• Penapöna

Varför lägger AC ut ett barn som redan finns i Sverige?

Sist jag tittade på Barn söker föräldrar på AC's hemsida fanns det ett barn som redan finns i Sverige. Jag har inte kunnat slutat att då och då tänka på det barnet. Varför finns barnet redan i Sverige? Är det en adoption som inte fungerat? För då borde det väl vara socialen som tar hand om att hitta en annan familj eller?

• Svar på tråden Varför lägger AC ut ett barn som redan finns i Sverige?
  • Ethi

(Är det förresten fler än jag som inte får de förbaskade kursiveringarna att fungera numera? Jag kursiverar och fetstilar och fixar och sen - vips försvinner ändå allt när jag skickat

Kursiverat

Fetstilt

Understruket

Inget av det fungerade va?)

• Ethi

(Joho, bara kursiveringen det är fel på alltså... Sorry ts för det OT)

• Inga N AC

Jag har funderat länge på om jag skulle säga något i den här diskussionen. Av förklarliga skäl, kan jag inte kommentera det enskilda fallet. Jag har flera gånger tidigare (t ex på adoptera.nu när det begav sig) bett AC-medlemmar att inte diskutera barnen som vi söker föräldrar till på öppna forum. Inte för AC:s skull, inte för någon annans skull än barnets.

Anledningen till att vi publicerar bilder är endast för att det är väsentigt mycket lättare att hitta en familj till barnen om man kan göra det. Vi vet, vi har över 40 års erfarenhet.

• Ethi
    Myshörnan skrev 2010-07-13 16:15:49 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av ämnet men ni verkar vara insatta. När jag läser om ämnet kommer jag att tänka på en hemsk familj jag råkade stöta på som adopterade ett barn och några år efter det ännu ett. Det första visade sig vara handikappat så de lämnade bort det och några år efter det fick de ett biologiskt barn och lämnade bort det andra adopterade. Vad händer med de stackars barnet? Blir de fosterbarn eller adopterade igen? Familjen flyttade efter allt så jag vet inte upplösningen men förhoppningsvis mår alla barn bättre i nya familjer.
    Barn där adoptionen vunnit laga kraft i både födelselandet och Sverige borde klassas som vilken infödd svensk som helst och därmed hamna i socialens händer. Alltså med stor sannolikhet åka rätt in i familjehemssystemet.

Det borde vara skottpengar på såna där föräldrar som du beskriver
  • Stealth

vad är AC?

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Fru U
    Stealth skrev 2010-07-13 16:39:54 följande:
    vad är AC?
    adoptionscentrum
    Svaren bor i hjärtat
  • mammamys06
    Fru U skrev 2010-07-13 16:04:33 följande:
    Vad jag sett så har de flesta (alla?) försökt föra detta som en allmän diskussion.

Eller ska vi ignorera att sådant sker? Att barn kommer hit och att det kan bli problem? Är det inte bättre att diskutera sådant, se om det finns något vi (samhället) kan göra.

Jag ser det som ytterst allvarligt om det är så att någon kan bli godkänd för adoption, hämta hem ett barn och därför bli bedömd som olämplig för om det sker har något gått väldigt fel. Nu vet jag inte OM det kan ske men om det kan vad behöver ändras då?

Eller det ska man inte prata om?

Ja, ts handlar om en specifik sak men de flesta (alla?) har som sagt försökt föra en mer generell diskussion.
    Jag tycker det är ok att diskutera ämnet i sig för det är som du skriver väldigt allvarligt MEN nu pratar vi om ett specifikt barn som finns med bild på ett slutet forum endast för medlemmar och därför är det fel för jag tycker det är att lämna ut ett barn även om vi inte vet hans namn. Det finns forum på AC:s hemsida där AC- medlemmar kan diskutera detta och andra frågeställningar, jag tycker det här är fel ställe, detta är ett öppet forum för alla och jag tycker det är fel.
    Lycklig tvåbarnsmamma!
  • Fru U
    mammamys06 skrev 2010-07-13 18:15:01 följande:
    Jag tycker det är ok att diskutera ämnet i sig för det är som du skriver väldigt allvarligt MEN nu pratar vi om ett specifikt barn som finns med bild på ett slutet forum endast för medlemmar och därför är det fel för jag tycker det är att lämna ut ett barn även om vi inte vet hans namn. Det finns forum på AC:s hemsida där AC- medlemmar kan diskutera detta och andra frågeställningar, jag tycker det här är fel ställe, detta är ett öppet forum för alla och jag tycker det är fel.
    Jag har inte diskuterat just det barnet specifikt och många andra (de flesta?) som skrivit här har inte heller utgått från just DET barnet. Men jag förstår din poäng.

