• Blippis

Halv hp jobba resten men hur gör man?

Jag jobbar 20 timmar i veckan och har nu fått beviljat halv hp. Jag ska alltså jobba 10 timmar i vecka från och med idag. Det är lite svårt att få ihop schemat på jobbet med att jag jobbar exakt  10 timmar men hur gör man om det tex blir att jag jobbar 10 timmar en vecka, 12 timmar en vecka och kanske 14 timmar en vecka? Det är ju lite tråkigt att anmäla allt efter man jobbat om det sedan ska ta några månader med utbetalning från fk...Vet nån hur man gör det smidigast eller om man anmäler över huvudtaget via internet eller blankett???

Tacksam för hjälp i denna djungel......förra gången fick jag hel hp så jag behövde inte tänka på detta!

• Svar på tråden Halv hp jobba resten men hur gör man?
  • Killa

VARNING!!!
    Ja jobbade 50 % innan ja blev helt sjukskriven för havandeskapsförgiftning.
    Jobbar du bara en timme mer så sänker fk beloppet m nästa gräns..

tex. om ja jobbade mer än 20 h så skulle ja bara få ersättning för 25 % av fk, så passa dej så du inte blir nollad o går pengalös. d är inte din uppgift att lösa problem på din arbetsplats, kom ihåg d!!

killas.blogg.se Mamma till Tintin!! <3 100319
  • Blippis

Oj gör dom?
    Jag ringde fk igår och frågade hur jag skulle fylla i lappen m.m men hon sa att hon inte riktigt visste, dretsvar tycket jag som hade väntat i 30 minuter. Jag har fått halv hp mellan 14juli-1 september och eftersom jag i vanliga fall jobbar 20 timmar per vecka ska jag ju nu jobba 10. Det blir ju drygt 7 veckor så logiskt sett borde jag ju då kunna jobba 70 timmar under perioden. Nu har jag tänkt att inte jobba alls i 2 veckor från 16 augusti-1 september utan fylla upp med lite fp. Vet du om fk checkar av med min chef hur många timmar man jobbar och gäller det i så fall per vecka eller under hela perioden?

Det är så tråkigt när man ringer och dom inte själva kan svara vem ska då kunna göra det???
    Tack gode gud för Familjeliv!!!!

• josen 1

jag fick svaret att om jag jobbade mer än 50 % när jag blivit beviljad halv hp så skulle jag bara få ersättning för 25 %. alltså är det bättre att jobba för lite än för mycket!
    dessutom skulle jag jobba halvdagar OM jag inte fick godkänt från min handläggare på försäkringskassan att dela upp det på annat sätt, den jag pratade med menade på att kan jag jobba mer under vissa dagar eller veckor så kan jag göra det hela tiden och då inte ha rätt till hp.
    en riktig djungel det där så det gäller nog att kolla upp allt noga för att inte stå utan pengar sen.

• Blippis

Ringde fk igår igen för att fråga än en gång men även denna person sa att hon inte visste och att jag behövde prata med en hp handläggare om det. Sen sa hon att jag bara kan få tag på en hp handläggare genom att skicka in ett a4 och berättat hur jag har gjort. Jag sa att då har jag ju redan gjort som jag tror skulle funka och om det visar sig att man inte fick göra så så är det redan försent och dom drar ner mig till 25%. Hon sa att det är ju olyckligt men så jag måste göra. STOLPSKOTT!!!!

Frågan kvarstår alltså, gäller det 50% under hp perioden, per vecka eller per utbetalningsperiod?????

• josen 1
    Blippis skrev 2010-07-20 08:07:06 följande:
    Ringde fk igår igen för att fråga än en gång men även denna person sa att hon inte visste och att jag behövde prata med en hp handläggare om det. Sen sa hon att jag bara kan få tag på en hp handläggare genom att skicka in ett a4 och berättat hur jag har gjort. Jag sa att då har jag ju redan gjort som jag tror skulle funka och om det visar sig att man inte fick göra så så är det redan försent och dom drar ner mig till 25%. Hon sa att det är ju olyckligt men så jag måste göra. STOLPSKOTT!!!!

Frågan kvarstår alltså, gäller det 50% under hp perioden, per vecka eller per utbetalningsperiod?????
    eller per dag vilket jag fick svaret att det var om man inte fått godkänt annat..
Svar på tråden Halv hp jobba resten men hur gör man?