• PennyJenny

Fick ni kortisonsprutor? I vilken vecka?

Ligger sedan 2 veckor i Lund med hotande förtidsbörd. Har fått ett akut cerklage insatt i v21 och är nu i v22+6. Ingen vet hur länge jag kommer vara gravid, men för tidigt kommer han att komma. Jag får max gå till v32-34 pga en livmoderdefekt.

Nu vill inte dr ge mig kortisonsprutor förrens något händer som gör att det indikerar på att han ska komma. Jag anser att akut cerklage med utplånad tapp o buktande hinnblåsa är indikation nog. Men inte dr. Är jätteorolig att han ska komma nu och inte ha fått k-sprutorna. Dr menar på att ger dom det såhär tidigt kanske det inte ens hjälper och att man bara riskerar en tillväxthämmad bebis.

Har förlorat ett barn innan och känner panik och vanmakt inför detta, vill inte riskera nåt som går att undvika.

Hur har era dr resonerat? Hur gick det?`

• Svar på tråden Fick ni kortisonsprutor? I vilken vecka?
  • Molly72

Jag blev inlagd v. 23+4 pga påverkad livmodertapp och blödning. Jag fick kortisonsprutorna i  v. 24/25, dvs inte direkt för tydligen vill de helst inte ge kortisonsprutorna innan dess för att kortison kan ha negativ påverkan på andra organ. Ledsen om jag är lite otydlig men jag vet att man med mening väntade in v. 24/25 men kommer inte ihåg exakt vilken negativ inverkan det kunde ha innan dess.

Hoppas allt går bra för dig, att bebisen stannar i magen och att du om ett par veckor får sprutorna så att du kan känna dig lugnare.

• PennyJenny
    Written Fiction skrev 2010-07-07 21:59:27 följande:
    fick mina två i 27+1 och 27 +2
    sonen föddes i 27+3

dock blev han svårt lunsjuk och dras än idag med BPD och "ärrförändringar" på lungorna. Hade resp, CPAP väldigt länge och sedan hade vi syrgas  i hemmet ett par månader.
    Hurvida dessa sprutor hjälpte eller inte kan jag inte svara på med tanke på hur det blev. Men jag vill inte spekulera i hur det kunde gått utan sprutorna. Hans lungor var mycket omogna vid födsel och han hade legat torrt i magen ett tag plus att han var tillväxthämmad.

Nu är han 18 månader okorr och full av bus så även liten blir lite större :)
    Jobbigt! Skönt att höra att han verkar må bra idag iaf :) Att ligga "torrt" i magen är ju inte bra för lungorna har man förstått.  Känns iaf skönt att jag är här i Lund och inte på mitt hemsjukhus. Oddsen ökar ju onekligen för lilla liten oavsett sprutor/gravvecka när man är här och det känns skönt.
    Molly72 skrev 2010-07-07 22:17:27 följande:
    Jag blev inlagd v. 23+4 pga påverkad livmodertapp och blödning. Jag fick kortisonsprutorna i  v. 24/25, dvs inte direkt för tydligen vill de helst inte ge kortisonsprutorna innan dess för att kortison kan ha negativ påverkan på andra organ. Ledsen om jag är lite otydlig men jag vet att man med mening väntade in v. 24/25 men kommer inte ihåg exakt vilken negativ inverkan det kunde ha innan dess.

Hoppas allt går bra för dig, att bebisen stannar i magen och att du om ett par veckor får sprutorna så att du kan känna dig lugnare.
    Det är lite så de resonerar nu också i mitt läge... Känner mig kluven då alla ger så olika besked och man även läser så mkt olika på internet. Hoppas dock att liten stannar i magen många veckor till... Men man vet ju aldrig och det är det som är så läskigt.
  • Favvo

Fick sprutorna i vecka 32+4 samt tractocile och har fortf inte fött ngn bebis än o är i v 34+1

• 2 som vill bli 3

Jag fick sprutorna i v 24

• 2 som vill bli 3

Eller nej jag var i v. 23 då jag fick sprutorna! :P

• PennyJenny
    2 som vill bli 3 skrev 2010-07-09 22:58:03 följande:
    Eller nej jag var i v. 23 då jag fick sprutorna! :P
    Ny diskussion idag och dr säger v25/26 :(

