• Erase

Arbetslös gravid , föräldrapenning el. ej ?

Hamnade i en diskussion ang. föräldrapenning & undrar om det är någon som vet vad som gäller.... 
    Om man är arbetslös(å inte har a-kassa el. liknande) , får man då någon form av föräldrapenning ändå ?? 

• Svar på tråden Arbetslös gravid , föräldrapenning el. ej ?
  • Göteborgsbruden

Ja du får lägstanivå, 180 kr/dag om du nu aldrig jobbat.

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Riza

Lite nyfiken på om man nu har jobbat, varit anställd för kanske nåt år sen, räknar de på den gamla anställningen då? Om man inte jobbat på ca 5 år då? Går de tillbaka så långt i tiden?

• MySweetChocolate
    Riza skrev 2010-07-13 11:37:23 följande:
    Lite nyfiken på om man nu har jobbat, varit anställd för kanske nåt år sen, räknar de på den gamla anställningen då? Om man inte jobbat på ca 5 år då? Går de tillbaka så långt i tiden?
    Det undrar jag med! :)

Jag jobbade tidigare, har varit arbetslös i ca 6mån och nu fått ett extrajobb.

Hur och på vad kommer föräldrapenningen att räknas?
  • pussgurkan86

dom kan räkna på ditt gamla jobb under förutsättningar att du inte har haft någon glapp emellan ex. studier eller jobb. man måste även ha varit inskriven hos arbetsförmedingen hela tiden.

• pussgurkan86
    MySweetChocolate skrev 2010-07-13 12:33:09 följande:
    Det undrar jag med! :)

Jag jobbade tidigare, har varit arbetslös i ca 6mån och nu fått ett extrajobb.

Hur och på vad kommer föräldrapenningen att räknas?
    dom räknar på din årsinkomst. det gör dom på mig iaf och jag är timanställd vikarie.
  • copernicus

Tror tyvärr att du måste ha haft a-kassa under hela tiden för att få räkna upp din fp. Annars är det lägsta nivån som gäller

• Erase
    Göteborgsbruden skrev 2010-07-13 08:49:50 följande:
    Ja du får lägstanivå, 180 kr/dag om du nu aldrig jobbat.
     Då trodde jag rätt Flört
  • Akrobaten

Du måste inte ha a-kassa för att behålla din tidigare sgi men du måste vara inskriven på AF och aktivt söka arbete. Annars får du lägsta som tid nämt, 180 kr/dag. Om du får tillfälligt arbete, kortare än 6 månader får du behålla din sgi om du första vardagen efter den anställningen avslutas anmäler dig på nytt hos AF.

`´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Akrobaten

Anställningar längre än 6 månader ger ny sgi.

`´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Emmiii

Hur är det då om man har varit sjukskriven en period? men har jobbat innan, räknar dom lönen från det gammla jobbet, eller av sjukpenningen som inkomsten?
    Eller är det lägsta 180 kr om dagen?

Någon som vet?

• Erase

Jag varken kan eller vill ställa mig som arbetssökande. Vi är familjehem på heltid, innebär dock inte att vi har barn placerade hela tiden & därmed inte en fast inkomst !  Plac. kan vara alltifrån 1 vecka -flera år, men räknas inte som ett "riktigt" arbete då jag inte är kontrakterad.  Jag får vara glad för 180 kr /dag Skrattande

• Bedazed
    pussgurkan86 skrev 2010-07-13 12:37:15 följande:
    dom kan räkna på ditt gamla jobb under förutsättningar att du inte har haft någon glapp emellan ex. studier eller jobb. man måste även ha varit inskriven hos arbetsförmedingen hela tiden.
    Man kan ha haft studier som glapp, så länge det är studier som berättigar CSN. Jag arbetade 2år, tog tjänsteledigt, pluggade 1år, sa upp mig, pluggade 1 år till(2årig utbildning) och anmälde mig sedan arbetslös måndagen efter examen som var på en fredag. Och fick både a-kassa och fp räknat på min gamla inkomst. Men det gäller verkligen att anmäla sig på AF allra första arbetslösa dagen. Hade jag t.ex anmält mig på tisdagen istället så hade jag fått 180kr/dag.
  • jeniii88

Hej, jag läst på någon sida, kommer inte ihåg vilken, att om man blir gravid inom 1,5 år sen födelsen av sitt första barn så får man behålla samma sgi och fp som man hade under den föräldraledigheten. Är det någon som vet mer om detta?

Var föräldraledig hela 2009 har varit inskriven på arbetsförmedlingen sen febuari i år, alltså en månads uppehåll då jag inte hade någon inkomst sen jobbade jag extra vid behov under mars och april, var fortfarande inskriven på af och är det forfarande.

Tycker det är kompliserat att hålla koll på alla ställen man ska vara inskriven på och alla regler när det gäller arbetslöshet, försäkringskassan och föräldraledighet men någon av er kanske har bättre koll.

Tack på förhand.

• Barbabok

Då man blir gravid innan första barnets 1år och 9mån får man behålla samma FP, men SGI är nollad om du har glapp (=inget jobb, inte skriven som arbetssökande, inget FP-uttag, inga studier) vilket innebär att du får noll kr vid VAB och sjukskrivning.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • Barbabok
    Barbabok skrev 2010-07-27 15:08:08 följande:
    Då man blir gravid innan första barnets 1år och 9mån får man behålla samma FP, men SGI är nollad om du har glapp (=inget jobb, inte skriven som arbetssökande, inget FP-uttag, inga studier) vilket innebär att du får noll kr vid VAB och sjukskrivning.
    Efter barnets 1-årsdag så nollas SGI'n ska tilläggas, före det är den skyddad.
  • jeniii88

Tack för svaren.

Så eftersom jag blev gravid innan innan min son blivit 1 år och 9 månader så får jag alltså ut samma FP med det här barnet men jag har inte någon SGI kvar, stämmer det?
    Vad betyder det om man inte har någon SGI kvar?

• Erase

När jag fick mitt andra barn, för 18 år sedan dock...Oskyldig, gällde det att det andra barnet skulle FÖDAS inom 1 år och 9 månader. ... Jag lyckades precis Tungan ute

• Barbabok
    jeniii88 skrev 2010-07-29 19:02:09 följande:
    Tack för svaren.

Så eftersom jag blev gravid innan innan min son blivit 1 år och 9 månader så får jag alltså ut samma FP med det här barnet men jag har inte någon SGI kvar, stämmer det?
    Vad betyder det om man inte har någon SGI kvar?
    Du får noll kr vid sjukskrivning och när du VABar.
Svar på tråden Arbetslös gravid , föräldrapenning el. ej ?