Syskonbråk och uppfostran...
Jag försöker vända en vardag som varit lite väl mkt skrik, hot och mutor till mer prat och resonerande. Mina barn är en pojke på snart 4 och en flicka på 2. De är båda väldigt tempramentsfulla (som både jag och pappan) och envisa. Storebror var väldigt tidig språkligt och är numera frågvis och pratar med alla han träffar, i affären i kön etc och frågar dem saker och ting. Charmigt än så länge. På förskolan fungerar han bra men är ganska intensiv och i perider lyssnar han inte alls på personalen. Lillasyster härmar storebror i precis allt. Ibland leker de fint ihop men de bråkar MASSOR. De slåss, bits, drar i håret etc..detta har gjort att vi skäller och gnäller en hel del..Det är SÅ jobbigt...Hur får mna dem att sluta och hur bemöter man dem när de slåss? De börjar "fighterna" lika ofta.
Det är ganska sällan storebror slår ngn annan även om det händer någon enstaka gång. Lillasyster har haft perioder på förskolan då hon bitits. Förskolan är annars inga större problem just nu...har haft jättejobbiga hämtningar i perioder med...
Undrar också om någon har ideer på hur man lyckas skälla, hota och muta mindre...Hur ändrar man sitt tänk? Är så trött på att bli kallad bajsmamma och dummamma emellanåt som man fått höra 100 ggr/dag sista tiden...Ignorera? Säga ifrån? Struntar alla 4åringar i vad man säger? Min son kan kasta saker i vår pool eller hos kompisar och man kan säga åt honom "på avstånd". När mna sen går fram (för att han inte gjort som man sagt) så springer han iväg... Vill alltså ha hjälp med hur man får en mer harmonisk vardag och mindre syskonbråk samt hur mna hanterar det..Dock aktar jag mig noga med att hota med saker jag inte genomför. Annars försöker jag tänka på att uppmuntra och berömma så mkt jag kan....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-15 22:02
Glömde...ett annat "problem" är hur jag ska få med mig sambon på detta nya tänk..han tycker det e helt ok att hota och muta...