• Suss2010

Hur fort ska en nyfödd matas med flaska? Hjälp någon!

Hej!
    Har en 5 dagars bebis och vi tänkte prova att pumpa ut bröstmjölk och sedan mata med flaska (så att även pappa kan mata). Ska man ge hela flaskan direkt till bebisen? I och med att det är väldigt lite mjölk när de är små är ju flaskan tömt på typ 2 sek, eller ska man dutta lite med flaskan? Jag är rädd att bebisen får luft i magen och riskerar magknip om man duttar med flaskan eftersom bebisen gapar och drar efter mjölken hela tiden. Samtidigt måste det kännas som en chock om jag ger hela flaskan direkt. Ikväll gav jag hela flaskan direkt och efter det gallskrek han i en timme.

Snälla ge mig råd. Hur matar ni era nyfödda bebisar med flaska?

• Svar på tråden Hur fort ska en nyfödd matas med flaska? Hjälp någon!
  • Modgun
    Suss2010 skrev 2010-07-10 10:24:50 följande:
    Jag tycker att den känns bra, men jag är nybörjare på detta. Har bara haft min gosse i 6 dagar

Igår pumpade jag precis innan han skulle ammas och gav honom mjölk i flaskan direkt. Inga problem. Vi har ersättning om det skulle krisa, men det verkar som han får i sig bra med mjölk. Han vägdes igår och har snart gått upp till födelsevikten.

Ok. Är den svår att "montera"?

Va gott att höra att det går bra =)

Min svärmor är bm och jag frågade henne hur ofta man ska pumpa. Och hon sa att man skulle pumpa så fort man fick chansen, och så ofta man hade lust typ.
    Det är väl så jag kommer att göra.

• tessilus

till vilket nöje ska han mata? kan han inte byta blöja eller göra nått annat istället? onödigt att störa ammningen bara för pappan ska få mata lite. om han väntar några månader så kan han snart börja ge riktig mat...

• längtar och väntar

Jag skulle inte gett flaska utan mata med drickskål för att inte äventyra amningen! Ja, om du vill amma så klart.

• Suss2010
    LuViGli skrev 2010-07-10 10:32:37 följande: