• Nintendo

    Vill inte kissa när jag håller henne

    Jag har några dagar nu låtit dottern på 2,5 månad ligga utan blöja för att iakta när hon kissar (bajsar gör hon bara en gång i veckan ungefär) och har något sånär uppfattat ett mönster. Problemet är att hon vägrar att kissa när jag håller henne över handfatet. Efter en liten stund blir hon ledsen och när jag lägger ner henne på filten på golvet kissar hon oftast inom en minut.
    Vanligtvis håller jag henne med ryggen mot min mage och håller hennes lår så att hon "sitter på huk". Har testat att hålla henne liggandes på ena armen också och hålla i låren om hon ville kissa mer liggandes men det har inte fungerat det heller, då blir hon bara fortare ledsen.

    Har ni något tips på hur jag kan gå vidare? Jag jar ju ändå ganska bra koll på när hon behöver kissa så det känns tråkigt att det måste bli på handdukar på golvet.

  • Svar på tråden Vill inte kissa när jag håller henne
  • Nintendo

    Det kan jag väl om jag vill men jag vill undvika det dels på grund av värmen (hon blir så lätt varm) men också för att jag tror att det är skönare för henne att kunna spralla runt utan att ha en blöja ivägen. Plånboken hade nog inte heller klagat på att magra av alla blöjköp.

  • Mamma till V och E
    Swedish down under skrev 2010-07-13 16:59:40 följande:
    varfor kan du inte anvanda bloja?
    Notera att detta ligger under blöjfri - EC...
  • Kryssarinnan

    Du kanske kan försöka få in signaler som att säga kss-kss när hon kissar. Gör det i en vecka eller så, och säg det sedan när du tar henne över handfatet. Vi började så på BB och tog honom över handfatet vid två veckors ålder, då fattade han direkt.

  • Nintendo

    Varje gång hon kissar säger vi "ksss". Finns det några fler bra signaler vi kan ge när hon kissar?

  • lisadragon
    Nintendo skrev 2010-07-14 20:47:43 följande:
    Varje gång hon kissar säger vi "ksss". Finns det några fler bra signaler vi kan ge när hon kissar?
    Tar hon napp?
     Min skrutta vill gärna ha nappen när hon sitter på pottan, nu är hon 7 månader och vill mer än gärna ha andra prylar i händerna också, för sitta där är ju trist tycker hon *hehe*..
  • Nintendo

    Det är lite till och från med nappen. Hon brukar bara ta den när hon är trött, annars spottar hon ut den. Jag har upptäckt att hon håller sig lugn lite längre om man sjunger men tyvärr inte tillräckligt lång tid för att hon ska kunna kissa innan hon blir ledsen. :(

  • Swedish down under
    Mamma till V och E skrev 2010-07-13 20:57:28 följande:
    Notera att detta ligger under blöjfri - EC...
    Jag menade inte sa, jag undrade bara av ren nyfikenhet varfor man inte anvander blojor till sa sma barn (barn over aret kan jag fatta)...? Ard et for attd et ar dyrt elle rpga nagot annat? verkar ju valdans krangligt och tidskravande....
  • fruganL
    Swedish down under skrev 2010-07-15 16:35:18 följande:
    Jag menade inte sa, jag undrade bara av ren nyfikenhet varfor man inte anvander blojor till sa sma barn (barn over aret kan jag fatta)...? Ard et for attd et ar dyrt elle rpga nagot annat? verkar ju valdans krangligt och tidskravande....
    Barn är tämligen krånliga och tidskrävande från och till. Oskyldig
    I det här forumet finns det en informationstråd om EC, och läser du lite i den så kanske du får svar på några av dina frågor.
  • EmmaOh

    Jag skulle fortsätta med ert kiss-ljud/kissord ett tag till och försöka köpa en babybjörns "hjärtpotta" på blocket eller liknande då de inte tillverkas längre. Den pottan är jättebra för små bebisar.
    Hon kanske hellre kissar i pottan och sen när hon börjat kissa i pottan så kanske hon kissar i handfatet också.

  • sahara sahara

    Min dotter var inte odelat förtjust i att "hänga" över handfatet precis i början, men hon visade tydligt att hon föredrog att kissa utan blöja. Vi köpte en dockpotta och det funkade jättebra. Ställningen var väl bättre. När hon blev lite större föredrog hon dock handfatet (och gör så fortfarande - 9 månader).

    Vi gör inga kissljud, men har en sång för kiss och en sång för bajs.


    Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Vill inte kissa när jag håller henne