Kanske vore det på sin plats att skapa en ny tråd för en absolut generell diskussion och ta bort denna? Vad tycker du om detta ts?
    Svaren bor i hjärtat
  • Manchester

Jag ser inte problemet med att föra en generell diskussion, så länge ingen nämner detaljer om barnet på den slutna sidan. Själv har jag ingen aning om ifall det är en tjej eller kille, några månader eller flera år gammalt, SN (vilket?) eller helt friskt. För min del får det gärna stanna vid det.

Någon nämnde att det kan bero på föräldrarna att adoptionen inte går att genomföra. Jag har ett par frågor kring det som jag undrar om någon kan svara på. Det behöver ju inte handla om att föräldrarna förolyckats, utan det kan också vara något som är mindre definitivt. Något kan hända med familjen som gör att medgivandet upphör att gälla. Vad händer då om adoptionen inte vunnit laga kraft, men barnet redan finns i Sverige? Om en eller båda föräldrarna blir arbetslös antar jag att svenska myndigheter inte gör något. Men om det kommer fram att föräldrarna väntar bio-barn? Om de kommer hem efter en hämtresa på ett par veckor och mamman uppenbart är åtminstone i femte månaden så kan ju föräldrarna knappast skylla på att de inget visste. Kan barnet då tas ifrån dem? De allra flesta utredare/nämnder skulle förmodligen välja att låtsas som ingenting, men vad gäller rent juridiskt?

Vad händer om en adoptivförälder diagnosticeras med en allvarlig sjukdom eller är med om en svår olycka, med grav invaliditet som följd, om adoptionen ännu inte gått igenom? Särskilt om det handlar om en ensamstående förädler kan det kanske vara svårt att låta adoptionen fortgå.

Slutligen, även den/de adoptionssökande som inte har så mycket som en parkeringsbot när de får sitt medgivande kan hinna dömas för ett brott innan adoptionen går igenom. Om jag ansöker om adoption med en man jag inte känner fullt så väl som jag tror, och det sedan visar sig att han gjort sig skyldig till misshandel, grovt skattebrott eller bankrån, blir jag då av med barnet om adoptionen inte är klar när domen faller? (Nu är inte detta något jag är rädd att råka ut, men jag undrar över själva principen).

• Angla

Fast i just denna tråd tycker jag inte TS eller någon annan hänger ut något barn. TS ställer en fråga utifrån hur det kan komma sig. Och det kanske du Inga kan svara på rent generellt utifrån era 40års erfarenhet utan att specifikt prata om just detta fall?! Händer det ofta? Vad kan vara orsaken? Varför tar inte socialen över? Är det enbart innan en adoption går igenom i Sverige som ni tar över? Händer det att landet tar över istället?

De enda som kan veta något om barnet TS refererar till är medlemar i AC som ändå vet iom att de kan se sidan och ingen har skrivit om det som står där i denna tråd. Varken kön, ålder, land, världsdel eller något annat än att det är ett barn som redan finns i Sverige. Och frågan kvar står hur och varför kan det hända, rent generellt?

Angla - mamma till slut & snart igen
  • Angla
    Vildrosen skrev 2010-07-13 13:44:41 följande:
    Jag tycker det verkar helt OK att diskutera hur det kan komma sig att ett barn som redan finns i Sverige (som man antar inte kommer härifrån ursprungligen) ska adopteras bort. Det är ju en mycket allmän frågeställning. Jag drog dock inte slutsatsen som ni andra verkar, nämligen att det är en misslyckad adoption, utan jag tänkte direkt att det handlade om ett ensamkommande flyktingbarn!
    Men varför ksulle ett ensamkommande flyktingbarn hamna i AC rullor? Borde inte det går från polis, till flyktingförläggning och sen placering via Soc och då oftast inte adoption i första steget utan placering i väntan på utredning?
  • Angla

