• Anonym (irriterad)

vill alla andra mammor ha döttrar eller..?

Jag har två underbara söner! Känner mig så irriterad o ledsen just nu för jag har pratat med en annan mamma som har två döttrar och hon liksom antar att jag hellre skulle velat ha döttrar eller att en av sönerna blivit en flicka. Det är inte första gången det händer. Det är som om man förutsätts vilja ha en flicka bara för att jag är kvinna... nån som känner igen? Jag skulle gärna ha en flicka men jag är inte ledsen eller missnöjd för att jag inte har det utan två söner istället, förstår ni hur jag menar. Jag tänker inte så ofta på dem som POJKAR utan som mina barn. Känns naturligt. Själv är hon tydlig med att hon hoppades på en flicka även med barn nummer två. Vet inte vad man ska säga...hon tycker tydligen att döttrar är bättre än en son. För mig är det nog inte så viktigt, är det för att jag inte har nån dotter? Nu känner jag att jag skulle ha frågat varför hon så gärna vill ha döttrar, vad kan de ge henne som en son inte kan??? Nån som har någon fundering kring detta?

• Svar på tråden vill alla andra mammor ha döttrar eller..?
  • Feurda
    Selfish Geene skrev 2010-07-13 22:50:53 följande:
    jag vill inte ha blandade kön på mina barn! Antingen eller ska det vara.

Eller som jag sa till min mamma när jag väntade sonen och hon undrade om jag trodde att det "skulle bli en flicka eller en pojke?"
    -ja, herregud, det hoppas jag!
    hehe...

Nej inte alla då :) Men man kan ju inte bestämma sånt heller. Kommer vara lika glad oavsett va jag får i framtiden! Barn är underbara Cool
    blivande tvåbarnsmamma feurdas.blogg.se
  • Anonym (irriterad)
    Selfish Geene skrev 2010-07-13 22:50:53 följande:
    jag vill inte ha blandade kön på mina barn! Antingen eller ska det vara.

Eller som jag sa till min mamma när jag väntade sonen och hon undrade om jag trodde att det "skulle bli en flicka eller en pojke?"
    -ja, herregud, det hoppas jag!
    Hahaha! Den ska jag komma ihåg inför en ev. kommande graviditet! Glad
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (Tvåbarnsmamma) skrev 2010-07-13 22:33:55 följande:
     Jag tror ofta att en mamma och en dotter har ett starkare band än en mamma och en son.  På samma vis tror jag att män ofta vill ha söner.
    Oj tror du verkligen det! Vem ska pojkar ha starka band till då? Och pappor, vem har de starka band till? JAg tycker det låter som en förutfattad mening om att män inte kan ha djupa relationer...

Men, men... allt blir ju vad man gör det till. HAr föresten hört att forskning visar att syskon av samma kön är mindre könsstereotypa än syskon av olika kön eftersom om man har olika kön på barnen förklarar man bland annat alla skillnader med att det beror på olika könstillhörigheter.
  • Habaladabala

Jag fick höra samma sak fast tvärtom när jag var gravid med vår andra flicka. Vi tog reda på könet vid Rul och vissa nästan beklagade att vi skulle få en tjej till och inte en pojke, många sa att vi får försöka en tredje gång så kanske vi får en pojke medans jag själv jublade av lycka över att få en flicka till. 

Jag tror egentligen att det inte har så mycket med könet att göra utan att folk envist vill ha åsikter om andras barn. Det är väl ingen gång i livet det är så "okej" att ha massa åsikter om andras val (eller till och med icke val som könet på barnet) som när det gäller barn.
    Ger man dem socker borde man låta bli men låter man bli så är man fjantig. Tröstar man ett barn som är ledset är man blödig och kommer få en gnällig unge men låter man bli är man en dålig kall mamma, barnet har för mycket kläder, för lite kläder, för rosa kläder, för lite rosa kläder, De ska ha napp, de får absolut inte ha napp, de ska sova i samma rum som föräldrarna, de ska bli självständiga genom att sova ensamma osv osv....
    Hur man än gör så finns det folk som envist ska komma med sina åsikter om hur fel man gör... eller när det gäller kön får....  

Skit i vad alla andra säger och gläd dig över dina pojkar!  

• Anonym (irriterad)

Skönt att läsa att andra har samma erfarenheter (samtidigt som det naturligvis är tråkigt att det är så...)!

• nenne40

Jag har tre pojkar, två st födda 1989 och 1991. När jag väntade sonen som är född 2008 var det många som frågade "Nu vill du väl ha en tjej?", "Det vore väl roligt med en tjej denna gång?" osv. Och visst, det hade ju varit skoj med en flicka, MEN jag är precis lika glad åt min son. Har fått frågan om jag blivit besviken och nej, det har jag inte blivit. Jag har väntat ett barn, inte ett specifikt kön. Är glad att jag har tre barn, oavsett kön.

