• Erica03

Vem bestämmer namn när man är oense?

Jag undrar vem det är som har sista ordet i fråga om namn till barnet? Jag och min pojkvän är lite oense om vad våra barn ska ha för efternamn, då vi inte har samma. Vem bestämmer det om man inte kommer överens?

• Svar på tråden Vem bestämmer namn när man är oense?
  • Maria222

I vårt fall bestämde jag när vi inte kom överens
    Men annars kan man väl ge barnet båda efternamnen?

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Hypnotica
    Erica03 skrev 2010-07-14 20:04:45 följande:
    Jag undrar vem det är som har sista ordet i fråga om namn till barnet? Jag och min pojkvän är lite oense om vad våra barn ska ha för efternamn, då vi inte har samma. Vem bestämmer det om man inte kommer överens?
    Såhär säger Skatteverket:
    www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/privat/namn/faqefternamn/vilkareglergallerforbarnsefternamn.5.18e1b10334ebe8bc8000118363.html

Så, om ni inte kan komma överens och inte anmäler inom 3 månader får barnet automatiskt ditt efternamn.
  • Shorona

Om man är oense kan man väl ge barnen bådas efternamn så det blir rättvist. Det är väl en bra kompromiss?

♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
  • Nyfiken gul

gift er så får barnet samma namn som ni..

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mymlan80
    Shorona skrev 2010-07-14 20:08:51 följande:
    Om man är oense kan man väl ge barnen bådas efternamn så det blir rättvist. Det är väl en bra kompromiss?
    Man kan bara ha ett efternamn, det ena namnet räknas som mellannamn.
    Välkommen Liten 091203
  • Shorona
    Mymlan80 skrev 2010-07-14 20:21:48 följande:
    Man kan bara ha ett efternamn, det ena namnet räknas som mellannamn.
    Ja, om man ska vara riktigt korrekt. Fast oftast används båda namnen(t ex när vi tar sonen till doktorn säger dom alltid båda namnen).
    ♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
  • Tuffen

Vi singlade slant och sparade slanten som en kul grej att visa sonen när han är äldre. By the way, jag förlorade.

• Tuffen

Sorry, läste fel. Trodde att du menade förnamn.

• Erica03
    Hypnotica skrev 2010-07-14 20:08:02 följande:
    Såhär säger Skatteverket:
    www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/priva...

Så, om ni inte kan komma överens och inte anmäler inom 3 månader får barnet automatiskt ditt efternamn.
    Okej. Tycker jag låter bra =) Har ju så mycket snyggare och ovanligare efternamn än min pojkvän som har ett son-namn. Men vill ju helst att vi kommer överens.
  • Erica03
    Nyfiken gul skrev 2010-07-14 20:19:51 följande:

gift er så får barnet samma namn som ni..

Inte anledning nog för att gifta sig tycker jag. Då skulle vi ju dessutom ha samma problem där också. Skulle aldrig ta hans namn. Idetifierar mig själv med mitt namn så starkt. Jag är verkligen ingen med ett son-namn.
  • BillyX

Personligen tycker jag att det ska vara faderns namn då jag har en traditionell syn på att det är kvinnan som gifter in sig i en släkt främst.
    Men i ert fall skulle jag hellre välja ett unikt, fint namn än ett -sonnamn.

• Nyfiken gul
    Erica03 skrev 2010-07-14 21:18:24 följande:
    Inte anledning nog för att gifta sig tycker jag. Då skulle vi ju dessutom ha samma problem där också. Skulle aldrig ta hans namn. Idetifierar mig själv med mitt namn så starkt. Jag är verkligen ingen med ett son-namn.
    inget problem - gifter ni er så skapar ni er ett helt nytt efternamn...
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Erica03
    Nyfiken gul skrev 2010-07-14 22:11:54 följande:
    inget problem - gifter ni er så skapar ni er ett helt nytt efternamn...
    Jo, visst kan man det. Men vad säger att vi skulle enas när vi båda vill ha "vårat eget" namn?
    Men som jag skrev. Jag tycker inte att det är anledning nog att gifta sig för att barnet ska ha samma namn som föräldrarna. Jag kommer aldrig att gifta mig heller. Det är inget jag vill.
  • Superbia

Angående efternamn sa vi som så att om vi fick töser skulle de få mitt efternamn och fick vi pojkar skulle de få hans. Båda var överens om detta. Nu fick vi pojkar så de heter hans efternamn, men har mitt namn som mellannamn.

Morten & Vidar 091029
  • Erica03

Nu har vi kommit fram till en lösning. Jag ger med mig och låter barnen få hans namn. Och han ger med sig och låter barnen döpas. Vi är båda nöjda.
    Barnen kan trots allt byta efternamn senare om dom själva vill.

Svar på tråden Vem bestämmer namn när man är oense?