• bflmamman

Vägrar potta

Antar att det är ett vanligt problem, att ungen inte vill sitta på pottan.

Inte på toaletten med sits heller.

Han blir arg varje gång man frågar honom om han vill sitta på pottan/kissa på pottan och svarar med BLÖJA!

Nått tips på hur man gör pottan mer intressant?

Satte ut pottstolen (Babybjörn pottstol) i vardagsrummet igår och ungen puttar tillbaka den till badrummet och stänger dörren. Hahaha...

Han är snart 2½.

Jag är mamma med psykiska problem. Jag är din granne. Bloggen border-fucking-line: borderfuckingline.wordpress.com/
  • Svar på tråden Vägrar potta
  • Philippa

Vänta ett tag till, det är ingen brådska.... det kommer!

• Famlan

Våran dotter är lika dan. Fast hon blir hysterisk istället.
    Skulle vara så skönt att få henne torr nu när vi är hemma fem veckor. Men med hennes inställning så blir det svårt.

• PetraMunchen

Du kan ju alltid prova med lite lek... Prova blöjan själv och säga att om han ska blöja så ska du med... Vår son jiddra lite om blöja till och från i början när vi sluta också men han fick ju kalsonger istället. (Han är nyss 2 år) Så även om han gav upp blöjan så fick han ju sånna där "kalsonger" som pappa har på sig... inte fy skam det.

Sen gillar de ju att göra efter så du kan alltid prova att säga... mamma ska gå å kissa ska du med. Och när du går så drar du av han byxan och säger sitt lite (och sätter han på pottan) och håll mig sällskap. Oftast börjar de kissa på pottan bara de sitter där och skvalar man själv så har de rätt svårt att låta bli.

Lycka till.

• Ylwis

stressa inte, det kommer, låt pottan stå där, rätt vad det är så kommer han vilja testa.

Du kan ju köpa någon bok om potta, typ Max Potta eller så och läsa för han.

Mamma till Alvyn 051015
  • RosaNapp

Ha ha, så gör min pojk med!

Han går med rumpan bar mycket och ett tag var han väldigt intresserad av att gå på toaletten (pottan har han aldrig gillat), men nu vill han inte det heller. Fast det går bättre. Trixet är att han ska göra allt själv, dvs lägga på ringen, klättra upp, sätta sig, sen klättra ner, hänga upp ringen och spola. Men det tar tid

Nä, han säger till när han vill kissa- i blöja så inte går det mindre blöjor inte!

Han är snart två och kan styra det hela väldigt bra. Nu ska man bara få honom att tycka det är ok att det kommer på toaletten... Så jag sjunger, ser till att hålla honom sällskap och sätter honom där när han vill.
    Han får kalsonger och shorts och det händer ju mer olyckor då. Han gillar inte att kissa på sig, men kommer det i kläderna gör det inte lika mycket tydligen.

• KasperSixten

Du är inte ensam om att ha en son som vägrar pottan. 

Pottan "fattar" han inte men råkade säga att det är ok att kisset kom på gräset när en av olyckorna hände igår.  Men om det hände igen så kan vore det bra om byxorna inte var på.  Idag har han sprungit ut på gräset med byxorna på och återvänt skrikande "mamma" jag kissade gräset.......

• PetraMunchen
    KasperSixten skrev 2010-07-14 15:13:30 följande:
    Du är inte ensam om att ha en son som vägrar pottan. 

Pottan "fattar" han inte men råkade säga att det är ok att kisset kom på gräset när en av olyckorna hände igår.  Men om det hände igen så kan vore det bra om byxorna inte var på.  Idag har han sprungit ut på gräset med byxorna på och återvänt skrikande "mamma" jag kissade gräset.......

*ler* det kommer... Vår son kissar också gärna i gräset men han tar av sig. Och ursäkta detaljerna men han ser så söt ut när han ska stå och kissa som pappa och hålla i den. Riktningen går inte så bra ännu så hälften kommer ju på benen men ändå. Träning ger färdighet
Svar på tråden Vägrar potta