• LinaTed

Prematur född i vecka 24??

Jag är gravid i vecka 24 och oroar mej för att bebisen vill komma ut alldeles för tidigt. Rynkar på näsan
    Hur stor chans har bebisen att överleva om den föds nu?
    Är de nån som har eller haft en prematur född i vecka 24? Hur gick de?

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden Prematur född i vecka 24??
  • viseversa

Barn som föds så tidigt löper stor risk för hjärnskador. MEN dom kan också bli helt friska. OCH dom kan dö också. Finns inget säkert svar på din fråga ts. Då alla barn är olika och klarar det olika bra. 

• mammasgullar
    LinaTed skrev 2010-07-13 17:05:07 följande:
    Tack för alla era svar. Idag känns de bättre. Trodde jag började få värkar igår eftersom jag blev jätte dålig i magen å fick jätte ont i ryggen å svanken, plus massa sammandragningar. Idag har jag inte ont men bebisen har inte rört sej på hela dagen, förutom en puff imorse.
    Pratade med förlossningen å dom sa att jag fick komma in på en kontroll, tyvärr har jag inte en enda möjlighet att ta mej in till förlossningen idagRynkar på näsan Men jag skulle få komma imorn.

Fast nu fick jag nyss massa hårda sparkar från bebisen =) Så den mår nog bra =)  Den kanske bara är trött i den här värmen som alla vi andra Drömmer Men ska åka in på kontroll för säkerhetsskull.
    Tur att det börjar kännas bättre. Hoppas allting har gått bra för dig.
    Här har du en som fått en bebis i v 25, och idag är han 2 år gammal
    Föds man i v 25 så överlever ca 9/10 barn.
    Något mindre i v 24, men beror helt på hur friskt barnet är, och hur h*n klarar av att syresätta sig och massor av sånt.

Men jag hoppas att din bebis stannar inne  bra mycket längre
  • viseversa
    viseversa skrev 2010-07-15 10:18:55 följande:
    Barn som föds så tidigt löper stor risk för hjärnskador. MEN dom kan också bli helt friska. OCH dom kan dö också. Finns inget säkert svar på din fråga ts. Då alla barn är olika och klarar det olika bra. 
    Mao att födas i v 24 är inte att rekomendera. Då det oftast blir en massa problem. Flickor brukar klara prematurfödsel bättre än pojkar. Varför det är så vet man inte.
  • mammasgullar
    viseversa skrev 2010-07-15 10:20:22 följande:
    Mao att födas i v 24 är inte att rekomendera. Då det oftast blir en massa problem. Flickor brukar klara prematurfödsel bättre än pojkar. Varför det är så vet man inte.
    Det har jag också hört, när dom berättade för mig att det inte fanns något mer dom kunde göra, och att mitt barn skulle födas i v 25 sa jag åt pappan att "se till att det är en tjej nu för dom klarar sig bäst!"
  • viseversa
    mammasgullar skrev 2010-07-15 10:22:56 följande:
    Det har jag också hört, när dom berättade för mig att det inte fanns något mer dom kunde göra, och att mitt barn skulle födas i v 25 sa jag åt pappan att "se till att det är en tjej nu för dom klarar sig bäst!"
    Ja ser man på program om prematurfödsel så hör man ofta att hon har tur som är en flicka för dom brukar vara starkare och klara sig bättre. Sen är det ju självklart också väldigt individuellt.

Men pojkar är även svagare som spädbarn. Och tyvärr är det så att dom flesta barn som dör i psd är pojkar. När jag berättade om min oro för psd på sjukhuset när Indra var nyfödd så sa bm att ja men hon är flicka. Det är vanligare bland pojkar.

Skulle jag få en pojke i framtiden blir det andningslarm för hela slanten då jag har en sån extrem oro för att mina barn ska dö i just psd. 
  • mammasgullar
    viseversa skrev 2010-07-15 10:27:53 följande:
    Ja ser man på program om prematurfödsel så hör man ofta att hon har tur som är en flicka för dom brukar vara starkare och klara sig bättre. Sen är det ju självklart också väldigt individuellt.

Men pojkar är även svagare som spädbarn. Och tyvärr är det så att dom flesta barn som dör i psd är pojkar. När jag berättade om min oro för psd på sjukhuset när Indra var nyfödd så sa bm att ja men hon är flicka. Det är vanligare bland pojkar.

Skulle jag få en pojke i framtiden blir det andningslarm för hela slanten då jag har en sån extrem oro för att mina barn ska dö i just psd. 
    Joo flickor är starkare när det kommer till det mesta, Inte lika många flickor som får sjukdomar o liknande.
  • viseversa
    mammasgullar skrev 2010-07-15 10:33:38 följande:
    Joo flickor är starkare när det kommer till det mesta, Inte lika många flickor som får sjukdomar o liknande.
    Undrar varför det är så!
  • mammasgullar
    viseversa skrev 2010-07-15 10:44:31 följande:
    Undrar varför det är så!
    Har för mig att jag läst lite om det i skolan, men kommer verkligen inte på vad de kan bero på.
    Vore intressant att veta varför.
  • Written Fiction
    viseversa skrev 2010-07-15 10:44:31 följande:
    Undrar varför det är så!
    OT men guuuud vilken underbar bild du har!!! :)
  • viseversa
    Written Fiction skrev 2010-07-15 12:50:52 följande:
    OT men guuuud vilken underbar bild du har!!! :)
    ha,ha tack. det är Indra när hon är 2 månader och busar med sin pappa som är såå rolig. Lyckades helt enkelt knäppa en bild vid exakt rätt tillfälle. Vann en tävling i vi föräldrar med den bilden också!
  • Signa tur
    viseversa skrev 2010-07-15 10:20:22 följande:
    Min son föddes i v 24+1 och han har inga som helst men från sin tidiga födsel. Han fick ingen hjärnblödning, syresatte sig själv de 3 första dygnen (hade dock cpap) sedan marginellt med syrgas, han har inga synfel eller lungproblem, han är inte heller sen i utvecklingen, snarare tvärtom.

Hoppas nu din bebis stannar tills det blir dax att komma ut för det är då inget kul att vistas på sjukhus med ovissheten om ens barn ska klara sig eller inte..
  • LinaTed

Tack för era svar. Har inte haft tid att svara förens nu.
    Jag har fortfarande massa sammandragningar å förvärkar som känns som stark mensvärk ungefär. Min barnmorska tyckte att jag skulle bli sjukskriven å ta de lugnt å vila, eller iaf inte jobba så mycke så jag ska försöka ta de lite lugnare´. Bebisen mår iaf bra =) Nu är jag i vecka 26 å hoppas att bebisen stannar tills den är färdig =)

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
Svar på tråden Prematur född i vecka 24??