Ska dock träffa neo sen och då ska jag fråga vad dom säger, det är ju trots allt dom som möter alla barnen som föds och som vet om alla för- och nackdelar. Säger dom att dom tycker jag ska ha då kommer jag kämpa för det! Mitt vatten kan ju gå i stort sett närsomhelst då jag har buktande hinnblåsa...
  • Mymemlan

Jag fick kortisonsprutor i vecka 32 eftersom min son ville ut förtidigt. Tro det elr ej, han kom en dag före bf! :) Men han gjorde några fler försök att komma ut men dom stannade honom och sisa gången stannade det av själv. Hoppas det går bra! Ska hålla tummarna!

• Katarina76
    PennyJenny skrev 2010-07-10 11:18:32 följande:
    Ny diskussion idag och dr säger v25/26 :(

Ska dock träffa neo sen och då ska jag fråga vad dom säger, det är ju trots allt dom som möter alla barnen som föds och som vet om alla för- och nackdelar. Säger dom att dom tycker jag ska ha då kommer jag kämpa för det! Mitt vatten kan ju gå i stort sett närsomhelst då jag har buktande hinnblåsa...
    Jag tycker definitivt du ska kolla med neo, för de har säkert nyare statistik än gyn-läkarna vad gäller kortisonbehandlingens för- och nackdelar.
    Jag födde i v. 31 och fick kortison bara 5-6 timmar innan födseln, de sa att det var bra att jag fått åtminstone en spruta.
  • PennyJenny

Har fått min första kortisonspruta nu Är sååå lättad! Får andra dosen imorgon. Dr vill inte vänta då de faktiskt inte kan säga när liten kommer, han kan komma i natt men han kan också komma om flera veckor.

• Written Fiction

Jag håller tummarna för dig!
    Alla dagar/timmar i magen är värdefulla!

• PennyJenny
    Written Fiction skrev 2010-07-15 08:42:47 följande:

Jag håller tummarna för dig!
    Alla dagar/timmar i magen är värdefulla!

Tack! Visst är det så, jag hoppas verkligen han stannar där inne i minst 3-4 veckor till!!
  • cloudberry79

Jag fick mina i 26+6 och 27+0, sonen kom 28+3. Han hade mycket svårt med andningen när han kom, låg i respirator och hade cpap nästan ända fram till utskrivning i 38+0.

If you love me - please don't feed me!
  • PennyJenny
    cloudberry79 skrev 2010-07-15 10:10:39 följande:
    Jag fick mina i 26+6 och 27+0, sonen kom 28+3. Han hade mycket svårt med andningen när han kom, låg i respirator och hade cpap nästan ända fram till utskrivning i 38+0.
    Oj, är det inte rätt ovanligt när de är så pass "stora" att de liger så länge med det? Min första son är född i v28+3, med honom fick jag också kortison. Han hade cpap ca 3 timmar eller nåt sen slet han loss den själv och behövde den aldrig igen. Mår din son bra idag?
  • cloudberry79
    PennyJenny skrev 2010-07-15 10:22:57 följande:
    Oj, är det inte rätt ovanligt när de är så pass "stora" att de liger så länge med det? Min första son är född i v28+3, med honom fick jag också kortison. Han hade cpap ca 3 timmar eller nåt sen slet han loss den själv och behövde den aldrig igen. Mår din son bra idag?
    Han är helt frisk idag, han fick dubbelsidig pneumothorax, alltså hål från lungan till lungsäcken som gjorde att han fick opereras flera gånger de första veckorna och ligga i respirator i åtta dygn. Sedan CPAP i sex veckor, först efter det kunde han andas helt på egen hand.
    If you love me - please don't feed me!
  • PennyJenny
    cloudberry79 skrev 2010-07-15 14:26:13 följande:
    Han är helt frisk idag, han fick dubbelsidig pneumothorax, alltså hål från lungan till lungsäcken som gjorde att han fick opereras flera gånger de första veckorna och ligga i respirator i åtta dygn. Sedan CPAP i sex veckor, först efter det kunde han andas helt på egen hand.
    Usch och fy! Då förstår jag varför det blev så långdraget för honom, stackars liten! Skönt att höra att han mår bra idag :)
Svar på tråden Fick ni kortisonsprutor? I vilken vecka?