• Suss2010

Hur fort ska en nyfödd matas med flaska? Hjälp någon!

Hej!
    Har en 5 dagars bebis och vi tänkte prova att pumpa ut bröstmjölk och sedan mata med flaska (så att även pappa kan mata). Ska man ge hela flaskan direkt till bebisen? I och med att det är väldigt lite mjölk när de är små är ju flaskan tömt på typ 2 sek, eller ska man dutta lite med flaskan? Jag är rädd att bebisen får luft i magen och riskerar magknip om man duttar med flaskan eftersom bebisen gapar och drar efter mjölken hela tiden. Samtidigt måste det kännas som en chock om jag ger hela flaskan direkt. Ikväll gav jag hela flaskan direkt och efter det gallskrek han i en timme.

Snälla ge mig råd. Hur matar ni era nyfödda bebisar med flaska?

• Svar på tråden Hur fort ska en nyfödd matas med flaska? Hjälp någon!
  • Modgun
    Suss2010 skrev 2010-07-10 10:24:50 följande:
    Jag tycker att den känns bra, men jag är nybörjare på detta. Har bara haft min gosse i 6 dagar

Igår pumpade jag precis innan han skulle ammas och gav honom mjölk i flaskan direkt. Inga problem. Vi har ersättning om det skulle krisa, men det verkar som han får i sig bra med mjölk. Han vägdes igår och har snart gått upp till födelsevikten.

Ok. Är den svår att "montera"?

Va gott att höra att det går bra =)

Min svärmor är bm och jag frågade henne hur ofta man ska pumpa. Och hon sa att man skulle pumpa så fort man fick chansen, och så ofta man hade lust typ.
    Det är väl så jag kommer att göra.

• tessilus

till vilket nöje ska han mata? kan han inte byta blöja eller göra nått annat istället? onödigt att störa ammningen bara för pappan ska få mata lite. om han väntar några månader så kan han snart börja ge riktig mat...

• längtar och väntar

Jag skulle inte gett flaska utan mata med drickskål för att inte äventyra amningen! Ja, om du vill amma så klart.

• Suss2010
    LuViGli skrev 2010-07-10 10:32:37 följande:
    Vi använder Dr.Browns flaskor (också bra mot kolik och så rinner det inte så fort som från vanliga flaskor). Min lilla åt så fort när hon var liten att hon alltid svalde fel och hostade. Dr.Browns flaskor var "räddning" för oss. Och när hon var så där liten som din gav jag typ minst 70 ml åt gången. Ibland åt hon mer, men inte mindre om jag minns rätt. Men hon åt inte så jätteofta, var 4:de timme.
    Tack för tipet om flaska! Ja, jag tror också på en flaska med lite sugmotstånd så det inte går för fort. Han suger så hårt så det blir nästan hetsätning när flaskan rinner fort.

Oj 70 ml! Så mycket får inte jag ut ur brösten när jag pumpar. Var det bröstmjölk du gav i flaska eller ersättning?
  • Suss2010
    Modgun skrev 2010-07-10 10:34:23 följande:

Ok. Är den svår att "montera"?

Va gott att höra att det går bra =)

Min svärmor är bm och jag frågade henne hur ofta man ska pumpa. Och hon sa att man skulle pumpa så fort man fick chansen, och så ofta man hade lust typ.
    Det är väl så jag kommer att göra.

