• EvaTora

När på dagen tar ni järntabletten?

Jag har börjat äta Niferex. Helst ska man ta den mellan måltiderna och absolut inte tillsammans med mjölkprodukter. För att komma ihåg tabletten och för att göra det enkelt vill jag ta den vid ett tillfälle som inträffar varje dag på samma ställe, dvs tandborsning eller morgon- eller kvällsmål. Provade att ta den på kvällen vid tandborstningen, men dels blev jag tokkissnödig några timmar efter läggning och fick rusa upp, dels äter vi alltid lite kvällsfika som oftast innehåller mjölkprodukt. Hur jag än vänder mig kommer jag alltid att bli tvungen att ta den i samband med en måltid och eftersom jag nästan alltid dricker mjöälk morgon och kväll blir det tillsammans med mjölk...

Hur tänker ni och vad har ni hört? Jag kan tänka så här att det borde väl vara bättre att ta en järntablett tillsammans med mjölk (alltså jag behöver ju inte svälja den med mjölk) än att inte ta någon alls...?

• Svar på tråden När på dagen tar ni järntabletten?
  • Subklavia

Jag tar min Niferex innan jag borstar tänder på kvällen med ett glas juice. Tar dem på kvällen för att jag inte ska må illa av dem.

♥♥♥ Pyret BF 25/7-2010 ♥♥♥
  • EvaTora

Zix: men då måste man ju äta gröten utan mjölk och det vet jag inte om jag är redo för än (äter också gröt). Skulle välling kunna funka kanske? Annars kan man kanske göra gröten extra lös bara? hur gör du?

Surikaten: fast man ska helst inte borsta tänderna direkt efter ett juiceintag. Det måste gå en halvtimme - det har något med syrabalansen att göra tror jag.

Ha ha, ja som ni ser är denna oskyldiga fråga inte helt lätt att besvara. Hur man än vänder sig har man rumpan bak!   När sjukvården rekommenderar detta till synes oskyldiga kostråd har de nog ingen aning om hur krångligt det blir för vissa av oss...

• Subklavia
    EvaTora skrev 2010-07-13 14:09:02 följande:
    Zix: men då måste man ju äta gröten utan mjölk och det vet jag inte om jag är redo för än (äter också gröt). Skulle välling kunna funka kanske? Annars kan man kanske göra gröten extra lös bara? hur gör du?

Surikaten: fast man ska helst inte borsta tänderna direkt efter ett juiceintag. Det måste gå en halvtimme - det har något med syrabalansen att göra tror jag.

Ha ha, ja som ni ser är denna oskyldiga fråga inte helt lätt att besvara. Hur man än vänder sig har man rumpan bak!   När sjukvården rekommenderar detta till synes oskyldiga kostråd har de nog ingen aning om hur krångligt det blir för vissa av oss...
    Jag gör det inte i samband med att jag borstar tänderna
    ♥♥♥ Pyret BF 25/7-2010 ♥♥♥
  • Zixi
    EvaTora skrev 2010-07-13 14:09:02 följande:
    Jag har turen att inte gilla mjölk med gröt, äter min med bara socker på och dricker juice till.  Annars får man välja en annan typ av frukost, kanske mackor med något annat pålägg än ost. Tror inte att den lilla mängden i ett tunt lager smör påverkar upptaget av järn nämnvärt.
    Juli - 2010
  • Miang

Jag tar Niferex på kvällen. Jag behöver också ta det vid nån rutin för att komma ihåg och på morgonen äter jag Levaxin och de ska inte kombineras.

Angående juice och tandborstning så innehåller ju Niferex redan askorbinsyra för att öka upptaget. Enligt min BM gör det därför ingen skillnad om man tar den med nåt c-vitaminrikt eller ej. Däremot finns det ju andra järntabletter som det är bra att ta med juice.

