• Blossi

Våldtäktsmän speciella?

Jag tror att de flesta män kan om det urartar sig dumt nog bli våldtäktsmän. Lite sprit, lite hormoner och lite maktspel kan få vilken man som helst att begå det vidriga mot vilken kvinna som helst. Tror inte att våldtäktsmän är speciella eller att det är enbart en viss typ av person som kan våldtaga. 
    Vad tror ni? 

Brist på information skapar spekulation
  • Svar på tråden Våldtäktsmän speciella?
  • Finis

Tror fler män är benägna att begå "date rape" än att begå överfallsvåldtäkt. Tror det är viss skillnad på vad som ligger bakom... Men jag vet inte, kanske inte alls stämmer.

Vecka 26
  • Blossi
    Lilysmamma skrev 2010-07-07 17:13:53 följande:
    Tror fler män är benägna att begå "date rape" än att begå överfallsvåldtäkt. Tror det är viss skillnad på vad som ligger bakom... Men jag vet inte, kanske inte alls stämmer.
    Jo, man måste nog skilja på överfallsvåldtäkter jämfört med när kvinnan känner förövaren. 
    Brist på information skapar spekulation
  • Skarpa

Jag tror du har fel, och tycker att det låter som att du har en fruktansvärt hemsk och snedvriden syn på män utifrån din TS.

• lennartsdotter

Jag tror människor överlag är kapabla till mer horribla saker än vi i allmänhet. tror.

Det vänder sig dock i magen på  mig när jag hör en del uttala sig om att alla män är potentiella våldtäktsmän. Som om de skulle ha en slags "naturlig benägenhet" att våldta. Det tror jag inte. Men så är jag uppvuxen i grabbgäng och de har aldrig, trots hormoner och sprit, gjort ansats till sådana vidrigheter.

• Kastrull
    Blossi skrev 2010-07-07 17:18:50 följande:
    Jo, man måste nog skilja på överfallsvåldtäkter jämfört med när kvinnan känner förövaren. 
    Va? Vad menar du?
  • Kastrull
    lennartsdotter skrev 2010-07-07 18:18:32 följande:
    Jag tror människor överlag är kapabla till mer horribla saker än vi i allmänhet. tror.

Det vänder sig dock i magen på  mig när jag hör en del uttala sig om att alla män är potentiella våldtäktsmän. Som om de skulle ha en slags "naturlig benägenhet" att våldta. Det tror jag inte. Men så är jag uppvuxen i grabbgäng och de har aldrig, trots hormoner och sprit, gjort ansats till sådana vidrigheter.
  • Shadilly

Nej, jag tror inte att man skulle vara i behov av en skötare bara för att man är född med kuk.

Men visst, det har varit, och är i vissa sammanhang fortfarande, enklare för en man att skylla ifrån sig och påstå att de inte har kontroll över sin egen sexualitet. det betyder dock inte att det skulle vara så.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Finis
    Lilysmamma skrev 2010-07-07 17:13:53 följande:
    Känner att jag måste påpeka att jag inte håller med TS om att alla män är potentiella våldtäktsmän utan det jag menade var att jag tror att det är vanligare att män våldtar som beskrivs i TS, s.k "date rape" än att män smyger i buskarna med avsikt att våldta.

Båda är såklart lika horribla.
    Vecka 26
  • Tygtiiger

De allra flesta män som hittar en plakatasfull tjej på gatan en kväll sätter inte på henne. De ringer polis eller ambulans.
    De allra flesta män som följer med en tjej hem (eller tar hem en tjej) på fyllan slutar hångla om tjejen ändrar sig eller somnar. De kanske blir sura men de passar inte på att få sig ett knull ändå.
    De allra flesta män är uppriktigt intresserade av att deras flickvänner/fruar/sambos/sexpartners ska vilja ligga med dem, tycka att det är någorlunda skönt och tänder inte på att partnern gör aktivt motstånd. De sämre av ovanstående tjurar och tjatar om tjejen inte vill men de trycker inte ner henne i sängen och sätter på.

Så: de allra flesta män är säkert kapabla att våldta under vissa omständigheter, men för de allra, allra flesta är det så extrema omständigheter att de aldrig kommer att hamna där - och i den vanliga fyllekåta vardagen skulle våldtäkt inte falla dem in. (Precis som att de allra flesta människor kan mörda under "rätt" omständigheter, men i vardagslag inträffar det inte för någon av oss. Tackochlov.)