Oj, förlåt inser du att barnet

Angla skrev 2010-07-13 20:17:49 följande:
    Fast i just denna tråd tycker jag inte TS eller någon annan hänger ut något barn. TS ställer en fråga utifrån hur det kan komma sig. Och det kanske du Inga kan svara på rent generellt utifrån era 40års erfarenhet utan att specifikt prata om just detta fall?! Händer det ofta? Vad kan vara orsaken? Varför tar inte socialen över? Är det enbart innan en adoption går igenom i Sverige som ni tar över? Händer det att landet tar över istället?

De enda som kan veta något om barnet TS refererar till är medlemar i AC som ändå vet iom att de kan se sidan och ingen har skrivit om det som står där i denna tråd. Varken kön, ålder, land, världsdel eller något annat än att det är ett barn som redan finns i Sverige. Och frågan kvar står hur och varför kan det hända, rent generellt?
    Oj, förlåt jag måste rätta mig själv då jag visst hade fel, mammamys hade visst skrivit om barnets kön. Men resten har ju ingen lämnat ut i tråden och då kan ju ingen känna igen barnet i framtiden annat än de medlemmar som ändå sett bilden då.
  • Thi 08
    Ethi skrev 2010-07-13 16:29:27 följande:
    Kan det vara för att du kanske från början var mer inställd på ett barn med sn, så att det redan från början var en del av din inre bild? Men om det inte hade varit så, om du tvärt om knappt tänkt tanken innan? Vi var öppna för sn inför andra adoptionen och det berodde helt klart på att vi då träffat så många barn som kommit som sn, och tänkte att hjälp, det var då inte mycket att orda om! Ändå var vi öppna för något ganska litet sn... Så när vi fick en allmän barnförfrågan om flera barn där bl a ett barn var med som hade, vad vi då tyckte ganska svår, dysmeli där både hand- och fotkirurgi och protes skulle behövas... Så tänkte vi att det var då alldeles på tok för mycket att aktivt välja. I efterhand har vi träffat barnet vid flera tillfällen och kan inte förstå att vi tyckte att det var en så stor grej! Det finns ju något som heter operationer och proteser, hallåååå  Vid ett annat tillfälle har jag tänkt att ett barn med HIV skulle vi i alla fall inte kunna tänka oss. Och sen har jag träffat flertalet barn med just HIV och att de inte skulle ha fått föräldrar känns ju helt absurt. Ljuvliga vanliga barn!

Så jag tänker att säga nej till några rader text är lätt... En diagnos eller en människobeskrivning "är" liksom ingenting. Inget verkligt. Inte på riktigt. Men om någon dumpade hela levande barnet rätt i famnen på en - vem skulle kunna säga nej då? Ett kort gör det lite mer verkligt, att det här barnet faktiskt FINNS. På riktigt.

Jag har svårt att släppa barnet i ts, just för att jag sett bilden. Hade jag läst bara texten hade jag tänkt "stackars barn" och sen mycket lättare släppt det. Jag trodde att alla var så faktiskt
    Ja så kan det mkt väl vara. Att jag helt enketl varit mer inställd på detta. Men samtidigt tänker ju jag att man ÄR iaf lite inställd på att kunna ta emot ett barn med sn om man tittar pådessa sidor. Jag har vi flera tillfällen suttit klistrad vid "barn söker föräldrar" och inte kunnat släppa vissa barn, fast det varit fel land och ålder och allt möjligt för mig Jag förstår ditt resonemang att även om man då väljer med hjärtat så blir det rätt, för att snét inte är så hemskt som man annars kanske hade trott. Nu blev det en lång konstig meninsuppbyggnad igen Men jo jag förstår din poäng! Bioföräldrar som adoptivföräldrar gör ju ALLT för sina barn. Jag satt häromdagen och tänkte att mitt liv med min dotter blev så otroligt mkt bättre än jag någonsin kunnat ana. Och även om det är jobbigt vissa perioder hjälper jag henne på alla sätt jag kan med en glädje i hjärtat. Att se henne växa sig stark och trygg och att känna all glädje i "huset" är tillräckligt för att jag jag faktiskt skulle kunna ta emot ett till sn barn. De jobbiga perioderna är puts väck, när man ser hur lycklig hon är! Som när vi var på kalas i helgen och hon får en kram av ett annat barn, ser man lyckan sprida sig i hennes lilla kropp. Det är en obeskrivlig känsla att se henne bli en individ, som samspelar med andra barn, som lär sig prata osv. Hennes lkg har liskom blivit en del av vardagen, inget "problem".
  • Inga N AC

