• Mysan82

Måste fadder vara medlem i Sv. kyrkan?

Hej
    Ja som rubriken säger, måste den som är fadder vara medlem i svenska kyrkan.
    Jag skulle vilja att en av mina bästa kompisar är fadder, men hon är judinna. Spelar det någon roll? Kollar de upp det?

Tack!

• Svar på tråden Måste fadder vara medlem i Sv. kyrkan?
  • lady37

Tror inte det. Jag ar fadder at ett barn och jag ar inte medlem i Svenska Kyrkan.

• Akleja

Hittade denna fråga på dopguiden.se

Jag vill att en som är döpt i pingstkyrkan skall bli fadder. Är det okej?Peter
    Hej!
    Ja, det är helt ok. Svenska kyrkan erkänner alla dop i rent vatten och i den treenige Gudens namn som dop - det spelar ingen roll om det är i Pingstkyrkan, Katolska kyrkan eller Koptiska kyrkan t ex. Faddern behöver inte heller vara medlem i Svenska kyrkan, det är endast dopet som är ett krav. Personligen tycker jag att det bara är bra om den som döps får faddrar med olika traditioner - det berikar ju livet!
    Lycka till med dopet och hoppas du får en fin dag!
    Mvh Linda.

Så hon behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan.

• Akleja

Däremot måste man alltså vara döpt om jag förstår det hela rätt.

• sweden italy

Du jag är ej med och inte min man heller, men vàran son har blivit döpt i Sv kyrkan, hans faddrar är inte medlemmar heller... men det funkade för oss.. sà dà borde det funka för dig.. 

• Fija m 2 pojkar

Det beror på om prästen kollar detta... Men rent formellt är det ett krav.

Lycka till!

/ Skånepräst

• Ploppan77

Hos oss skulle faddrarna vara döpta och medlemmar i Svenska kyrkan.

• ploten

På svenska kyrkans egen hemsida står det att faddern måste vara döpt. Faddern måste däremot inte vara medlem i svenska kyrkan. Så här står det, ordagrant:

"Den som blir fadder ska själv vara döpt. Faddern tar på sig uppgiften att på alla sätt stödja och hjälpa sitt fadderbarn. Det finns inget formellt krav på att han/hon ska tillhöra Svenska kyrkan eller vara aktivt troende, men en fadder ska vilja delta i barnets kristna fostran."

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=256141&ptid=0

• Fija m 2 pojkar

Jag ser att jag svarat fel på denna fråga, men kan inte ta bort mitt gamla inlägg.

En fadder måste alltså vara döpt, men måste inte vara medlem i Svenska kyrkan. Det är vad som står i Kyrkoordningen, och det gäller alla församlingar i Svenska kyrkan.

Svar på tråden Måste fadder vara medlem i Sv. kyrkan?