Jag vägrar acceptera tanken att män är en lite sämre sort, lite mer som djur, hormonstinna dumkåta hannar som går dit kuken pekar. Och om det är den erfarenheten som TS har av män så kan jag bara beklaga och rekommendera byte av umgänge. För jag litar fortfarande på män i allmänhet, precis som jag litar på kvinnor i allmänhet. (Och jag är inte helt pantad för det - jag skulle fortfarande ta skor och barn i näven och gå ut genom dörren om min man fick för sig att slå eller våldta, men om jag ens upplevde det som ett avlägset sannolikt scenario skulle jag aldrig ha gift mig med honom, än mindre skaffat barn.)

Krupke, we've got problems of our own!
  • PVeraB
    Tygtiiger skrev 2010-07-07 20:18:01 följande:
    De allra flesta män som hittar en plakatasfull tjej på gatan en kväll sätter inte på henne. De ringer polis eller ambulans.
    De allra flesta män som följer med en tjej hem (eller tar hem en tjej) på fyllan slutar hångla om tjejen ändrar sig eller somnar. De kanske blir sura men de passar inte på att få sig ett knull ändå.
    De allra flesta män är uppriktigt intresserade av att deras flickvänner/fruar/sambos/sexpartners ska vilja ligga med dem, tycka att det är någorlunda skönt och tänder inte på att partnern gör aktivt motstånd. De sämre av ovanstående tjurar och tjatar om tjejen inte vill men de trycker inte ner henne i sängen och sätter på.

Så: de allra flesta män är säkert kapabla att våldta under vissa omständigheter, men för de allra, allra flesta är det så extrema omständigheter att de aldrig kommer att hamna där - och i den vanliga fyllekåta vardagen skulle våldtäkt inte falla dem in. (Precis som att de allra flesta människor kan mörda under "rätt" omständigheter, men i vardagslag inträffar det inte för någon av oss. Tackochlov.)

Jag vägrar acceptera tanken att män är en lite sämre sort, lite mer som djur, hormonstinna dumkåta hannar som går dit kuken pekar. Och om det är den erfarenheten som TS har av män så kan jag bara beklaga och rekommendera byte av umgänge. För jag litar fortfarande på män i allmänhet, precis som jag litar på kvinnor i allmänhet. (Och jag är inte helt pantad för det - jag skulle fortfarande ta skor och barn i näven och gå ut genom dörren om min man fick för sig att slå eller våldta, men om jag ens upplevde det som ett avlägset sannolikt scenario skulle jag aldrig ha gift mig med honom, än mindre skaffat barn.)
    hurra hurra för ett klokt och välskrivet inlägg.
  • Kastrull
    PVeraB skrev 2010-07-07 20:20:24 följande:
    hurra hurra för ett klokt och välskrivet inlägg.
    Jag kan bara instämma!
  • AyaRan

*applåd* Tygtiger!

ang ts; det tror jag inte, lika lite som "alla" är tillfällighetstjuvar. 

• ChoopChoopSong

Håller med TygTiger.

I krig, i extrema situationer etc, kan de flesta av oss göra hemska saker. Sträckan dit är olika lång, beroende på personlighet, bakgrund och omständigheter. Men vem som helst kan bli en förövare - det visar historien tyvärr. Det gäller inte bara män och våldtäkt.

I vardagssituationer, är det dock inte "vem som helst" som våldtar. Lika lite som det är vem som helst som misshandlar eller rånar. Däremot kan man inte alltid märka utanpå en person om den har våldstendenser. Men det är en annan sak. 

• MammaBecca

Jag tror absolut att du har fel.
    De allra flesta har en spärr som inte finns hos dem som är kapabla att våldta.
    En våldtäkt handlar om annat än om bara sex. Det är en makthandlig och det är långt ifrån alla män som har behov av att hävda sin makt på det viset.

Oavsett hur full man blir, finns det saker som man bara inte gör.
    Så är det ju för alla, både män och kvinnor. Att spärrarna är olika för olika människor råder det inget tvivel om. Fast det är ett otroligt långt steg till att faktiskt våldta någon.

Svar på tråden Våldtäktsmän speciella?