• pojkens

steg ett avklarat- hur går man vidare till blöjfri?

Hej,

Min son på drygt 19 månader har varit mycket "bra" på sista tiden på att använda pottan. Vi har egentligen inte hårdtränat utan introducerat pottan mjukt och nu sista två veckorna kör vi periodvis hemma utan blöja. Då ser jag till att pottan alltid finns nära honom, så han ser den. Han har självmant satt sig på den när han kännt att han ska bajsa eller kissa, vid några tillfällen. Inte alltid! Så det händer olyckor men han börjar iallafall klart signalera mer när det kommer kiss och jag kan säga åt honom att vi ska sitta lite på pottan och se om det kommer kiss, och då sätter han sig och kissar ibland.

Så frågan är hur man nu går vidare? Är det bara att fortsätta köra mer och mer blöjfritt hemma, men blöja ute, tills han alltid går till pottan hemma? Det är ju rätt krävande eftersom nu måste man vara i samma rum då för att "styra" in honom på pottan, eller påminna honom.

Så hur gjorde/gör ni alla? Alla tips är välkomna.  

• Svar på tråden steg ett avklarat- hur går man vidare till blöjfri?
  • tuzzla

Själv har jag kört en helt annan linje. 
    Sonen fyller 3 i oktober och jag har aldrig "pott-tränat" honom i den bemärkelsen.
    Vi tog fram pottan för kanske ett år sedan, och han har sedan följt med mig in på toa ibland när jag ska dit och då suttit själv.
    Bara lek och lite spännande.

Nu när värmen kom har vi varit ute mest hela dagarna.
    Jag tog av honom blöjan och ställde pottan på gräsmattan.
    Talade om för honom att han får gå dit om han blir kissnödig.
    OCH DET GJORDE HAN!!

När vi kom in på eftermiddan ville han inte ha blöja, men bad om den lite senare när han började bli trött.
    Nu har det gått en vecka ungefär och han är helt torr.
    Tre olyckor har det hänt, och det är inget vi gjort nån affär av.

Mest ett konstaterande i stilen "oj, det blev ju tokigt. hann du inte gå till pottan"

Vi åkte till affären och han fick välja massor av kalsonger själv, som en belöning för att han är så duktig. Han är sååå stolt när han ska välja ett par ur sin låda på morgonen.

Han har fortfarande blöja på natten, men den har varit torr de senaste morgnarna.
    Vi kommer dock att fortsätta med nattblöja ett tag till. Vill inte att han ska känna att det blivit fel om det skulle komma kiss på natten.

Vi har också blöja på om vi åker bil (kan ju vara svårt att hinna stanna i tid) och om vi åker och handlar.

Har två större barn också, och även med dom har vi väntat ganska länge. Dom har fått bli mogna utan press.

Lycka till!  

Svar på tråden steg ett avklarat- hur går man vidare till blöjfri?