Tygtiiger skrev 2010-07-07 20:18:01 följande:
De allra flesta män som hittar en plakatasfull tjej på gatan en kväll sätter inte på henne. De ringer polis eller ambulans.
De allra flesta män som följer med en tjej hem (eller tar hem en tjej) på fyllan slutar hångla om tjejen ändrar sig eller somnar. De kanske blir sura men de passar inte på att få sig ett knull ändå.
De allra flesta män är uppriktigt intresserade av att deras flickvänner/fruar/sambos/sexpartners ska vilja ligga med dem, tycka att det är någorlunda skönt och tänder inte på att partnern gör aktivt motstånd. De sämre av ovanstående tjurar och tjatar om tjejen inte vill men de trycker inte ner henne i sängen och sätter på.
Så: de allra flesta män är säkert kapabla att våldta under vissa omständigheter, men för de allra, allra flesta är det så extrema omständigheter att de aldrig kommer att hamna där - och i den vanliga fyllekåta vardagen skulle våldtäkt inte falla dem in. (Precis som att de allra flesta människor kan mörda under "rätt" omständigheter, men i vardagslag inträffar det inte för någon av oss. Tackochlov.)
Jag vägrar acceptera tanken att män är en lite sämre sort, lite mer som djur, hormonstinna dumkåta hannar som går dit kuken pekar. Och om det är den erfarenheten som TS har av män så kan jag bara beklaga och rekommendera byte av umgänge. För jag litar fortfarande på män i allmänhet, precis som jag litar på kvinnor i allmänhet. (Och jag är inte helt pantad för det - jag skulle fortfarande ta skor och barn i näven och gå ut genom dörren om min man fick för sig att slå eller våldta, men om jag ens upplevde det som ett avlägset sannolikt scenario skulle jag aldrig ha gift mig med honom, än mindre skaffat barn.)
hurra hurra för ett klokt och välskrivet inlägg.