• Svar på tråden När började era barn med gåstol?
  • Psyke

Har inte haft gåstol men våra barn älskar gåvagnen. De började använda den så fort de lärde sig att stå med stöd. Nu är min stora dotter tre år och hon använder den fortfarande, mest för att frakta saker i.

• 3Ikka3
    Dixie skrev 2010-07-08 23:25:37 följande:
    aldrig - enligt min arbetskamrat som är sjukgymnast är det inte bra med gåstol, så vi hade aldrig någon
    Jag går med min son hos sjukgymnast 1/månaden. pga av sen motorik. Och enligt henne ska jag använda gåstol. så de är nog olika vilka man pratar med. och allt är med måtta.
  • k girl
    3Ikka3 skrev 2010-12-22 08:24:47 följande:
    Jag går med min son hos sjukgymnast 1/månaden. pga av sen motorik. Och enligt henne ska jag använda gåstol. så de är nog olika vilka man pratar med. och allt är med måtta.
    Du tänker inte på gåvagn nu?
  • 3Ikka3
    k girl skrev 2010-12-22 08:30:30 följande:
    Du tänker inte på gåvagn nu?
    Nej! Den kan han inte alls! har för "klena" armar.
  • k girl
    3Ikka3 skrev 2010-12-22 09:13:37 följande:
    Nej! Den kan han inte alls! har för "klena" armar.
    Är det så att han är ostadig i kroppen fortfarande och behöver träna upp det? För en normalutvecklad individ ska man helst inte använda gåstol eftersom det inte främjar den motoriska utvecklingen varken muskulärt eller mentalt (att få drivkraft att ta sig fram dit man vill), det är nog de allra flesta sjukgymnaster och barnläkare överens om.
  • fiffi84

Aldrig men erfarenhet är att barn som använt gåstol går på tå och det försenar den vanliga utvecklingen lite.

• Finesse
    k girl skrev 2010-12-22 09:19:48 följande:
    Är det så att han är ostadig i kroppen fortfarande och behöver träna upp det? För en normalutvecklad individ ska man helst inte använda gåstol eftersom det inte främjar den motoriska utvecklingen varken muskulärt eller mentalt (att få drivkraft att ta sig fram dit man vill), det är nog de allra flesta sjukgymnaster och barnläkare överens om.
    Nej.. jag har redan skrivit i tråden att barnläkaren jag frågade sa att det inte hade nånting med det att göra.. utan varför dom inte rekommenderar gåstolar är för fallriskerna när man glömmer stänga grindar.. den mänskliga faktorn..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Kulta17

Aldig, såg ingen anledning till det. Bättre att de gör det de kan själv.

• sommarblomma1

Min dotter hade aldrig gåstol och hon lärde sig gå när hon var 11 månader.

Valde bort gåstol då det kan medföra att barnen lär sig gå på tå istället för på ett korrekt sätt. Hon hade kul och kämpade med att röra sig utefter saker i hennes höjd.

Ska inte använda gåstol till vår son heller som just nu är 4 månader.

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Trynträ
    Kulta17 skrev 2010-12-22 09:40:13 följande:
    Aldig, såg ingen anledning till det. Bättre att de gör det de kan själv.
    Fast det är ju det de inte kan. Om man har en bäbis som bara skriker och vill ta sig nånstans men inte kan så kan det blir rätt frustrerande. Å då ser man hur glad de blir när de har ett hjälpmedel att ta sig fram på. Det är ju en leksak och inget man använder för att de ska lära sig gå. Min dotter var runt tio månader när hon började hasa sig framåt. Kröp gjorde hon aldrig. Både hon och jag hade fått krupp om vi inte haft gåstolen.
  • sommarblomma1
    Trynträ skrev 2010-12-22 09:45:51 följande:
    Fast det är ju det de inte kan. Om man har en bäbis som bara skriker och vill ta sig nånstans men inte kan så kan det blir rätt frustrerande. Å då ser man hur glad de blir när de har ett hjälpmedel att ta sig fram på. Det är ju en leksak och inget man använder för att de ska lära sig gå. Min dotter var runt tio månader när hon började hasa sig framåt. Kröp gjorde hon aldrig. Både hon och jag hade fått krupp om vi inte haft gåstolen.
    Ja då är det absolut ett alternativ!
    ~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Delapitated

