• frojo

Blir ledsen när han bajsar utan blöja, vad göra?

Vår tvååring har börjat potträna nu i sommar. Han har badat mycket på tomten och springer då och kissar på gräsmattan mest. Gillar inte pottan så mycket men sitter där ibland.

Det som bekymrar oss är att när han väl bajsat så blir han jätteledsen efteråt och är nästan otröslig. Jättejobbigt tycker jag och vet inte hur vi ska reagera mot honom. Han bajsar inte alltid på pottan utan det har skett olyckor på golvet och i poolen.

Behöver råd hur vi ska gå vidare utan att han blir ledsen när han väl bajsat och vill helst också att han inte bajsar på golvet eller i poolen.

• Svar på tråden Blir ledsen när han bajsar utan blöja, vad göra?
  • millchan

Ett tips är att sätta varm vatten i pottan när han ska bajsa!
    Min mor berättade det för mig att det brukar göra det lättare för barnet att kunna knysta till hälst om dom är lite hårda i magen!

• frojo

Det är värt att prova. Tack för tipset.
    Det är så jobbigt att se han springa omkring när han ska bajsa och inte veta vad han ska göra. Försökt säga till honom att det inte är någon fara att sitta och bajsa eller bajsa i blöjan men han vill ingenting just då. Håller sig jättelänge tills det inte går längre och gråter då medans han bajsar. Han bajsar oftast då på pottan.

• Enensammamma

Låt honom ha blöja. Sluta stressa honom. Låt honom bestämma själv. Många barn vill bajsa i blöjan eftersom dom har kontroll då. Kiss kommer först och bajs ibland långt senare. Inte ovanligt med barn som vill bajsa i blöjan långt upp mot 4 års åldern

• frojo

Vi frågar om han vill ha blöjan men han vill inte ha den. Det börjar gå bättre nu men fortfarande lite ledsen ibland. : (

Svar på tråden Blir ledsen när han bajsar utan blöja, vad göra?