Nu väntar jag en fyra och har iofs inte gått ut med att h*n är på väg så har inte fått vare sig frågor eller förväntningar än, jag har funderat på det om det skulle vara roligt med en flicka och kommer fram till - ja, visst skulle det vara skoj. MEN fortfarande - är inställd på en pojke till, blir lika glad och lycklig oavsett om det blir en pojke eller flicka.

• Habaladabala
    Anonym (irriterad) skrev 2010-07-13 23:08:33 följande:
    Oj tror du verkligen det! Vem ska pojkar ha starka band till då? Och pappor, vem har de starka band till? JAg tycker det låter som en förutfattad mening om att män inte kan ha djupa relationer...

Men, men... allt blir ju vad man gör det till. HAr föresten hört att forskning visar att syskon av samma kön är mindre könsstereotypa än syskon av olika kön eftersom om man har olika kön på barnen förklarar man bland annat alla skillnader med att det beror på olika könstillhörigheter.
    Det där är nog sant, vår första tjej har alltid varit väldigt rosa eftersom jag älskar den färgen medans tjej nr 2 har fått massa blått eftersom vi ville ha lite nytt och annorlunda mot vad första hade. Tror det kan sitta i sig hela livet att man blir bättre på att erbjuda dem "andra könets" saker om man har två av samma medans man ger flickan flicksaker och pojken pojksaker om man har en av varje. 

Nu låter det som om jag tycker att tjejer ska ha rosa dockor och killar blå bilar men jag menar egentligen mer att man kanske inte fastnar i det tjejiga/pojkiga lika mycket till ett och samma barn om man har fler av samma sort...  
  • Anonym (****)

Jag fick inte mer än några månader med min son och jag skulle mer än gärna få en son igen. Om jag var tvungen att välja innan så skulle jag utan tvekan välja en pojke. Dock så har kampen att få ett syskon till vår prins varit lång och kantad av upprepade missfall så det enda jag önskar mig idag är ett barn som blir äldre än sin mamma och pappa. Det är allt.

För övrigt så står jag min far mycket närmre än min mor så det där tror jag är väldigt induviduellt.

• Anonym (irriterad)
    Anonym (****) skrev 2010-07-13 23:15:48 följande:
    Jag fick inte mer än några månader med min son och jag skulle mer än gärna få en son igen. Om jag var tvungen att välja innan så skulle jag utan tvekan välja en pojke. Dock så har kampen att få ett syskon till vår prins varit lång och kantad av upprepade missfall så det enda jag önskar mig idag är ett barn som blir äldre än sin mamma och pappa. Det är allt.

För övrigt så står jag min far mycket närmre än min mor så det där tror jag är väldigt induviduellt.
    När jag läser din historia önskar att alla kunde känna samma ödmjukhet inför att skaffa barn, det är ingen självklarhet och det känns därmed oförskämt att önska ett visst kön. Hoppas att du får ditt barn snart!

JAg tror också att män har nära relationer, annat vore konstigt...
  • nian74

Att folk kommenterar det här med kön är ju ett hån mot de som har svårt att bli gravida eller får ett sjukt barn! Jag har en vän som fått många missfall både innan första barnet äntligen kom och  flera missfall mellan ettan och tvåan - hon blev riktigt förbannad när hon fick kommentarer om könet på bebisen när hon var gravid

Det där om man står sin mor eller far närmast beror nog mer på personlighet än kön.

Stort lycka till Anonym(****)!

• Anonym (irriterad)
    Habaladabala skrev 2010-07-13 23:15:03 följande:
    Det där är nog sant, vår första tjej har alltid varit väldigt rosa eftersom jag älskar den färgen medans tjej nr 2 har fått massa blått eftersom vi ville ha lite nytt och annorlunda mot vad första hade. Tror det kan sitta i sig hela livet att man blir bättre på att erbjuda dem "andra könets" saker om man har två av samma medans man ger flickan flicksaker och pojken pojksaker om man har en av varje. 

Nu låter det som om jag tycker att tjejer ska ha rosa dockor och killar blå bilar men jag menar egentligen mer att man kanske inte fastnar i det tjejiga/pojkiga lika mycket till ett och samma barn om man har fler av samma sort...  
    Så var det i min familj också och jag var "den blå tjejen" Glad av mig och min syster. Jag försöker tänka på att erbjuda allt möjligt till mina söner och inte fastna i pojkgrejer, just nu har äldsta sonen en "rosa hello kitty - period" så jag köper lite hello kitty små saker, men inte kläder för de envisas med små superflickiga puffärmar och det känns lite väl...! Glad
  • Selfish Geene
    nian74 skrev 2010-07-13 23:25:45 följande:

Att folk kommenterar det här med kön är ju ett hån mot de som har svårt att bli gravida eller får ett sjukt barn! Jag har en vän som fått många missfall både innan första barnet äntligen kom och  flera missfall mellan ettan och tvåan - hon blev riktigt förbannad när hon fick kommentarer om könet på bebisen när hon var gravid

Det där om man står sin mor eller far närmast beror nog mer på personlighet än kön.

