• Roxanne

Mjölk i brösten trots Dostinex, mjölkstockning på G. Vad göra?

Födde en dotter för 6 dagar sedan och samma dag fick jag 2 st Dostinex för att stoppa mjölkproduktionen. So far so good men sedan igår har jag känt av att brösten känts större och tyngre och nu idag på kvällen har dem börjat ömma som fan och är stenhårda + att dem läcker. Hade samma symtom när jag ammade sonen och mjölkstockning är inget jag vill ha. BM som gav mig tabletterna sa att det ev kunde komma mjölk i brösten trots tabletterna men jag skulle inte göra något förutom att duscha brösten varmt och det har jag gjort nu men det hjälper inte. Ska alltså inte stimulera bröstvårtorna men vad ska jag göra då? Trycket behöver lättas så vad kan hända om jag handpumpar litegrann för att bli av med värsta spänningarna? Kommer knappast kunna sova inatt med den här smärtan.

Elias 050421 - Kasper 070203 - Tilda 100703
  • Svar på tråden Mjölk i brösten trots Dostinex, mjölkstockning på G. Vad göra?
  • MirandaSthlm

Usch... det gör så ont.. Skulle nog pumpa om jag vore dej så det värsta släpper..

Gråter

~ Tindra 10-05-15 ~
  • 201201232

När jag slutade amma tvärt efter tre veckor lättade jag på trycket lite med handmjölkning över handfatet och när jag duschade sprutade mjölken ut.. Produktionen gick ned ändå rätt så fort. Se bara till att minska mängden du släpper ut successivt.

• 201201232

Tillägg, tog inte några tabletter utan mjölkade bara ut så mycket som jag behövde för att det inte skulle göra ont. Brösten fick fortfarande vara spända.

• the W family

jag fick sluta amma sonen efter ca 9v,då jag fick kräksjuka o mjölken sinade o sonen inte blev mätt på det lilla jag hade kvar!

för o minska trycket, tömde jag brösten helt 1gång/ dag. (i övrigt åt han ca 8-9ggr per dygn så det var ju en avsevärd minskning genom att bara tömma dom bara en gång) Fick göra detta i ca 4-5 dagar, sen slutade kroppen producera helt.

Tror det är det enda sättet för dig o minska på trycket, o med tanke på att din dotter är så liten har du säkert överfullt med mjölk då kroppen inte vet vilken mängd den ska producera än. ..

Svar på tråden Mjölk i brösten trots Dostinex, mjölkstockning på G. Vad göra?