover dåligt om nätterna. Vår dotter har haft detta sedan 3månaders åldern och först när hon var 3år fick vi förklaringen. Att när barnet ligger i sängen börjar gaser som bildats pga mjölkintolerans kommer upp och irritera luftvägar, gaserna gör att barnets mandlar sväller upp och resultatet är att barnet får andningssvårigheter i sömnen och vaknar och skriker hysteriskt i ren förskräckelse.

• Tuvalina
    LaVilja skrev 2013-11-29 09:47:44 följande:
    Vill ta upp för er som undrar. Det faktum att barn med mjölkallergi sover dåligt om nätterna. Vår dotter har haft detta sedan 3månaders åldern och först när hon var 3år fick vi förklaringen. Att när barnet ligger i sängen börjar gaser som bildats pga mjölkintolerans kommer upp och irritera luftvägar, gaserna gör att barnets mandlar sväller upp och resultatet är att barnet får andningssvårigheter i sömnen och vaknar och skriker hysteriskt i ren förskräckelse.
    Det var ju ett tag sedan du skrev detta inlägg men jag undrar en grej... Om man har ett spädbarn så sover ju denne mycket på dagarna med - då borde ju dessa symtom uppträda då med som du beskriver. De ligger ju ned på dagarna med, varför uppstår det då bara på natten?
  • bellaoboo

vår son strax efter året har sovit max 5 hela nätter sedan han föddes... hela nätter för oss är 00-06/07...
    han vaknar en gång i timmen eller en gång vart 30e minut och är ledsen...
    han bökar jätte mycket och ofta kommer det en fis och så lugnar han sig och somnar om en stund igen..
    Vi har nu uteslutit mjölkprotein i snart 2 veckor, men kan inte helt säkert säga att vi sett nåt resultat än...
    Har dock hört att om dom haft det sedan födseln så kan det ta upp till nån månad innan kroppen gjort sig av med allt och läkt...

Önskar och hoppas så att detta kan vara lösningen på våra problem!
    Snart börjar jag jobba och vi behöver sova! :O

Svar på tråden sömnsvårigheter pga mjölkallergi???