• Här och nu

Ok att stöta bort barns kompisar pga. man ej GILLAR föräldrarna?

Om föräldrarna inte missköter sig på nåt vis och barnet uppför sig bra, är det fel att inte tillåta sitt barn att leka med det andra barnet, bara för att föräldrarna har yrken eller bor i områden man inte gillar? Absolut är det fel, anser jag.

• Svar på tråden Ok att stöta bort barns kompisar pga. man ej GILLAR föräldrarna?
  • mammakalmar

Håller helt med dig, var man bor eller vad ens föräldrar har för yrke ska inte spela någon roll enligt mig när barnen ska leka utan att de har roligt tillsammans och inte hittar på dumheter.

• Här och nu

När syrran o jag växte upp fick vi helst inte leka med de som var sk. dåliga i skolan. Vi var själva sk bra i skolan, men inte i matte, gympa o slöjd, men det behövde man inte va bra i, sa mamma. Konstigt nog drogs vi till det förbjudna; barns om gick på klinikundervisning. En av mina bästisar var dålig i skolan, men hon var ok enligt min mamma, pga. hennes egen mamma jobbade i kyran. Denna kompis fick i nästan vuxen ålder diagnos grav dyslexi, har utbildat sig vidare utan problem. Mamma accepterade däremot INTE min syrras bästis. Hennes mamma jobbade ju inte i kyrkan. Mamma föreslog istället att syrran skulle vara med den snobbigaste tjejen i klassen, vars pappa var rektor. Min mamma är ingen satmara, utan jag ser det som okunnighet. En av mina pojkars kompisar har nog lite väl mycket macho i sig genom sin chilenska mamma, som själv sagt att hon har svårt att lugna sig ibland. Men det är inte alarmerande.

• Här och nu
    Här och nu skrev 2010-07-13 09:34:36 följande:
    När syrran o jag växte upp fick vi helst inte leka med de som var sk. dåliga i skolan. Vi var själva sk bra i skolan, men inte i matte, gympa o slöjd, men det behövde man inte va bra i, sa mamma. Konstigt nog drogs vi till det förbjudna; barns om gick på klinikundervisning. En av mina bästisar var dålig i skolan, men hon var ok enligt min mamma, pga. hennes egen mamma jobbade i kyran. Denna kompis fick i nästan vuxen ålder diagnos grav dyslexi, har utbildat sig vidare utan problem. Mamma accepterade däremot INTE min syrras bästis. Hennes mamma jobbade ju inte i kyrkan. Mamma föreslog istället att syrran skulle vara med den snobbigaste tjejen i klassen, vars pappa var rektor. Min mamma är ingen satmara, utan jag ser det som okunnighet. En av mina pojkars kompisar har nog lite väl mycket macho i sig genom sin chilenska mamma, som själv sagt att hon har svårt att lugna sig ibland. Men det är inte alarmerande.
    Obs att mamman säger att hon har för mycket latinskt blod.
  • KungligtSnygg

nej det låter hemskt elakt att förbjuda barn att ha kompisar som har för låg rang, eller har föräldrar med låg rang - för det är väl det som saken gäller här??
    Har varit med om liknande som barn, för att mina föräldrar är knäppa.. förvisso barnmisshandlare, men hade någon brytt sig om det hade de väl hjälpt Mig?? Men icke.  Det var rang som var frågan. Att jag hade fula kläder och var mobbad, och förädrarna hjälper till med mobbingen helt enkelt.  Detta var i slutet av 80-talet i synnerhet. Patetiska avskum skulle jag kalla sådana föräldrar.

• Eira78

Håller helt med. Man kan inte döma ut ett barn pga föräldrarna. Självklart ska barnen få leka med varandra om de vill. Däremot skulle jag nog inte vilja att mitt barn var hos familjen om det var en rent olämplig miljö. Då menar jag om det ligger sprutor på borden eller om lägenheten är fylld med haschrök eller något som verkligen kan skada. Ligger det några målarpenslar framme så skulle det vara helt ok. ;)

• Zaria

Tydligen enligt min granne, hennes son & min var bästa kompisar...de kan ses ute och lillkillens mamma fräser att "sånt folk umgås vi inte med, sonen fattar inget alls och hennes storgråter och skriker varför varför varför!!!! Medan hans mamma släpar hem honom. Dock ses de på dagis och umgås där, och konspirerar om hur de skall ses, vart väldigt svårt att förklara för sonen som då var 3-4 år...

Puckomorsa!!!

• KungligtSnygg
    Eira78 skrev 2010-07-16 12:13:04 följande:
    Håller helt med. Man kan inte döma ut ett barn pga föräldrarna. Självklart ska barnen få leka med varandra om de vill. Däremot skulle jag nog inte vilja att mitt barn var hos familjen om det var en rent olämplig miljö. Då menar jag om det ligger sprutor på borden eller om lägenheten är fylld med haschrök eller något som verkligen kan skada. Ligger det några målarpenslar framme så skulle det vara helt ok. ;)
    haha..målarpenslar hade varit skoj rent av. konstnärer liksom.
  • birkisch

Vi har precis genomgått en tid då vi tillsammasn med andra föräldrar valt att våra barn inte får vara med ett barn i klassen, ett ställningstagande vi står för.

Vi har informerat barnets föräldrar och skolan om detta. 

• BlommyNess12
    birkisch skrev 2010-09-11 12:49:56 följande:
    Vi har precis genomgått en tid då vi tillsammasn med andra föräldrar valt att våra barn inte får vara med ett barn i klassen, ett ställningstagande vi står för.

vuxna som mobbar barn.. vackert!
  • vampyria2
    birkisch skrev 2010-09-11 12:49:56 följande:

Hur tusan kan man göra så mot ett litet barn??? Fundrar om inte du bara vill starta en disskution för inte tusan kan det finnas flera vuxna på samma plats som skulle bete sig så illa Obestämd
  • Reglementet

Tja, det beror väl på. Om barnet bor i ett område som man inte gillar så kan man alltid säga att barnet inte får åka dit.

*Kommersiellt budskap*
  • anne h
    Här och nu skrev 2010-07-13 09:26:26 följande:
    Om föräldrarna inte missköter sig på nåt vis och barnet uppför sig bra, är det fel att inte tillåta sitt barn att leka med det andra barnet, bara för att föräldrarna har yrken eller bor i områden man inte gillar? Absolut är det fel, anser jag.
    finns många föräldrar till mina barns kompisar som ajg inte gillar av olika orsaker, dock har jag inget att säga till om så länge umgänget barnen emellan är ok och inte orsakar något av barnen/ungdomarna problem av något slag
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Ok att stöta bort barns kompisar pga. man ej GILLAR föräldrarna?