• Isbit

Utan blöja på dagen

Finns det nån som inte tränar sitt barn från att vara utan blöja?
    Min sambo tycker att dottern borde ha blöja jämt tills hon lär säg vara utan utan att kissa på sig. :-O
    Va fan så gör man väl inte då tar det väl jättelänge innan hon är torr eller hur?
    Är fan det dummaste jag hört på länge

• Svar på tråden Utan blöja på dagen
  • Anne69

Nja, jag tror att det kan ligga något i det han säger - sen skulle jag inte dra det så långt. Barnen brukar "säga till" när de vill sluta med blöja och då är det bra läge att hänga på. Sen sker ju en mängd olyckor även när de själva är välmotiverade, så de klarar man sig inte utan. Men jag tror iallafall att det kommer att gå fortast när barnen själva vill!

Trots detta så snabbar jag just nu själv på potträningen med en snart tvååring - bara för att det är sommar. Hon är skapligt motiverad men inte alls som storasyster som själv fick ange takten. Antalet olyckor är så här långt desamma - vi har hållit på ca en vecka. Men de är mkt lättare att ta hand om så här års (förra gången pottränade vi i februari).

• Isbit

Jomen hon är jätteduktig. Händer inte en olycka om dagen ens och hon är 2,5 år så det är på tiden.
    Hon VILL ju kissa på toan eller pottan och bajsar aldrig i blöjan.
    Så man kan ju inte tvinga på henne en blöja när hon vill själv va blöjfri

• Adephi

Om hon vill vara blöjfri och vad du berättar verkar hon vara mogen för det också så tycker jag absolut att hon ska få vara det. Ta vara på att hon verkligen vill nu, sen kan det bli så att det inte är roligt längre och det är mer "bekvämt" att göra det i blöjan istället.
    Olyckor får man faktiskt räkna med, är bara att med lite god min torka upp och påminna lite om var pottan/toan är.

Vi håller på med vår grabb nu, han har fått vara blöjfri på dagarna i 3 veckor nu, och olyckorna är inte så många, däremot har vi valt att om vi ska bort någonstans och vara iväg ett tag så får han blöjan på, men är vi på besök hos någon tar vi av den där tills vi ska gå igen.
    Pottträna är mycket lättare på sommaren när det inte krävs så mycket kläder, vintertid kan det bli väldigt mycket tvätt annars.

• Cecese

Eftersom hon vill vara utan blöja så tycker jag hon kan få vara det på dagarna. Vid 2,5 år är det ju inte alls för tidigt för det. Jag har en son som är 1 år 9 månader och han springer utan blöja dagtid när vi är hemma, tar dock på den när vi far bort. Visst det händer olyckor titt som tätt men i den här värmen gör det inget att dom springer med rumpan bar och med lite tur kanske han fattar efter ett tag. Vi sätter honom regelbundet på toa och så får han sitta där så länge han vill/orkar. Sommartid är det ju perfekt att ta bort blöjan eftersom dom inte behöver ha så mycket kläder på. Och i den här värmen så måste det ju bli ännu varmare och jobbigare med blöja på än utan.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Anne69

Då tycker jag att det verkar vara din sambo som är lite konstig......ta vara på den här chansen. Hon verkar vara välmotiverad och dessutom veta vad hon ska göra. Jätteduktig! Han får väl vänja sig vid att man tar med sig pottan vart man än går, gått om ombyten, trasa osv. Men det är en kort tid - snart är hon heltorr alltid! Att sätta på henne blöja tills hon når tonåren verkar knasigt

Svar på tråden Utan blöja på dagen