• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Varför är det så provocerande med någon som inte vill ha barn?

    Först och främst så kan vi konstatera följande: Jag vill inte ha barn, alls. Jag har aldrig önskat det och anledningarna är både rationella och emotionella. Anledningarna är inte viktiga här men det är inget som är hemligt eller privat utan jag delar med mig om någon frågar. 

    Med det ur vägen så tänkte jag skriva ihop en liten historia som utspelade sig på jobbet idag:

    Några av mina arbetskamrater satt och diskuterade barn (alla var föräldrar). De pratade om allt möjligt som barnen gjorde, om skolan, sommarlovet, om godisätande, om bostäder och så vidare som föräldrar gör. Vanligtvis så påverkar det inte mig men idag så "skrämde" (läs, jag ville inte lyssna) diskussionen mig så jag gick därifrån. 

    Något senare när de flesta i gruppen var samlade frågade någon varför jag "stormade ut" (vilket jag inte gjorde) och jag sa helt enkelt som det var, att jag inte var intresserad av barnprat. Givetvis så kom följdfrågan om varför jag inte var det och jag svarade återigen som det var, för att jag inte vill ha barn och därför inte är speciellt intresserad att höra om andras barn. Jag tänkte att det skulle räcka men uppenbarligen inte.

    Tydligen så är det väldigt provocerande med någon som inte vill ha barn och frågorna och synpunkterna haglade. Det var det gamla vanliga "du ändrar dig när du blir äldre", "det kan du inte veta", "varför vill du inte ha barn?", "alla vill väl ha barn!" och så vidare (det blev en ganska lång diskussion). 

    Det är inte första gången jag stöter på det här heller utan när det har kommit upp tidigare så brukar det bli liknande kommentarer. Det är inte så att jag går runt och säger till alla jag träffar att jag inte vill ha barn men det är ju ett ämne som kommer upp ibland och jag har funderat på att helt enkelt ljuga om det, men det känns inte heller bra. Vid ett tillfälle för några år sedan blev det ganska otrevligt med kommentarer som "tänk på de som är ofrivilligt barnlösa, hur kan du säga att du inte vill ha barn?!". 

    Nu till det intressanta och själva poängen med tråden, är det verkligen så provocerande att någon inte vill ha barn? Isåfall, varför är det så? Är det något ni känner igen eller är jag helt enkelt för provocerande med vad jag tycker om saken? 

    Ska jag ta den lätta vägen och helt enkelt säga "nej, jag har inga barn men någon dag..." nästa gång ämnet kommer upp? 

    Ordet är fritt.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 19:31
    Oj, fel kategori!

    Det var inte meningen att det skulle hamna i etikdelen. Anmäler det.

    For the record så är jag man.
  • Svar på tråden Varför är det så provocerande med någon som inte vill ha barn?
  • Gung Ho

    Fast kanske inte så märkligt ändå! En (tidigare) ovillig förälder som med facit i hand upptäckt hur underbart det är.. Han kan ju bättre än ngn som alltid velat ha barn sätta sig in i din situation..

  • pica pica
    hhh03 skrev 2014-04-25 22:48:45 följande:
    Hej, jag är själv 30 år och fick för en tid sedan höra att när jag blir äldre så kommer jag också att vilja ha barn. Jag tycker bara att sådana kommentarer är respektlösa.
    Mina närmsta vänner respekterar att jag inte vill ha barn, även om jag alltid talar om för dem hur gulliga deras barn är.

    Däremot har jag haft en manlig bekant som inte visar samma respekt. När han gifte sig med sin fru så hade han ett absolut krav på att de inte skulle ha barn. Ganska snart var frun gravid, och som ni alla vet så har kvinnor rätten att vägra abort. Idag har de två barn + gjort okänt antal aborter (enligt mannen så använder de kondom ibland, när de kommer ihåg det).
    När denna mannen slutligen inser att jag menar allvar med min ståndpunkt att inte vilja skaffa barn så blir han först besviken. Sedan börjar övertalningskampanjen om hur fantastiskt det är att leva med två oönskade ungar. 

    "Ekonomin har faktiskt blivit bättre sen barnen kom!" (Seriöst, beror detta på barnen, eller på att han har börjat jobba extra (nattskift) på sitt jobb.)
    "Jag älskar mina barn!" (Ja, det gör du säkert, men i mina ögon så är du faktiskt ganska elak dina barn ibland. Är det ditt sätt att visa kärlek? Det är dock absolut tabu att säga detta högt när man inte har egna barn.) 
    "Jag skulle aldrig ha köpt hus om jag inte haft barn!" (Man kan väl bo i hus utan barn, liksom barnfamiljer kan bo i bostadsrätt eller lägenhet.)

    "Du kommer att bli en jättebra mamma!" (Det kan väl inte han veta på förhand? Dessutom är det väl knappast relevant i sakfrågan, eftersom jag inte vill ha barn alls. Om man vänder på påståendet, innebär det att alla som förväntas bli "dåliga" föräldrar automatiskt kommer att avstå från att skaffa barn.)
    "Din kropp är som gjord för att föda barn!" (Eh, det vet väl inte du? Desperat påstående som borde få honom att inse att jag inte är övertalningsbar. Ingen kan veta på förhand vilka kvinnor som kommer att få svåra förlossningsskador.)

    Sedan går det över till lite lugnare frågor om det är något fysiologiskt fel som gör att jag inte kan bli gravid. (Jag vet inte, eftersom jag aldrig har varit gravid så utgår jag ifrån att mitt preventivmedel fungerar.)

