• helena84

Mobbing och namn

Hur tänkte du/ni när ni valde namn?
    Jag har döpt min dotter till Majken Valenthina (Valenthina för att hon är född på alla hjärtans dag)
    Många är förvånade över mitt namnval och tycker att det är gammaldags och säger att hon kommer bli mobbad i skolan sen.

Vad tänker ni?
    Tänkte ni på sådana saker som mobbing när ni valde namn åt ert barn?

personligen undvek jag namn som går att rimma på fula ord...tex Kajsa...

www.hemmahoshelenaomajken.blogg.se

• Svar på tråden Mobbing och namn
  • susannemalmö

Ähh, varnnan unge heter ju Majken nu, hon lär knappast bli mobbad för det.

• helena84
    alvias78 skrev 2010-07-16 22:25:51 följande:
    Kaisa är väl fint :)...
    Ja, namnet är det inget fel på med om man blir kallad Kajsabajsa e de inte lika kul!
  • helena84
    susannemalmö skrev 2010-07-16 22:28:16 följande:
    Ähh, varnnan unge heter ju Majken nu, hon lär knappast bli mobbad för det.
    Har det blivit så vanligt?
    Jag vet ingen annan...
  • Pormoicheia

Folk hakar upp sig så mycket på andranamnen. Var och varannan unge/person har väl ett andranamn som låter konstigt/fult/vad det nu kan vara.

Majken är ju jättegulligt.

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • susannemalmö

Ja, fyra ungar på min dotters (som heter Alice precis som den andra hälften av alla ungar) heter det.
    Men Majken är fint, tycker du verkar ha löjliga bekanta som tror att hon kommer bli mobbad.

• helena84

Smaken är ju självklart personlig...jag valde mellan Dagny och Majken och när hon kom ut va hon definitivt en Majken.

• spöke

Det är inne med gamla namn, tror inte Majken kommer få några som helst problem med sitt fina namn.

• Fija m 2 pojkar

I dagens Helsingborgs dagblad fanns det en fin artikel om en pojke med ett ovanligt grekiskt namn. Pappan sa: Om man bryr sig om vad mobbarna tycker, låter man dem vinna.

Utifrån mina livserfarenheter hittar mobbare alltid något som ger anledning att mobba, om de vill ha ett särskilt offer. Sedan kan det vara allt ifrån namn, till kläder, till utseende, till intressen. Jag tror helt enkelt inte att man kan göra allt "rätt", eller tillräckligt enlgit mallen, för att slippa mobbing.

Därför anser jag att man ska välja namn, intressen, kläder osv efter eget huvud.

Jag tycker både Majken och Kajsa är fina namn, by the way.

• Ekorrfamiljen

Jag fick skämmas som tusan när jag gick i skolan för de andra fick reda på att jag hette Pia i andranamn.. Det var typ det töntigaste de hört. Drömmer Idag är det väl ingen i min ålder som skulle orka bry sig. Och så fult är väl inte Pia ändå?

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • spöke
    Ekorrfamiljen skrev 2010-07-18 13:02:59 följande:
    Jag fick skämmas som tusan när jag gick i skolan för de andra fick reda på att jag hette Pia i andranamn.. Det var typ det töntigaste de hört. Drömmer Idag är det väl ingen i min ålder som skulle orka bry sig. Och så fult är väl inte Pia ändå?
    Jag tycker Pia är gulligt. Men jag vet att en del tycker det är lite trist att jämt få heta Paja utomlands (som "pie").
  • UpsyDaisy

Jag var på busshållsplatsen med min dotter då en tant började prata om hur söt hon var och undrade vad hon hette. Jag svarade "Lucia" och tanten började ge mig en utskällning om hur mobbad mitt stackars barn skulle bli av det namnet. Konstig tant det där.

• helena84

Kul att höra era åsikter och erfarenheter.
    =D
    tack

Läste också om pojken med det konstiga namnet idag.

• Ekorrfamiljen
    spöke skrev 2010-07-18 18:28:42 följande:
    Jag tycker Pia är gulligt. Men jag vet att en del tycker det är lite trist att jämt få heta Paja utomlands (som "pie").
    Tack! Man får väl stava det Peea, fast det kanske också ger lite konstiga associationer.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • straw2008

Majken är ju ganska vanligt numera.

Däremot kan jag inte förstå varför du krånglar til din dotters andranamn ? Varför inte bara låta henne heta Valentina ?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • susannemalmö

Fast har inte nästan alla fula andranamn? Grejen med andranamn är väl att man kan ge ungen det där fula släktnamnet som betyder väldigt mycket för en men är för hemskt att ge som tilltallsnamn?
    Jag gillar inte konstiga namn men när det kommer till andranamnet tycker jag man kan gå hur crazy som helst, det spelar ju mindre roll.

• helena84
    straw2008 skrev 2010-07-19 10:01:37 följande:
    Majken är ju ganska vanligt numera.

Däremot kan jag inte förstå varför du krånglar til din dotters andranamn ? Varför inte bara låta henne heta Valentina ?
    Menar du att jag skulle skippat h:et eller?
  • helena84
    susannemalmö skrev 2010-07-19 10:05:11 följande:
    Fast har inte nästan alla fula andranamn? Grejen med andranamn är väl att man kan ge ungen det där fula släktnamnet som betyder väldigt mycket för en men är för hemskt att ge som tilltallsnamn?
    Jag gillar inte konstiga namn men när det kommer till andranamnet tycker jag man kan gå hur crazy som helst, det spelar ju mindre roll.
    Jag håller med, de flesta har fula/tråkiga släktnamn som andra´-namn.
    Men det är ju inte ofts msn använder det iallafall.
Svar på tråden Mobbing och namn