• Pocahontas

När slutade ni med blöja? (ni som EC:ar)

Jag var blöjfri vid 6 mån enligt min mamma. Mina små tjejer (4,5 mån) säger till mer och mer om de ska kissa eller bajsa, men det kommer fortfarande kiss i blöjorna (speciellt vid amning) så vi är inte där än.
    Men när är det dags? Läste att vissa EC:ar men tar bort blöjor först mot 2 år, jag hade hoppats på lite tidigare. Jag förstår att det hjälper det sista steget att de får känna att det blir blött när de kissar på sig?

• Svar på tråden När slutade ni med blöja? (ni som EC:ar)
  • Suneboll
    vittra skrev 2011-03-16 09:37:35 följande:
    Som sagt så är normen idag 3-4 år. De flesta blir av med blöjan kring den åldern. Men det är ju kanon att ni kunde ta bort blöjan så tidigt utan någon träning alls, det är mycket ovanligt, allra helst med dagens blöjor (vilket jag ser som problemet, inte nödvändigtvis att föräldrar är mer lata än förr).
    3-4 år är väl inte normen ???? Ingen av de barn vi känner har haft blöja så sent...snarare 2-3 år som är normen
  • vittra
    Suneboll skrev 2011-04-18 08:48:31 följande:
    3-4 år är väl inte normen ???? Ingen av de barn vi känner har haft blöja så sent...snarare 2-3 år som är normen
    Nej. De flesta barn (i västvärlden) är 3 år när de börjar potträna (Källa: The development of children av Cole mfl.) På 80-talet var barnen ca 2½ när man började.

www.9manader.nu/efter/pottraning
    "Medianåldern för att bli torr på dagen är enligt svenska studier 3,5 år och att bli nattorr 4 år."

www.dn.se/nyheter/vetenskap/barn-blir-torra-allt-senare
    "Åldern när barn slutar med blöja har smugit sig upp till fyra år, och ökar. Barn lär sig att använda blöjan som toalett, och kan få svårt att ställa om. En del har nattblöja ända upp i skolåldern."
  • Alexis mamma
    vittra skrev 2011-04-18 11:00:39 följande:
    Nej. De flesta barn (i västvärlden) är 3 år när de börjar potträna (Källa: The development of children av Cole mfl.) På 80-talet var barnen ca 2½ när man började.

www.9manader.nu/efter/pottraning
    "Medianåldern för att bli torr på dagen är enligt svenska studier 3,5 år och att bli nattorr 4 år."

www.dn.se/nyheter/vetenskap/barn-blir-torra-a...
    "Åldern när barn slutar med blöja har smugit sig upp till fyra år, och ökar. Barn lär sig att använda blöjan som toalett, och kan få svårt att ställa om. En del har nattblöja ända upp i skolåldern."
    beror på förmodligen på at blöjorna är alldeles för "bra" (torra) nu för tiden. Det stod en tjej i affären här för ett tag sen o demade pampers nya och deras torraste blöja någonsin  för ett tag sen, som hon förstås ville sälja till mig. Jag frågade henn varför jag skulle vilja ha en så torr blöja som möjligt - då känner ju inte barnet att det har kissat?? Då tar det ju evigheter innan de bli torra. Jag ec:ade inte försa barnet och han var jättesen tyckte jag (3,5) men sen när han blev torr så var det som arr trycka på en knapp och han var torr natt o dag direkt. Sen har det hänt olyckor förstås och det händer fortfarande ngn gång då han har lite problem med "toalettandet" (7 år). Andra barnet, flicka, körde vi nån slags ec light variant (utan ngn som helst kunskap egentligen vi bara testade o kärde på. Hon var nästan torr vid 8 månader men fick då urinvägsinfektion o kontraströntgades - och då var hon ju tvungen att kissa på britsen...inte poppis alls hos henne...hon vägrade pottan i över ett år efter det men var blec sedan torr på "det vanliga sättet" ett par månader innan  hon fyllde tre.
    Samma sak där, torr direkt natt o dag, och nästan aldrig olyckor. Var lättaremed tjej tyckte jag, men nu har vi en lien kille som vi ecar så mkt vi kan då han verkligen avskyr att kissa/bajsa i blöjan. Han är 9 månade nu så det ska bli spännande att se om han säger till med ord sen när han börjar kommunicera "på riktigt" och ifall det kommer funka när han börjar på dagis... 
  • Alexis mamma
    kixan skrev 2011-02-27 08:27:35 följande:
    För mig poängen iaf att slippa blöja så snart som möjligt, men många kör nog en "light"-variant med målet att barnet ska veta vad en potta är och kanske göra av med lite färre blöjor.
    Mina första ec:ade unge var helt blöjfri när hon var 6 månader och min andra har inte haft blöja sen hon var 17 dagar förutom blöja i bilen eller om vi ska vara ute länge och jag inte riktigt vet hur det är med tillgång på toaletter, det har ju varit alldeles för kallt för att kissa utomhus..
    hur funkade det vid utvecklingsfaser som tänder o lära sig krypa osv? På vår lille har det varit mkt svårare i dessa perioder...