Den är enkel att montera.
  • Suss2010
    tessilus skrev 2010-07-10 10:38:04 följande:
    till vilket nöje ska han mata? kan han inte byta blöja eller göra nått annat istället? onödigt att störa ammningen bara för pappan ska få mata lite. om han väntar några månader så kan han snart börja ge riktig mat...
    Jag hade en komplicerad förlossning och sov inte en timme de tre första dygnen efter han kommit. Nu är han 6 dagar och vill ammas tätt, vilket gör att jag fortsatt inte får sova. Därför tänkte vi att pappan kan ta honom någon natt och mata med bröstmjölk så att jag kan få sova. Det är inget vi kommer att göra regelbundet och definitivt inte för att pappa ska mysmata eller så. Jag vill amma och kommer att amma så mycket jag kan! Känns lite trist att du skrev som du skrev utan att veta vår bakgrund eller syften...
  • längtar och väntar
    Suss2010 skrev 2010-07-10 11:35:55 följande:
    Jag hade en komplicerad förlossning och sov inte en timme de tre första dygnen efter han kommit. Nu är han 6 dagar och vill ammas tätt, vilket gör att jag fortsatt inte får sova. Därför tänkte vi att pappan kan ta honom någon natt och mata med bröstmjölk så att jag kan få sova. Det är inget vi kommer att göra regelbundet och definitivt inte för att pappa ska mysmata eller så. Jag vill amma och kommer att amma så mycket jag kan! Känns lite trist att du skrev som du skrev utan att veta vår bakgrund eller syften...
    Jag kan förstå dig, tänk bara på att amningen kan äventyras om ni ger flaska! Ge istället mjölken genom drickskål!
  • Suss2010
    längtar och väntar skrev 2010-07-10 10:39:16 följande:
    Jag skulle inte gett flaska utan mata med drickskål för att inte äventyra amningen! Ja, om du vill amma så klart.
    Ja vilket bra tips!! Så ska vi göra såklart! Då riskerar vi inte amningen och så kan pappa mata OM vi behöver det. Jag ska och vill amma. Anledningen till att pappa behövde mata var att jag hade en komplicerad förlossning och inte sovit på tre dygn. Jag behövde sova helt enkelt.

Tusen tack för ditt tips!
  • Suss2010
    längtar och väntar skrev 2010-07-10 11:36:43 följande:
    Jag kan förstå dig, tänk bara på att amningen kan äventyras om ni ger flaska! Ge istället mjölken genom drickskål!
    Ja, jag fick det tipset lite tidigare i tråden och vi kommer definitivt att använda dricksskål istället OM pappan skulle behöva mata. Tusen tack för tipset du också! Jag hade inte tänkt på dricksskål.
  • tessilus
    Suss2010 skrev 2010-07-10 11:35:55 följande:
    sov inte heller nått på flera dygn med första dottern. sov i 3 dygn när jag kom hem från bb. vaknade för att amma sen sov jag igen. så ett tips är att låta pappan ta bebisen när du inte ammar och passa på att sova all tid som bara går så kommer du nog piggna till snart.
  • LuViGli
    Suss2010 skrev 2010-07-10 11:29:26 följande:
    Tack för tipet om flaska! Ja, jag tror också på en flaska med lite sugmotstånd så det inte går för fort. Han suger så hårt så det blir nästan hetsätning när flaskan rinner fort.

Oj 70 ml! Så mycket får inte jag ut ur brösten när jag pumpar. Var det bröstmjölk du gav i flaska eller ersättning?
    LIllan fick tillägg till amningen redan på BB eftersom jag fick jätte sår efter första amningen. Hon sög bra med riktigt hårt! Jag fortsatt ha problem med amningen och vi provade allt på bb, där provade jag pumpen till slut. Fick låna den hem och fortsatt pumpa. I början var det jättelite jag kunde pumpa ut och då fick hon först det jag pumpade ut (typ 20-30 ml) sen ersättning. Sen blev det lite mer mjölk, som störst kunde jag pumpa ut typ 170 ml åt gången (ur båda). Men när lillan blev 1,5 månad blev det mindre och mindre mjölk och då övergick vi helt till ersättning.

Det där med drickskål är bra, om det funkar. Det funkade inte för oss. Även personalen på BB som matade henne med drickskål sa att hon var jättesvår matad, svalde gärna fel så efter 5 dagars "lidande" med drickskålen bestämde att köra med flaskan. Och jag förresten ammade också då och då (ville inte ge upp under typ 1 månad), även när hon fick flaskan och det var inga problem. Hon sög bra både ur bröstet och flaskan.
Svar på tråden Hur fort ska en nyfödd matas med flaska? Hjälp någon!