• Anonym (pengar)

Hur gör ni med era tonåringar?

Jag har en bekant vars barn är tillsammans med ett barn som bor i familjehem. De har hållit ihop länge. Barnet som bor i familjehem är 2-3 gånger/vecka under skoåret och 3-4 gånger/ vecka hos min bekant. De är sällan i familjehemmet. Under dessa besök bor tonåringen där, äter alla mål och familjehemmet har aldrig erbjudit sig betala något för min bekants ökade kostnader. Är det rätt att familjehemmet behåller ersättning för mat som de aldrig köper eller borde de ge 1/3 av pengarna till familjen som har ungdomen hos sig så ofta?

• Svar på tråden Hur gör ni med era tonåringar?
  • Anonym

det är ju upp till föräldrarna och familjehemmet att avgöra det.  är det någon som sagt något om dessa kostnader eller är det något som bara du själv funderar över?

• Anonym (pengar)
    Anonym skrev 2010-07-17 15:07:18 följande:
    det är ju upp till föräldrarna och familjehemmet att avgöra det.  är det någon som sagt något om dessa kostnader eller är det något som bara du själv funderar över?
    Vi har diskuterat det ibland. Min bekant har det väldigt tufft ekonomiskt och det blir fel när h*n har ännu en ungdom boende hos sig 1/3-1/2 varje månad samtidigt som familjehemmet kan spara pengarna.
  • Anonym

då är det föräldrarna som ska ta sig ett prat med familjehemmet och förklara läget, att om ungdomarna ska vistas där som nån form av bostad så bör det finnas pengar,.

Jag har själv en son i familjehem och ska han vistas en längre tid hemma hos någon annan får han alltid pengar med sig som just matersättning till den han ska vara hos.

• Försök inte

50 kronor per dygn brukar det vara till matersättning om de är borta på det viset som i detta fall.

• Mångmamman

Har man en tonåring som bort borta så mycket så tycker jag att man erbjuder sig att betala mat och annat. Men inte för att h*n bor i ett familjehem. Omkostnadesdelen, är så mycket mer än bara mat.

Det bästa hade väl varit om ungdomarna varit både hemma hos henne och hos honom. Det brukar ju jämna ut sig då.

• Anonym

Är absolut inte meningen att familjehemmet ska behöva betala till någon för att tonåringen väljer att inte sova "hemma" ( alltså hos familjehemmet ), där måste Soc kopplas in och i så fall se över placeringen och hur den ska se ut!
    Är inte meningen att man ska betala varandra en viss summa pengar som man själv kommer överens om bara för att tonåringen väljer att sova här o där....
    Till en placering är alltid Soc dom som har huvudansvaret och ingen annan, ta kontakt med dom i så fall så ses det säkert över! 

• Anonym

Förstår inte riktigt ditt sätt att tänka...
    Hur menar du att familjehemmet och familjen där tonåringen tydligen vistas en del ska göra upp om någon gemensam kassa för matkostnaderna?
    Hade det varit annorlunda om nu tonåringen inte varit placerad utan kom från en bio familj men sov borta på samma sätt, skulle du då tycka att man skulle komma överens om att dela på matkostnaderna....
    Förstår inte riktigt alls hur du tänker!
    Hur menar du att det skulle se ut?
    Att familjehemmet ger din bekant en viss del per dag av den omkostnads del dom får från Soc eller?

• Anonym (jourhemsmamma)

Det är ju precis samma sak som om det är två vanliga familjer med barn som är mycket hos varandra...
    Om det är så att en ungdom är ofta hemma hos någon som har det kärvt ekonomiskt så kan man ju vara schysst och erbjuda ett matbidrag, men samtidigt så vill man väl hellst att de skall vara lika mycket hemma hos varandra, så att det jämnar ut sig.
    Om en tonåring sover över hos en kompis så är det väl inte brukligt att skicka med en femtiolapp till föräldrarna?
    Men om man kommer överens om att en unge sover tex en vecka hos en kompis för att man själv ska bort eller så, så skulle jag absolut erbjuda att skicka med matpengar.

Men om det var en av mina placeringar, så skulle jag inte tillåta att denne sov borta mer än 2 nätter på en vecka ändå. Är det en pojk/flickvän, så kan man ju låta den ena sova två nätter och så byta i två nätter, och så sova själva 3 nätter. Då tycker jag att man har varit väldigt generös, och jag förutsätter att vi pratar om tonåringar över 15 år då...
    Om den unge inte accepterar detta så skulle jag prata med soc om hjälp att dra upp riktlinjer för hur ofta man sover borta. Det är ju som sagt en placering, där samhället har tagit en ung människa från sin riktiga familj och satt åt en annan att ta ansvar för. Då kan man inte ha ungen borta mer än hemma om man skall kunna ha bra koll anser jag.

Svar på tråden Hur gör ni med era tonåringar?