Vår kille började med gåstol när han var sex månader. Han har alltid velat vara uppe o "gå" men vid sex månader fick han en gåstol av svärisarna (annars hade jag nog inte köpt någon) o TACK gud för den avlastningen! Han är 10 månader nu o använder den fortfarande. Dock inte lika mycket eftersom han precis har börjat krypa(läs ÅLA) sig fram :D

Personligen tror jag inte att gåstol är ett hinder för att ett barn ska lära sig gå, men vad vet jag? Jag har ju bara en unge. Alla lär sig gå när det är tänkt att de ska gå! :)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • k girl
    Finesse skrev 2010-12-22 09:39:34 följande:
    Nej.. jag har redan skrivit i tråden att barnläkaren jag frågade sa att det inte hade nånting med det att göra.. utan varför dom inte rekommenderar gåstolar är för fallriskerna när man glömmer stänga grindar.. den mänskliga faktorn..
    Det du menar, antar jag, är att barnläkaren sade att det inte är så att de inte rekommenderar gåstol för att det skulle påverka den motoriska utvecklingen negativt. Men det jag skrev var att de allra flesta barnläkare och sjukgymnaster är överens om att gåstol inte påverkar den motoriska utvecklingen positivt och därför ska använda den med måtta. Det är väl helt okej att använda gåstol som leksak, men vissa har ju sina ungar däri halva dagarna, och då får naturligtvis inte barnet någon träning.
  • Finesse

Gåstol är inget hinder för att lära barn att gå.. och skulle det vara det skulle jag använda den redan från födseln med denna bebis.. Jag vill INTE att mitt barn ska gå fort.. min dotter lärde sig gå vid 10 månader.. dvs. jag hade ingen bebis så länge.. hon var aktiv redan från början..

Hennes kusin lärde sig gå vid 7,5 månad.. det var inte nånting hans föräldrar tyckte vara bra.. Så om jag ska tro på era inlägg här i tråden kommer jag att sätta min nyfödda i gåstol direkt för att jag tycker att barn gärna kan vara över 1 år när dom lär sig gå!

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • k girl
    Finesse skrev 2010-12-22 09:51:40 följande:
    Gåstol är inget hinder för att lära barn att gå.. och skulle det vara det skulle jag använda den redan från födseln med denna bebis.. Jag vill INTE att mitt barn ska gå fort.. min dotter lärde sig gå vid 10 månader.. dvs. jag hade ingen bebis så länge.. hon var aktiv redan från början..

Hennes kusin lärde sig gå vid 7,5 månad.. det var inte nånting hans föräldrar tyckte vara bra.. Så om jag ska tro på era inlägg här i tråden kommer jag att sätta min nyfödda i gåstol direkt för att jag tycker att barn gärna kan vara över 1 år när dom lär sig gå!
    Läser du ordentligt?
  • Lussekatten87

Mina barn har aldrig haft  gåstol. Jag har läst att den snarare stjälper än hjälper barnet att utvecklas.

• 3Ikka3
    k girl skrev 2010-12-22 09:19:48 följande:
    men nu är ju han inte normalutvecklad som jag skrev förut!
    han har extern hydrocefalus med ett huvudmått på 52,3 (9mån).
    jag förstår inte riktigt vilka muskler hon vill att vi ska träna. men träningen ger resultat.
    För de är ju inte bara gåstol utan massa andra hjälpmedel som används oxå. Som krypvagn tex.

Och till er som säger att dom flesta börjar gå på tå... då har man gåstolen för högt. När benen är raka så ska barnet inte sitta i stolen utan endast få stöd.
  • Bri

5-6 månader var min mellantjej. Och hon älskade sin gåstol! Började gå vid 10 1/2 månad. Tror att som allt annat att det handlar om att använda den med måtta. Och att ha en godkänd gåstol om man har trappor hemma.

• k girl
    3Ikka3 skrev 2010-12-22 21:22:18 följande:
    men nu är ju han inte normalutvecklad som jag skrev förut!
    han har extern hydrocefalus med ett huvudmått på 52,3 (9mån).
    jag förstår inte riktigt vilka muskler hon vill att vi ska träna. men träningen ger resultat.
    För de är ju inte bara gåstol utan massa andra hjälpmedel som används oxå. Som krypvagn tex.

Och till er som säger att dom flesta börjar gå på tå... då har man gåstolen för högt. När benen är raka så ska barnet inte sitta i stolen utan endast få stöd.
    Jo, fast det jag menar är att då finns det ju en anledning till att hon tycker att ni ska använda den.
Svar på tråden När började era barn med gåstol?