• Detmåstegå

Vi som går hos Dr Christiansen i köpenhamn!!

Jag har nu fått kontakt med dr c och ska dit nästa vecka.

Jag tänkte att jag startar en tråd för oss som ska dit eller har varit hos honom.

Tänkte att här kan vi ventilera våra erfarenheter och framsteg med Dr Ole B Cristiansen.

Vi får väl se om det finns nåt interesse för den här tråden.

kram från lilla jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-23 07:14:53:
    www.pregnancyloss.dk/

• Svar på tråden Vi som går hos Dr Christiansen i köpenhamn!!
  • TheBlueRose

Maskrosen,, jag har fått svar nu,, jag tar det i din box...

• Maskrosen

Spännade... Hoppas du har något bra att komma med

• Detmåstegå

Hur går det för er tjejer????

Jag mår illa med ömma bröst och fantastiskt trött...
    Med andra ord TOPPEN!!!!

Jag har fortfarande inte fått något svar från Dr C. Fattar inte vad det är frågan om, för tre veckor skrev han till mig att provsvaren kommer i dagarna och han skulle höra av sig.......
    Tycker att det e himla dålig stil! Jag bad honom i mitt senaste mail att skika lite mer info om gammaglobulinet så att jag kunde ta upp det med min reumatolog här och har fortfarande inte fått svar....
    Vet inte...
    Kanske han tycker att det e för sent i graviditeten att göra nåt och att det ska kunna gå vägen ändå men tycker ändå att han kunde skika i alla fall provsvaren......
    Usch, ville bara skriva av mig.
    Hoppas inte att någon annan har upplevt honom på det sättet......

• TheBlueRose

TS- Dr C har mycket att göra.. Att få vänta på provsvar så länge från han är inget ovanligt...Men gör som så maila han igen å säg att NU vill du ha provsvaren....

• Angla

Ok nu kommer ambivalenta och negativa Angla in här.... Jag vet vad dr C i Dk gör och jag vet att många blivit gravida.

Men tror ni innerst inne att det absolut beror på hans ordinationer?
    Ångrar ni att ni inte tog alla dessa prover tidigare?
    Har ni alla gjort något åt svaren?

Jag är super kritisk och står ju verkligen i ett väg skäl. Jag kan göra mina återstående försök och hoppas vilket är det jag helst vill göra. Men då är frågan tänk om jag sen alltid kommer att undra? Men det verkar så omständigt att kontakta honom.

Vad tar han för prover utöver TNF-alfa och NK-celler? Och vad rekomenderar han för åtgärd vi alla dessa fel? Som tex mina TPO-antikroppar?

• Detmåstegå

Jag är övertygad om att Dr C är duktig och har läst om folk som verkligen fått hjälp av honom....
    Sen vet man ju inte om det är med hjälp av hans behandling som det gått eller om det kanske hade gått ändå.....
    Jag är glad att jag kontaktat honom (även om jag inte fått några provsvar än) även om det är omständigt.
    Jag känner att allt är värt att prova även om det kan vara besvärligt.

Jag har inte fått ett fullständigt svar av honom och i och med att jag testade pos innan han överhuvudtaget hann att kolla igenom mina prover så har jag alltså inte gjort nåt åt provsvaren men skulle utan tvekan använda mig av hans ordinationer om det blir nödvändigt....

• Angla

Jag ställer mig ju lite frågande till många av hans ordinationer om man väger in riskerna. Så som gravdiabetes vilket kan leda till bestående diabetes (IVIg) samt hjärt fel på fostret (trombyl). Men ändå vill jag ju ha hjälp och bli gravid men inte till vilket pris som helst.

• Detmåstegå

Jag sprang iväg till fass o läste om trombyl....

Jag har tidigar fått tromyl av min gyn här för att ta vid graviditet...
    Konstigt att hon inte upplyste mig om riskerna tycker jag!!!!
    Däremot har Dr C rekomenderat mig fragmin som jag har förståt är riskfritt....
    Eller????

