• miaan

Låser sig

Bestämde oss för att låta dottern 2 år få gå utan blöja och testa att sitta på toaletten. Började igår. Först kissade hon på sig några gånger, ville inte sitta på toaletten. Blev ledsen när hon kissade på sig. Sedan helt plötsligt på kvällen kunde hon inte kissa alls.

På natten fick hon blöja, men kissade bara lite. På morgonen var hon alldeles ifrån sig och kunde inte kissa varken i blöja, potta eller toaletten. Hoppade runt och skrek och höll sig för snippan.
    Det hela löste sig genom att hon fick massor att dricka, jordgubbar och att gå ut och plaska i poolen, med blöja på. Änyligen kunde hon kissa, men går fortfarande och pratar om "kissa, kissa". Nu känns det som att pott-träningen får vänta lite, så hon inte får problem för att hon håller sig för länge.

Tydligen gjorde jag likadant när jag skulle slua med blöjor och det slutade med att mamma och jag hamna på sjukhus, men mamma minns inte så mycket.

Så därför undrar jag om någon här varit med om något liknande och hur det löste sig?

• Svar på tråden Låser sig
  • Anne69

Vi ligger bara någon vecka "före" er o mitt tips är att ni fortsätter, plötsligt släpper det! Vår tvååring hade aldrig kissat på pottan innan vi började potträningen för ca 10 dagar sen. Vädret är ju perfekt och vi ska börja på dagis till hösten och vill helst slippa blöjor. De första 2-3 dagarna så kissade hon förstås bara rakt ut och då lärde hon sig att känna när kisset kommer och hur det blir när det blir blött, dag 4-6 var förfärliga.....för då hade hon lärt sig hålla sig. Hon gjorde precis som din tjej och vi tyckte att det var hemskt att hon nu inte kunde kissa alls. Till slut brast det förstås o hon kissade rakt ut - men då satte vi dit pottan och hon fick kissa andra halvan på pottan. Där någon stans vände det! Från dag 7 ca kissar hon på pottan och vi har bara haft enstaka olyckor. Dag 9 bajsade hon! Vi kör nu belöningsmetod och det funkar väldigt bra o hela familjen är involverade i detta med hennes blöjfrihet. Så om det går för er som för oss så ska ni bara hänga i, så löser det sig! Lycka till!

• miaan

Tack för ditt svar. Tjejen har fått ha blöja idag men kissar bara när man leker med vatten eller hon sover, så kniper allt hon kan. Det kanske är en del i processen för vissa barn. Ska nog försöka köra blöjfritt imorgon igen. Som du skrev är ju vädret perfekt, de kan ju gå i trosor och en klänning bara. Ska samla kraft till imorgon, tycker så synd om henne när hon inte kan kissa... (Det blev en del diskande och lek i poolen idag).

• miaan

Samma panik idag. Vill kissa, men kan inte i varken blöjan, pottan eller toaletten. Försökte med belöning men det fungerade inte. Hon har även svårt att sova/somna för att hon är kissnödig (har blöja när hon ska sova).
    Har försökt att få henne att sätta sig på pottan/toan när hon kissar, men det är inte lätt med en hysterisk, kissande och ganska tung tjej.

Jag hoppas det släpper snart. Behöver mer tips! HJÄLP!!

• miaan

Hon har dessutom inte bajsat sen i måndags morse. Brukar bajsa en gång om dagen annars.

• Ängeln 80

Jag skulle nog vänta ett tag (några veckor eller mer) ,hon verkar inte alls redo.....

• miaan

Så tänkte jag med, att hon inte är redo och bestämde mig dag 2 för att hon fick ha blöja, men hon kniper även med blöja och gör jättestor grej av kissandet. Vi har verkligen tagit det lugnt. Berömt henne och inte gjort någon grej av att hon kissat på sig, men ändå blev detta jättestort för henne. Svårt att gå tillbaka nu. Hon varken kissar eller bajsar i blöjan frivilligt längre. Vi ville bara testa om hon var redo och så blev det så här..

• Ängeln 80

Fortsätt du att ha blöja å så kommer det nog släppa igen snart... Hon var helt enklet inte redo för att släppa taget å då blir det ...Jag tycker att ni har gjort allt rätt men ibland så går det liksom inte... Hoppas det löser sig snart å att nästa gång ni testar så kommer det att funka... Men som sagt vänta kanske 1mån eller längre...

• Anne69

Hur går det nu då????

Vi har suttit i bil i två dygn och lilltjejen fick då förstås ha blöja igen..... när vi väl kom hem vägrade hon pottan. Men efter ett par försök då vi resolut satte henne ner på pottan flödade det igen Och sen dess går hon själv igen! Inte någon olycka på två dagar!  Lite krångligare med bajset, idag bajsade hon på stranden då hon inte hann fram till pottan. Men imorgon tror jag hon fixar det! För övrigt kan jag konstatera att hon numera har torra blöjor när hon sover

• Issa07

Hej!

Min dotter (född  feb. 07) vägrar att kissa på pottan. För en månad sedan vägrade hon även att ha trosor eller att gå naken utan blöja.

Bestämde mig för att nu ska det pottränas på allvar. Inga olyckor men heller inget kiss. När hon gått nästan en hel dag i trosor blev det panik. Hon ville ha blöja!!! Jag vägrade och medan hon skrek hysteriskt satte jag henne på pottan (hela tiden uppmuntrande och vi hade ett belöningssystem) men inte blev det bättre. Sitta på pottan var om möjligt ännu värre än att stå upp och kissa på sig. Hon lugnade sig dock ganska snabbt efter men var otroligt trött. Nästa dag testade jag igen och när det kom till akut kissläge så blev det samma visa. Då bestämde jag mig för att inte vara så hård.
    Hon har nu trosor delar av dagen och Huggis see-and-learn blöja i övrigt. I början ville hon inte ens kissa i den (har alltid haft Libroblöjor innan) men det går iaf bättre och jag hoppas att hon ska komma över att det är otäckt att gå på pottan/toaletten. Bajsa går dock fortfarande bara i Libroblöjan.

Vet inte riktigt hur jag ska göra...
    Förslag tas tacksamt emot...

• miaan

Vi tar det lugnt med pott-träningen nu. Hon har blöja och allt har gått tillbaka till det vanliga. Hon kan både kissa och bajsa i blöjan nu. Vi väntar lite tills vi ser att hon kan tänka sig att sitta på pottan eller toaletten.

Svar på tråden Låser sig