Kan jag låta svärfar betala för kameran han hade sönder?
Förra helgen var hela familjen på semester tillsammans med svärpappa och hans fru. Vi hade jättetrevligt och åkte mycket bil. Varje gång vi skulle in i bilen packade jag eller min sambo in barnvagnen och dottern men av någon anledning gjorde svärfar det sista gången. Problemet var att min kameraväska låg under vagnen, en syndes rätt väl och dessutom måste det tagit emot rejält när han försökte vika ihop den men han pressade väl på och bakluckan är rätt stor så han fick in vagnen. När jag plockade ut vagnen såg jag väskan direkt och utbrast - Men tog du inte ut kameraväskan, det måste du ju göra annars kan ju kameran gå sönder.
En liten stund senare tog jag upp kameran och då visade det sig att ena displayen hade spruckit (displayen som visar alla inställningar på en systemkamera.) Jag vart jätteledsen, min sambo pratade med sin pappa som direkt erbjöd sig att betala för reperation.
Idag var jag iväg på en kameraverkstad. Han i kassan trodde att det skulle kosta minst 2000 kr att laga felet. Massa pengar för oss just nu då vi håller på att spara undan pengar inför föräldraledighet och barnvagnsinköp inför hösten och bebis nr 2. Min svärpappa ska ta det på firman. Jag vet inte riktigt vad det innebär förutom att det lär väl bli lite billigare för honom men ändå är det ju hans företags pengar. Jag tycker det känns lite fräckt att låta honom betala, jag har alltid levt efter devisen att olyckor sker så lätt och nästa gång kan det vara min tur. Vi har en fantastiskt kontakt och jag vill inte att det här ska bli ett mörkt moln.
Kan jag låta honom stå för kostnaden utan att behöva skämmas?