• Angla

Fragmin tror jag inte att min läkare och jag har diskuterat. Ang Trombylen så sa hon att hon inte vill ge det för tidigt i en graviditet då så mcyket utveckling sker men att hon kan tänka sig att göra det senare just för att minska risken för MF. Är kanske lite dosberoend eockså enligt vissa men det nämd einte min läkare.

• Maskrosen

Angla; det här har vi diskuterat förut och jag känner så väl igen mig i dina tankar på risker gentemot eventuella fördelar. Jag har ju själv fått veta att jag har högt TNF-alfa samt förhöjd andel NK-celler och blivit rekommenderad trombyl. Har hämtat ut tabletterna men har ännu inte bestämt mig för om jag ska ta dem i samband med nästa FET. Har läst någonstans att den dos jag ska ta (75 mg) inte ska vara skadlig, men man funderar ju ändå. Jag kommer sannolikt även kontakta Dr C för att höra vad han har att säga om vår situation. Sen får man väl fundera över det och bolla det med vår svenska klinik. Många av de eventuella mediciner som kan bli aktuella medför ju ganska stora risker för fostret så skulle han mena att det är vad som krävs för att jag ska bli gravid så är det mycket möjligt att vi lämnar IVF-träsket och söker andra vägar. Men då har jag i alla fall gjort allt vad jag kan och behöver inte fundra på om det funnits någon "enkel lösning" och det känns viktigt för oss att veta vilka alternativ som finns när vi fattar våra beslut om hur vi ska göra.

• ganesha

Hej
    Tänkte att jag ville fråga en sak. Vi har precis avslutat vår utredning för upprepade missfall. Inga fel hittades.
    Nu till min fråga. Vad är det för prover Dr Christiansen tar som man inte tar i sverige. Tänkte fråga min läkare här om dessa prover.
    Annars ska vi nog försöka en gång till innan vi tar kontakt med Dr C.
    Tack på förhand.

• TheBlueRose

Det Dr C tar för prover är att kolla dina vävnadstyper..
    Vissa vävnadstyper är mer involverade än andra i upprepande mf...

Dr C har funnit ett ämne i blodet som gör att embryot stöts bort/dödas...
    OM det skulle visa sig att dina vävnadstyper tillhör nån av dessa grupper som "tillhör" upprepade mf..Så kommer han att rekommendera dig medicinering före planerd graviditet..

• Honey79

Hej tjejer...

Vi har försökt ett ganska bra tag nu, för länge rättare sagt men jag är för feg att gå på utredning... Min man har lämnat prover och allt va ok där. Jag tänker ta mig i kragen nu och börja utredningen men undrar vem denne Dr C är? Gör han nåt speciellt? Något annorlunda än andra kliniker? Min gudmor är överläkare i gynekologi men hon har inte hört talas om honom...

Tacksam för svar!

• TheBlueRose

Honey79- Dr C bor i Danmark. Han är missfalls specialsit & reproduktionsimmunolog...

Dr C forskar främst i immunologi...Han är väldigt känd världen över..
    Han tar bara till sig en patient om man har haft 3st mf/ma eller 3st misslyckade IVF'er, (eller kombinerat av dom)...
    Han har samma princis som här hemma i Sverige att man har "rätt" till en utredning efter 3st missfall..

• viki

Hej! Jag fick idag prednisolon tebleter utskrivna från Dr C under högkosnads skydet på apoteket i Malmö. Jag väntar på recept med IVIG, så ska vi prova det oxå, och hoppas att det ska gå bätre dena gång.
    Kram till alla kämpare
    Viki

• muldebaer

TheBlueRose, du skriver att Dr C enbart patienter med 3 mf/ma. Jag har haft 1 mf, 2 ma, samt 2 graviditeter utanför livmodern. Men måste mf/ma vara tre på raken eller? Jag hade först ett mf och en ma, sedan 2 gul, sedan ett friskt barn, och så en ma igen.
    Är väldigt sugen på att kontakta honom...
    MVH Jenny

• TheBlueRose

muldebear,,,,nej det behöver inte vara på raken....,,,du "uppfyller" kretierna att kontakta honom...

• Detmåstegå

Jag håller tummarna för dig viki!!!!!

Svar på tråden Vi som går hos Dr Christiansen i köpenhamn!!