Millis79a skrev 2010-08-29 00:11:12 följande:
Min lilla bonus va lika ledsen vid läggdags o längtade efter mamma. Han är hos oss varannan helg o självklart är mamma alltid mamma. Vi lät han gråta o fanns där tills han somna, läste lyssnade på band eller lät han somna m oss när vi satt o kollade tv i soffan.
Vissa dagar när han va hos sin mamma ville han ringa till sin pappa för då längtade han efter honom.
Man får inte glömma att fastän dom är 8år så är som småbarn o att inte ha sina föräldrar på samma plats kan vara extra jobbigt för vissa medans vissa inte visar det lika tydligt. Han blev lugn när han va 9år o har alltid, även innan, sovit väldigt bra o lungt hos oss.
Min bonus har funnits i mitt liv sedan han precis fyllt 7år o är nu 13 1/2år, stora pojken.
Viktigast för honom va att få känna närhet fr mamma o pappa men även fr oss bonusföräldrar. Visst kändes det svårt iom att han bara va hos oss varannan helg men han har alltid vetat att hans rum hos oss är hans o om han vill bo halv eller heltid hos oss är dörren alltid öppen. Han har nu 2 stadiga familjer o vi väntar hans första syster eller bror om 2veckor.
Men det e inte lätt att vara styvförälder....
Vilken tur att det löste sig... Det är inte alla skilsmässobarn som har det bra hos båda föräldrar.. Det vet min bonusdotters mamma, hon har en annan dotter där pappan tog avstånd... så mamman är jätteglad att bonusen älskar att vara hos oss också...
sen så är barn väldigt smarta också... vi märker ju hur hon tar fördel av att vara i två hem och spelar ett litet spel... typ som att hennes pappa delade hennes mat till hon var 6 år... hon satt bak på stolen och njöt av att någon annan gjorde hennes arbete. på dagis hade hon fått göra det själv i tre år... men sånt berättar hon ju inte ;)
sen det med gråten kom vi på för så fort hon ska sova elelr så fort vi blivit arga eller så fort hon inte får som hon vill elelr har tråkigt så gråter hon efter mamma... det blev lite som att "om ni in inte tillfredsställer mig hela tiden så ropar jag efter mamma"... för att pappan skulle hitta på saker varje sekund...
smart av henne men när vi syna henne så vart det inget mer sakna mamma... hon hotade också många gånger med att hon aldrig skulle åka till oss igen (typ om vi inte gick på liseberg varje helg och så)... men hon är smart på andra hållet med, pappan sa att hon gjorde honom ledsen... sen dess inte ett ord om sånt... hon försökte se var hennes roll var, och det var inte att vara den kaxiga lilltjejen utan nu är hon jättego... visst saknar hon mamma, men då kryper hon upp hos en och säger det och så kramas vi.. För man FÅR sakna mamma... det vet hon, jag bor 20 mil från min mamma och då saknar vi ihop :)
jag är dock rädd för framtiden. Hon visar tendenser att bli en riktig liten kaxig tjej med skinn på näsan som vet vad hon vill :P kommer hon börja skrika "du är inte min mamma" till mig? sånna saker kan jag tänka på. hon har aldrig gjort det nu. men hon kan uppkäfta sig mot mig vilket dock sambon tycker är ett gott tecken att hon är trygg med mig... hon vet att jag finns hos henne även om hon testar gränserna. och det är väl iofs bra...
sorry, behövde bara prata av mig :) finns ingen i min närhet som har bonusar.
trevlig helg