Jag tycker att man ska försöka ha överseende. Dom kan ju inte veta att någon har fertilitetsbekymmer eller har sjuka barn.
    Jag tror att det handlar om (iaf för min del) om att ge sken av att vara intresserad av personens graviditet (personligen är jag tämligen ointresserad, men jag brukar ändå fråga om ditten och datten för att jag vet att man brukar vilja prata om sin graviditet)

Eftersom att det inte finns något elakt uppsåt, tycker jag att man hellre ska fria än fälla om någon råkar uttrycka sig klumpigt

(har själv 6 mf i bagaget)
  • Habaladabala
    nian74 skrev 2010-07-13 23:25:45 följande:

Mmm jag förstår henne. Vi kämpade i flera år för att få till vår första och jag fick 3 mf innan hon änltigen kom. Hon är född i mars och jag har fått höra miljoners gånger att hon är såå bra planerad för alla vill ju fylla år i mars. Själv vill jag bara skrika att vi inte kunde planera alls och att jag hade varit minst lika lycklig över ett decemberbarn.
    Pricken över i så blev vår tvåa till på första försöket vilket vi aldrig ens kunde drömma om och hon råkar vara född på nyårsafton och kommer vara yngst av de yngsta, dvs nu får vi höra tvärtom att vi planerat kasst när vi egentligen (kanske) hade kunnat planerat bättre. Själv är jag bara innerligt lycklig över våra fina barn.  
  • Anonym (hm)

jag har 2 pojkar och JA jag vill ha en dotter..

MEN jag är inställd på att det kanske bara blir dessa 2 högt älskade pojkar!!!
    dels för att vi hade jättesvårt att ens få 1a pojken, 5missfall tog det innan han blev till.. 6e gången gillt ;)
    och 2an han bara blev till.. :)

jag har fått preeklampsi vid båda graviditeterna, svällt ofanligt i vätska, yngsta är nu 3mån och jag har ff massor med vätska kvar i kroppen!!!!
    jobbig foglossning med båda graviditeterna, prematura förvärkar..
    osv osv osv.. listorna kan göras LÅNGA!

så jag vet inte om jag verkligen är så sugen på en till graviditet.. men samtidigt längtar jag efter en liten dotter...
    jag skulle tom kunna gå så långt som att göra en könsselektering utomlands med hjälp av ivf, bara för att få en tös....

jag har mina anledningar, och ska jag ha ett 3e barn så ska det va en tjej, annars får det va. :)

• Anonym (irriterad)
    Anonym (hm) skrev 2010-07-14 00:34:50 följande:
    jag har mina anledningar, och ska jag ha ett 3e barn så ska det va en tjej, annars får det va. :)
    Jag blir nyfiken, VAD är det som lockar dig så med en tjej? Jobbiga graviditeter du haft..! Inte roligt....
  • Anonym

Jag har en av varje och jag är jätte glad för det, har alltid varit min dröm att ha en pojke först och en lillasyster för de var vad jag önskade mig som liten men fick förbli ensambarn... Så jag hade tur vilket nästan alla säger och fick en av varje och i rätt ordning Tror de flesta vill ha båda sorterna och det är ju inte så konstigt, är ju super kul att se sig själv i manligt och kvinligt och så får man uppleva båda sidorna. Jag önskar alla fick en av varje men om man är glad iaf så är ju det bra!

• Anonym (Hoppas på pojke)

Min vän har nu två döttrar och önskar sig snart ett barn till familjen.En son skulle vara stort och önskan.

• Anonym (Pff)
    Anonym (Hoppas på pojke) skrev 2024-12-01 22:12:08 följande:

Min vän har nu två döttrar och önskar sig snart ett barn till familjen.En son skulle vara stort och önskan.

Och med detta väcker du liv i en fjorton år gammal tråd för att...? 
  • Anonym (Hoppas på pojke)
    Anonym (Pff) skrev 2024-12-01 22:15:57 följande:
    Och med detta väcker du liv i en fjorton år gammal tråd för att...? 
    För att du eller någon skulle undra!
  • Anonym (Suck)

Nej alla kvinnor önskar sig inte en dotter. Jag är en av dem som hellre vill ha söner. Alla kvinnor önskar inte att gifta sig heller, men vissa tror tydligen att alla kvinnor är stereotypa och tycker likadant.  

Min man hade gärna velat ha en dotter. Lustigt va? 

Svar på tråden vill alla andra mammor ha döttrar eller..?