• kixan
    Alexis mamma skrev 2011-04-25 23:01:00 följande:
    hur funkade det vid utvecklingsfaser som tänder o lära sig krypa osv? På vår lille har det varit mkt svårare i dessa perioder...
    Tillräckligt bra för att hon skulle fortsätta vara blöjfri iaf. Tungan ute Minns inte exakt, det är ju 5 år sedan, men jag minns inga större bakslag iaf.
    Sen tror jag det beror lite på hur man ser det också, här finns inte blöja som alternativ, utan kissa/bajsa gör man på toa/potta, sen händer det ju så klart olyckor, men iom att blöjan inte finns med i bilden alls skulle det kännas mycket märkligt att sätta på en bara för att det missas mer en period.
    A -03, F -05, V -10
  • Alexis mamma
    kixan skrev 2011-04-26 10:22:59 följande:
    Tillräckligt bra för att hon skulle fortsätta vara blöjfri iaf. Tungan ute Minns inte exakt, det är ju 5 år sedan, men jag minns inga större bakslag iaf.
    Sen tror jag det beror lite på hur man ser det också, här finns inte blöja som alternativ, utan kissa/bajsa gör man på toa/potta, sen händer det ju så klart olyckor, men iom att blöjan inte finns med i bilden alls skulle det kännas mycket märkligt att sätta på en bara för att det missas mer en period.
    har nyss tagit av den igen faktiskt men han har fortfarande blöja när han sover dock...

• Hirundinidae

Ang blöjfri på natten, de gånger då sonen kissat precis innan han gått och lagt sig har blöjorna varit torra, men annars är de alltid blöta (såklart) Problemet är att han inte vill på toa om han inte behöver, alltså han blir ledsen om man försöker utan han känner sig nödig (vilket man kan förstå).
    Han får också 1½ dl välling när han skall somna, vilket ytterligare gör honom nödig under natten, men han blir bara ledsen om man tar upp onom på toaletten mitt i natten, något vi inte fått att funka. Försökte ett tag att alltid ha pottan med i alla rum, men då blir han också "ledsen", "pottan skall vara på toaletten", verkar det som. 

Kissar era nattblöjfria barn innan de somnar och klarar sig på det, dricker de välling på kvällen?

Vi Ecar light eller vad man kan säga, bajs på pottan och sitta en stund på pottan efter mat och liknande= kiss. Utan blöja om det kommit i pottan, med blöja om det inte kommit något. Dock alltid blöja när vi är borta...

Nästa skrutt som kommer snart skall vi defenitivt ECa från början. Snubblade över EC när sonen var 8 mån och kört något lightvariant sedan dess, men tror defentivt att det varit lättare för oss alla om vi lärt oss komunicera bättre tidigare... 

• kixan
    Hirundinidae skrev 2011-04-28 10:04:28 följande:
    Kissar era nattblöjfria barn innan de somnar och klarar sig på det, dricker de välling på kvällen?
    kissar oftast strax innan hon somnar och brukar inte kissa sen på natten, ibland behövs det vid 4-5, men oftast inte nu på sistone. hon ammar till sömns och nattammar också.
    A -03, F -05, V -10
  • Alexe
    Hirundinidae skrev 2011-04-28 10:04:28 följande:
    Vår kille är snart 14 månader och vi kör också light och mer på rutin. I perioder har han "sagt till" eller ja, vi har uppfattat signaler, men för det mesta inte, och speciellt inte nu sen han börjat springa omkring och ha egna saker för sig.

Men på natten funkar det fantastiskt bra och har gjort i princip sen han var 4-5 månader. Då fick han gå på toa efter varje amning, men sen han slutat nattamma så vrider han sig och gnäller och rullar/kryper ibland tom upp på mig. Gick från två pottningar/natt till en vid ca 8-9 mån, men den kan behövas vid helt olika tider, från 1 till 6. Beroende på vad han har ätit o druckit och hur djupt han sover verkar det som. Nån enstaka natt har han klarat sig utan att gå upp, men de är lätt räknade.

Men till din fråga :) Ja, han kissar typ 30 min innan han somnar och nej, han dricker inte välling. Åt gröt tills för nån vecka sen, men har nu gått över till vad vi äter till kvällsmat. Tror att han helt enkelt bara är en kissnödig typ. Jag behöver själv gå upp en eller två gånger varje natt så brukar försöka tajma det.
  • Pocahontas

Nu har vi slutat med blöja!

Gjorde det vid 12 månaders ålder. De har blivit torra två gånger, men båda gångerna blivit sjuka vilket förstört allt så nu kissar de på sig några gånger om dagen igen... Men hoppas de är torra snart igen.

• kixan

V har vattkoppor och jobbar på att lära sig krypa, men det går bra ändå. Vi har helt slutat ha blöja på henne nu, sedan några veckor tillbaks. I bilen sitter hon på en bit tovad ull med en vikt tygtrasa ovanpå, trasan suger upp och ullen skyddar bilstolen. Jag kissar henne precis innan jag sätter fast henne i bilen och det brukar räcka, då kan hon hålla sig tills vi stannar igen.

A -03, F -05, V -10
  • Ellenö

Hur får ni barnen att kissa när ni vill? jag har en dotter på 1½ år och jag har utan blöjja och visar henne påttan och försöker få henne att sitta på den och kissa men hon kissar bara på golvet ändå, jag tror inte riktigt hon förstår vad jag menar, har ni några tipps?

• Ellenö
    Ellenö skrev 2011-05-08 19:44:29 följande:
    Hur får ni barnen att kissa när ni vill? jag har en dotter på 1½ år och jag har utan blöjja och visar henne påttan och försöker få henne att sitta på den och kissa men hon kissar bara på golvet ändå, jag tror inte riktigt hon förstår vad jag menar, har ni några tipps?
    och vad betyder att man EC:ar?
Svar på tråden När slutade ni med blöja? (ni som EC:ar)