• TheLovizan

Jag har väldigt lågt järnvärde, trots att jag ej varit gravid eller likn. (17 år) Och mina menstrationer har minska sedan jag var 13, har helt upphört i perioder nu, (Hb: 83g/l) SÅ nu har jag börjat ta tre Duferontabletter om dagen, vilket jag har förstått är väldigt mycket, kanske ska öka till 4 om magen pallar. Jag har genom internet fått reda på att man inte får dricka te(förutom rött te), kaffe (saker med koffein, fytiner i) tre timmar från intag av tabletterna, och även att man inte får äta skaldelen av spannmål (surdegsprocessen bryter ned vad man nu inte ska äta) så havregrynsgröt och grovt bröd kommer inte på fråga. Choklad, mjölkprodukter minskar också intaget avsevärt och jag har fått exercisförbud i en månad för att få upp Hb:et till 120 igen. Är väldigt noga med allt sådan pga att jag har planerat att ta dykarcert. i sommar. Någon som vet något mer man inte får inta? Hoppas inte att det är något mer, nästan alla mina pluggsynder (saker som får mig att fortsätta plugga när jag inte orkar mer, går natur på gymnasiet) är redan förbjudna:'(

Desperat dykentusiast
  • Boosse

Jag har ca 2 v kvar av min graviditet och ligger ff bara på 105. Glömmer Niferexen hela tiden Min bm sa att har man svårt att komma ihåg, strunt i alla "regler" ta dem när du väl kommer ihåg. Jag gör väl det en gång var 14e dag om ens det...

• augustii

Hade aldrig hört om det där med mjölkprodukter tidigare och har alltid tagit med en talrik youghurt varje morgon. Mitt järnvärde var jättelågt när jag skrev in mig men har gått upp otroligt snabbt. Förvånad

• YankeeDude

Enl 1177.se

Hur tar man medicinen?

Man bör bara använda järnmedicin när det är säkert att man har behov av tillskott eftersom för mycket järn kan vara skadligt.

Depåtabletterna måste sväljas hela. Orsaken är att järnet ska lösa sig långsamt i kroppen och verka under lång tid. På så sätt blir effekten bättre och risken för biverkningar minskar.

Järn kan irritera matstrupen. Man ska därför svälja tabletterna med minst ett halvt glas vätska och sitta eller stå upp när man tar dem.

Kroppen tar lättare upp järn om man tar tabletterna tillsammans med c-vitaminrika frukter, juice och grönsaker eller kött och fisk. Däremot är det bra att undvika dricka stora mängder mjölk, te eller kaffe ihop med tabletterna eftersom dessa drycker försvårar för kroppen att ta upp järnet.

Tabletterna bör förvaras i originalförpackningen eftersom de är känsliga för fukt.

• GrönaDruvan

Jag tar en järntabletter ihop med b12 tablett och b9 tablett en stund efter lunch. Sen tar jag en järntablett ihop med en b12 tablett innan jag lägger mig...

• GrönaDruvan
    Subklavia skrev 2010-07-13 11:52:26 följande:

Jag tar min Niferex innan jag borstar tänder på kvällen med ett glas juice. Tar dem på kvällen för att jag inte ska må illa av dem.

??? Pyret BF 25/7-2010 ???
    Vet att det är gammalt inlägg, men att dricka juice och borsta tänderna direkt efter är väldigt dåligt för emaljen på tänderna. Man ska helst vänta 45 min att borsta tänderna efter man druckit juice.
  • pallazathena

Om jag var TS kanske jag skulle överväga att byta ut mjölken som måltidsdryck, för att tex kunna ta det på morgonen. Om du dricker så stora mängder mjölk för att få i dig tillräckligt med kalorier (mjölk är ju väldigt näringsrikt) kan du ju ta typ juice eller proviva istället.

• Axioria1

Jag tar flytande Niferex i ett glas med c-vitamin på kvällen. Dricker de med sugrör för att inte få på tänderna. Sen borstar jag tänderna och sover.

• Bäbiiiis

Jag har precis börjat ta järntabletterna på natten just för att sippa bekymra mig över var jag får äta och när. Jag vaknar alltid mitt i natten och måste kissa så då passar jag på att ta tabletten tillsammans med ett glas vatten.

Svar på tråden När på dagen tar ni järntabletten?