• sahara sahara

Imse Vimse - storlekar

Hur har ni upplevt Imse Vimses blöjbyxor? Vi har blandat NB och small sen dottern växte i de formsydda blöjorna (från fem kilo) och det har funkat bra. Nu väger hon 8,5 kg, och NB-byxorna börjar bli lite små. Vi köpte några i medium, men valde de i organic cotton, de randiga, istället för de med zoodjuren som vi har haft tidigare, och de är enorma. Det står 7-10 kg på dem. Är de större än den andra sorten? Eller är min bebis liten om rumpan på något vis...

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Svar på tråden Imse Vimse - storlekar
  • Hirundinidae

Nu har inte jag någon som helst erfarenhet av blöjbyxor, men överlag så tycker jag att storlekar på blöjor (kg anvisningar) inte stämmer alls.  Har aldrig gjort, jag får alltid prova mig fram för sonens räkning. Brukar alltid använda lite mindre blöjor än vad som han "egentligen" skall ha...

• Ragnar

Jag har haft Imsevimse blöjor men jag håller med ovanstående. Storlekar på blöjor är svårt. Jag har alltid använt blöjor som är lite större än vad som angetts i kg. På första barnet blev mindre blöjor för korta och på andra barnet är de för trånga runt låren. Jag har som sagt en lång och smal och en kort och tjock. Antar att storlekarna gäller för barn som är lite mitt emellan.

• Tillalamm

Min pojke har Imses formsydda blöjor (från 5 kg) med blöjbyxona med zoodjuren på i storlek medium. Jag tycker att de blöjbyxorna alltid har passat bra till honom och att det inte är så stor skillnad på dem och NB-byxorna. Så troligen är det så då att de randiga i organic cotton är större.

Jag med en föregående talare vad gäller att storlekarna på blöjor inte stämmer så bra överens med barnets vikt. Tycker att Imses formsydda blöjor från 5 kg är väldigt stora i början - särskilt de i frotté.

• MammaEmilie
    Tillalamm skrev 2010-08-25 21:00:35 följande:
    Min pojke har Imses formsydda blöjor (från 5 kg) med blöjbyxona med zoodjuren på i storlek medium. Jag tycker att de blöjbyxorna alltid har passat bra till honom och att det inte är så stor skillnad på dem och NB-byxorna. Så troligen är det så då att de randiga i organic cotton är större.

Jag med en föregående talare vad gäller att storlekarna på blöjor inte stämmer så bra överens med barnets vikt. Tycker att Imses formsydda blöjor från 5 kg är väldigt stora i början - särskilt de i frotté.
    Håller med jag har formsydda frotte dom funkar jättebra men är stora det blir som en boll runnt rumpan men väldigt sött. Jag har både zoo farm och dom randigga i smal men jag har inte tänkt på att det är någon skillnad.
    Är det någon som använder flanel blöjorna? är dom bra

• Tillalamm
    MammaEmilie skrev 2010-08-31 22:33:32 följande:
    Håller med jag har formsydda frotte dom funkar jättebra men är stora det blir som en boll runnt rumpan men väldigt sött. Jag har både zoo farm och dom randigga i smal men jag har inte tänkt på att det är någon skillnad.
    Är det någon som använder flanel blöjorna? är dom bra
    Jag har både frotte och flanellblöjorna. Jag tycker flanellblöjorna är jättebra, men ska de användas nattetid behövs ett extra inlägg - åtminstånde till min son.
  • MammaEmilie
    Tillalamm skrev 2010-09-01 13:20:39 följande:
    Jag har både frotte och flanellblöjorna. Jag tycker flanellblöjorna är jättebra, men ska de användas nattetid behövs ett extra inlägg - åtminstånde till min son.
    Okej då vet jag då ska jag kåpa några flannel blöjor också att ha på dagen.
    Vilka är bäst tycker du?
  • Tillalamm
    MammaEmilie skrev 2010-09-01 18:08:12 följande:
    Okej då vet jag då ska jag kåpa några flannel blöjor också att ha på dagen.
    Vilka är bäst tycker du?
    De är lika bra fast till olika ändamål. Jag använder flanellblöjorna på dagen och frottéblöjorna på natten (plus fuktspärren). Det funkar bra och det skiljer ju lite i inköpspris också (frottéerna är ju dyrare så det är skönt att kunna ha lite färre av dem, tycker jag). Flanellerna är tunnare och enklare att få på, de är inte så varma och min son rör sig bättre i den. Frottéerna är lite tjocka för att använda på dagen tycker jag - det blir ett sånt väldigt "paket" av dem, lite otympligt.

Så mitt svar är nog att flanellerna är bättre på dagen och frottéerna är bättre på natten. Tror att jag har 18 st flanell och 4 st frotté och tvättar var tredje dag. Det funkar super. Fast just nu får man kämpa lite vid bytena för han vill ju inte ligga still på rygg längreFlört.
  • MammaEmilie

Tack för ditt svar då vet jag, jag ska köpa in flanell nästa gång =) tycker också att froten är byllsig .

• MammaEmilie

Använder du nogot inlägg på dagen med flanellen?

• Tillalamm
    MammaEmilie skrev 2010-09-02 11:19:49 följande:
    Använder du nogot inlägg på dagen med flanellen?
    Nej, det behövs oftast inte. Jag byter lite oftare istället.
Svar på tråden Imse Vimse - storlekar