Generellt om omplaceringar: de är väldigt ovanliga. När de förekommer, beror de nästan alltid på att socialnämnden dragit in medgivandet och bedömt att det behövs en ny familj. I vissa fall tillfrågas då Adoptionscentrum om man kan hjälpa till att hitta en ny familj, eftersom det behöver gå fort och man vill hitta en ny lämplig adoptivfamilj, istället för en fosterfamilj. Ibland vill man också placera barnet långt från den aktuella kommunen, för barnets skull, så att de inblandade inte behöver träffas dagligen.

Omplaceringar sker oftast ganska snabbt efter hemkomst, om de blir aktuella. Om då adoptionen inte bekräftats i svensk tingsrätt (gäller länder som inte är ansluta till Haag) gör man med ursprungslandets godkännande en ny adoption, ibland både i ursprungslandet och i Sverige. Om adoptionen bekräftats i svensk tingsrätt alt. är en Haagadoption, måste man istället genomföra en ny adoption, d v s adoptivföräldrarna adopterar bort barnet till den nya familjen. Enligt svensk lag är adoptioner inte hävbara, utan den enda vägen är att göra en ny adoption.

Alla tänkbara andra åtgärder brukar vidtas först, innan man gör en omplacering. Stöd med anknytning, hemterapeuter, etc. Man omplacerar inte ett barn enbart pga att någon upptäcks vara gravid eller t ex skilsmässa. Allt sker i barnets intresse och det är kommunen som har ansvar för uppföljningen.

Adoptionscentrum får som sagt emellanåt förfrågningar från kommuner om att hitta familj, det kan gälla ett barn fött i Sverige som är aktuellt för adoption, en omplacering, eller någon annan anledning. I dessa fall förmedlas endast kontakt mellan intresserade familjer och den aktuella kommunen, i övrigt är inte Adoptionscentrum inblandad i t ex godkännande av familj eller liknande. Vi tillfrågar oftast någon familj direkt i våra väntelistor, och om man inte hittar någon den vägen, används "Barn söker föräldrar" som en sista utväg.

• Thalis
    Myshörnan skrev 2010-07-13 16:15:49 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av ämnet men ni verkar vara insatta. När jag läser om ämnet kommer jag att tänka på en hemsk familj jag råkade stöta på som adopterade ett barn och några år efter det ännu ett. Det första visade sig vara handikappat så de lämnade bort det och några år efter det fick de ett biologiskt barn och lämnade bort det andra adopterade. Vad händer med de stackars barnet? Blir de fosterbarn eller adopterade igen? Familjen flyttade efter allt så jag vet inte upplösningen men förhoppningsvis mår alla barn bättre i nya familjer.
    Detta får bara inte vara sant!!!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • mimpen
    Ethi skrev 2010-07-13 16:29:27 följande:
    Så när vi fick en allmän barnförfrågan om flera barn där bl a ett barn var med som hade, vad vi då tyckte ganska svår, dysmeli där både hand- och fotkirurgi och protes skulle behövas... Så tänkte vi att det var då alldeles på tok för mycket att aktivt välja. I efterhand har vi träffat barnet vid flera tillfällen och kan inte förstå att vi tyckte att det var en så stor grej! Det finns ju något som heter operationer och proteser, hallåååå 
    *fnissar* Det var en jäkla tur för oss att ni tänkte så, får man ju lov att säga :)
  • Ethi
    mimpen skrev 2010-07-14 22:41:55 följande:
    *fnissar* Det var en jäkla tur för oss att ni tänkte så, får man ju lov att säga :)
    Ja, eller hur Och vi hade inte haft lillebror... Det är tur att det blev precis så som det skulle bli
Svar på tråden Varför lägger AC ut ett barn som redan finns i Sverige?