• sophiie

Åldersgräns på energidrycker?

Har jag fattat det hela rätt, det är upp till butikerna/affärerna om de vill ha åldersgräns på energidrycker?

Min son 10 år, har vid två olika tillfällen handlat energidrycker på två olika affärer i vårt område. Självklart  ljuger han och säger att han ska köpa läsk.
    Hällde just ut en red bull kopia som han hade köpt, tror inte att en enstakad energi dryck är farligt. MEN är man 10 år och sover och äter bra så behöver man inte mer energi än den man redan har.

• Svar på tråden Åldersgräns på energidrycker?
  • KataStråf

Det är upp till varje butik att bestämma själv

• Ida1990

Ja här är det 15 år som gäller, och här är dom stenhårda. Min kompis fick visa legg och hon är 20.

Leo 2010 02 05 <3
  • Pigelinen

I vår stad (liten) har alla butiker gått ihop och bestämt att ALLA ska ha 15år och det verkar funka kanon!

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • 3 barns mamma84

Hør i danmark har man inte det.

(¯`°?.¸ &#4326;&#9829; &#9829;&#4326; ¸.?°´¯) ebba 2005 didos 2008 bebis 2010 (¯`°?.¸ &#4326;&#9829; &#9829;&#4326; ¸.?°´¯)
  • 3 barns mamma84

Men ett barn på 10 år ska inte ha detta dryck..

(¯`°?.¸ &#4326;&#9829; &#9829;&#4326; ¸.?°´¯) ebba 2005 didos 2008 bebis 2010 (¯`°?.¸ &#4326;&#9829; &#9829;&#4326; ¸.?°´¯)
  • Ung Mamma

Men det är väl 15-års gräns på energidrycker i alla butiker i Sverige nu väl?
    Har för mig att åldersgränsen kom i bruk nu under våren.

• KataStråf

Inte i "min" butik i alla fall. Vi försökte införa det men fick ett "no no" från "högre makter"

• SeTa

I vår butik finns det ingen gräns. Jag har försökt trycka på det men tydligen finns det inget lagstadgat som butiken kan luta sig mot. Är det någon som vet annorlunda får ni gärna länka. Jag tycker att det är värdelöst att ungarna dricker det.

• Ida1990
    SeTa skrev 2010-07-11 20:35:42 följande:
    I vår butik finns det ingen gräns. Jag har försökt trycka på det men tydligen finns det inget lagstadgat som butiken kan luta sig mot. Är det någon som vet annorlunda får ni gärna länka. Jag tycker att det är värdelöst att ungarna dricker det.
    Jag har för mej att jag såg på tv att det skulle införas i alla butiker, kommer nte i håg i vilket programm, kan det ha varit plus. Men jag är osäker på detta. men man tycker ju att det borde vara en gräns i alla butiker.
    Leo 2010 02 05 <3
  • Ejin

i nuläget finns ingen sådan gräns.. vi har inte det i min butik tyvärr.. men förhoppningsvis kommer det en sådan lag inom kort..

• susannemalmö
    SeTa skrev 2010-07-11 20:35:42 följande:
    Fast varför måste de kunna stödja sig på en lag för att förbjuda barn att köpa energidrycker? Som ägare av en butik har man rätt att neka vem som helst till köp sålänge man inte bryter mot någon diskrimineringslag.
  • sophiie

Ok, då hade jag förstått det rätt. Att det är upp till butiken om de vill inför 15/18 års gräns.
    Synd. Men då vet jag vilka butiker jag INTE ska handla i.

• M Y L F

I vissa butiker så har man inga ålders gränser till min sons stora lycka och min olycka.
    Han behöver definitivt ingen mer energi från vare sig energi drycker eller andra söta drycker och godis.

Men vad kan man göra som förälder när man inte kan övervaka sin 14 åring på heltid? Han smyger med drickor och godis, men jag hittar alltid påsar fulla med godis och urdruckna drickor. Jag blir vansinnig.

• susannemalmö

MYLF: är det en speciell affär i närheten av där du bor som han brukar handla i? Gå dit och ifrågasätt vänligt varför de inte har 15-års gräns på energidryckerna. Som kund kan man ju verkligen påverka.

• M Y L F
    susannemalmö skrev 2010-07-12 13:40:43 följande:
    MYLF: är det en speciell affär i närheten av där du bor som han brukar handla i? Gå dit och ifrågasätt vänligt varför de inte har 15-års gräns på energidryckerna. Som kund kan man ju verkligen påverka.
    Det är flera butiker och helt omöjligt att åka runt hela Göteborg för att ifrågasätta och egentligen så tycker ju jag att min son ska lyssna på mig. Säger jag nej så är det nej och inget annat. 

Det handlar inte bara om energi drycekr utan om allt onyttigt som han smyger med. Han vet mycket väl vad jag anser om godis, skräpmat och läskedryck mitt i veckorna , men då han har egna pengar så kan ju jag inte hindra honom. 

Det jag inte vet, (vad han tror), har jag inte heller ont av är hans melodi.
  • Sandra09

Jag har då läst på flaskan. Det står ju åldersgränsen på visa flaskor. Och jag tycker som ts.. min bonus 9åring vill alltid ha energidryck men det är ett evigt Nej. han har så mycket energi att han borde dricka något som gör han mindre sprattig =)

• susannemalmö

Ok, då blir det ju lite svårare.
    Jag förstår att det inte är lätt att få en tonåring att göra som man vill, jag kämpar ju med min dotter som bara är 4 och det lär ju inte bli bättre.

Fast jag känner igen det där med att smyga med sånt i tonåren, mamma forskade inom näringslära och var väldigt sträng gällande sånt. Och jag var också övertygad om att enda anledningen för henne att förbjuda sånt var för att jävlas. Om det är någon tröst så har jag iaf fattat att hon hade rätt nu vid 26års ålder:)

• Mumin75

I två av våra butiker är det 18 år som gäller. Där finns stora skyltar som man inte kan missa och i den ena butiken så tjuter det när dom drar burken i kassan och kommer upp "legitimationskontroll" eller nåt sånt på deras skärm. I 3:e butiken vet jag inte om dom har åldersgräns, jag har inte sett några skyltar där och eftersom jag är så "gammal" så frågar dom ju inte mig om leg iaf när jag köper energidrycker. Det är nog som flera skriver att det är upp till butiken att bestämma om dom vill ha åldersgräns... vissa butiker har 15 år och vissa 18 år.

Svar på tråden Åldersgräns på energidrycker?