    Märkligt att den starkaste reaktionen kommer från en ofrivillig förälder!
    Känner igen det mesta som du skriver! En liten tröst är väl att ju äldre man blir, desto mer sällan frågar folk om hela denna barngrej.

    Jag fyllde precis 39 och hoppas att oförstående människor ska börja fatta, men det kommer alltid att finnas trångsynta människor. Hos dessa är det ju uppenbarligen nåt inom dem själva som ligger och skaver och som gör att de måste utreda och ifrågasätta oss frivilligt barnlösa.

    Jag älskar livet som barnfri!
  • spunge

    Jag är 36 och vill inte ha barn, tyvärr får jag fortfarande höra "det är inte försent än", "du kanske ångrar dig" osv.
    Det som dock de flesta säger är hur söt min unge skulle bli. Eh.. ja? Vet inte riktigt vad jag ska svara på det, det har ju inte någon som helst betydelse. Men, jag tror att det sägs för att jag ska få dåligt samvete el nåt.
    Blir jävligt trött på folk som inte bara kan ta mitt beslut!


    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • lisaamanda

    Nu så är jag själv gravid och vill ha flera barn. men jag kan förstå att man inte vill ha barn det är ju ett frivilligt val. om jag hade varit i ts situation eller om jag själv inte hade velat ha barn så hade jag helt enkelt sagt till dom som frågar att, jag respekterar att du vill ha barn och dömer inte dej för det, varför kan inte du ge mig samma respekt tillbaka?

    I och med mitt yrke möter jag många oförstående och "omvändare" men just den meningen har hjälpt väldigt mycket i sånna situationer. accepterar dom ändå inte det så brukar jag bara säga typ, vi behöver inte diskutera det här för jag kommer ändå inte ändra mej bara för att vi har olika åsikter du får tycka precis vad du vill så tycker jag som jag vill.

    Nu kanske många inte fattar ändå men det var bara ett tips för som sagt det har fungerat väldigt bra för mej i alla fall :)

  • nirakanna2

    Jag har själv gått genom eld och vatten för att få barn, men kan inte se det som provocerande att vissa inte vil ha barn. Tvärtom tycker jag att det är insiktsfullt, i motsats till folk som skaffar barn för att "man ska ha barn" och sen klagar över att deras fullt normala barn är så jobbiga som inte är några lydiga accassoarer.

  • Sanna Gosing

    Läste att Brasse Brännström, (som gick bort nyligen), inte hade barn, och inte heller var ledsen för det. Bara som exempel på att man inte alls behöver ångra sig.

  • viktoria91
    Dreaming83 skrev 2014-01-09 18:33:35 följande:

    Det där med anklagelserna om egoism har jag oxå träffat på många gånger. Likaså var det nån mer som fått höra att det var ett omoget beslut att avstå barn.

    Ledsamt men ändå skönt att det är fler än jag som upplevt den typen av förnedrande kommentarer.

    "Hen vill vänta med barn några år för att kunna vara egoistisk" vfick jag höra av en människa om en annan. Ja bara stod och gapade. Sicken idiot...


    För att skaffa barn, alltså tvinga någon annan till livet för att man själv vill det är inte alls egoistiskt. Make sense. Hjärnan försvinner i samband med förlossning.
  • Kristallbarn

    Alltså jag fattar verkligen inte ni som anser att det är egoistisk om man väljer att avstå från att skaffa barn? Snälla utveckla det!

  • Smirnoffski

    Personligen har jag intalat mig själv att jag inte vill ha några barn. Ibland kommer tanken ändå, men jag har insett att det vore en mycket dålig idé att skaffa barn för mig, jag hade inte kunnat erbjuda en bra uppväxt, jag har för mycket personliga problem, inte tillräckligt bra ekonomi, tycker generellt inte om barn och så vidare. Det hade bara blivit skit av det hela. Min sambo vill inte heller skaffa barn, så inga problem där.

    Det jag upplever är dock att jag inte kan förklara det på detta vis för andra. Då skulle jag direkt få en massa påstående om hur jag visst skulle bli en bra pappa och hur allting kommer lösa sig, trots att de inte har en aning.

    Jag tycker alldeles för många olämpliga skaffar barn, och då ska jag inte hyckla med att själva skaffa barn trots att jag är olämplig.

    Så personligen tycker jag det är lättare att säga att jag helt enkelt inte vill ha barn, ibland kanske jag får lägga till ett "inte just nu iallafall". Då brukar det inte bli så mycket kommentarer. Förklarar jag det som i detta inlägget blir folk däremot mer provocerade och ifrågasättande.

  • thelmiss

    Tråkigt TS att du fick så negativ bemötelse från dina kollegor. Men kanske har det att göra med hur pass öppen du är, har du vågat prata med dem? Jag själv är 34 och vill absolut inte ha barn. Vilket jag är väldigt öppen med till mina kollegor, och de respekterar det. Vissa är t.om lite "avundsjuka".... dvs med all fritid jag får. Jag ser det som en lyx att inte ha barn. Jag kan leva mitt liv med min sambo (som inte heller vill ha barn...) väldigt fritt. Resa, må bra, göra vad vi vill utan att ta hänsyn till ett barn. 
    har däremot turen att ha tre syskonbarn som jag kan "låna" när jag vill, extremt värdefullt. Tycker väldigt mycket om barn, men vill helt enkelt inte ha egna Cool

  • Spaghetti

    Blir sååå trött på folk som tror att det här med att inte vilja ha barn är någon sorts "fas"...


    Har någon sett mina köttbullar? (^_^)
Svar på tråden Varför är det så provocerande med någon som inte vill ha barn?