Det är ju precis samma sak som om det är två vanliga familjer med barn som är mycket hos varandra...
Om det är så att en ungdom är ofta hemma hos någon som har det kärvt ekonomiskt så kan man ju vara schysst och erbjuda ett matbidrag, men samtidigt så vill man väl hellst att de skall vara lika mycket hemma hos varandra, så att det jämnar ut sig.
Om en tonåring sover över hos en kompis så är det väl inte brukligt att skicka med en femtiolapp till föräldrarna?
Men om man kommer överens om att en unge sover tex en vecka hos en kompis för att man själv ska bort eller så, så skulle jag absolut erbjuda att skicka med matpengar.
Men om det var en av mina placeringar, så skulle jag inte tillåta att denne sov borta mer än 2 nätter på en vecka ändå. Är det en pojk/flickvän, så kan man ju låta den ena sova två nätter och så byta i två nätter, och så sova själva 3 nätter. Då tycker jag att man har varit väldigt generös, och jag förutsätter att vi pratar om tonåringar över 15 år då...
Om den unge inte accepterar detta så skulle jag prata med soc om hjälp att dra upp riktlinjer för hur ofta man sover borta. Det är ju som sagt en placering, där samhället har tagit en ung människa från sin riktiga familj och satt åt en annan att ta ansvar för. Då kan man inte ha ungen borta mer än hemma om man skall kunna ha bra koll anser jag.