• crimson

Kan jag låta svärfar betala för kameran han hade sönder?

Förra helgen var hela familjen på semester tillsammans med svärpappa och hans fru. Vi hade jättetrevligt och åkte mycket bil. Varje gång vi skulle in i bilen packade jag eller min sambo in barnvagnen och dottern men av någon anledning gjorde svärfar det sista gången. Problemet var att min kameraväska låg under vagnen, en syndes rätt väl och dessutom måste det tagit emot rejält när han försökte vika ihop den men han pressade väl på och bakluckan är rätt stor så han fick in vagnen. När jag plockade ut vagnen såg jag väskan direkt och utbrast - Men tog du inte ut kameraväskan, det måste du ju göra annars kan ju kameran gå sönder.

En liten stund senare tog jag upp kameran och då visade det sig att ena displayen hade spruckit (displayen som visar alla inställningar på en systemkamera.) Jag vart jätteledsen, min sambo pratade med sin pappa som direkt erbjöd sig att betala för reperation.

Idag var jag iväg på en kameraverkstad. Han i kassan trodde att det skulle kosta minst 2000 kr att laga felet. Massa pengar för oss just nu då vi håller på att spara undan pengar inför föräldraledighet och barnvagnsinköp inför hösten och bebis nr 2. Min svärpappa ska ta det på firman. Jag vet inte riktigt vad det innebär förutom att det lär väl bli lite billigare för honom men ändå är det ju hans företags pengar. Jag tycker det känns lite fräckt att låta honom betala, jag har alltid levt efter devisen att olyckor sker så lätt och nästa gång kan det vara min tur. Vi har en fantastiskt kontakt och jag vill inte att det här ska bli ett mörkt moln.

Kan jag låta honom stå för kostnaden utan att behöva skämmas?

• Svar på tråden Kan jag låta svärfar betala för kameran han hade sönder?
  • Lena

Går det inte på hemförsäkringen? Jag hade låtit honom betala självrisken.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det är möjligt att försäkringen tar det och då kan han få betala självrisken. Att "ta det på firman" låter farligt nära skattebrott.

Though we strike at you from the shadows, do not think that we lack the courage to stand in the light. -Zeratul
  • norgesessan

Jag hade delat 50/50, eller betalat allt själv, eftersom jag har svårt för att se hur han skulle ha koll på sånt. I hans värld fällde han ihop en vagn och satte in den i bilen...

Hade kanske tänkt annorlunda om jag var där..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Amazina

Jag skulle aldrig kräva det va min svärfar av den anledningen att han aldrig skulle kräva något av mig om jag gjorde sönder något. Det behöver dock inte betyda att min metod är "rätt"..

• norgesessan

Lånade jag ut kameran, och fick den tillbaka sönder hade jag inte sett nåt fel i att han stod för nytt...Om det var självrisk eller nåt annat..

Din metod är säkert ok så länge det inte blir för stor skillnad (dyra saker jamförd med billiga saker eller en klantig och en som inte är klantig).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Alexandra84

Jag har ingen svärfar, men om jag tänker som så att det var min svärmor så nej.
    Jag hade inte kunnat kräva att svärmor skulle betala allt. Men jag hade nog förväntat mig att hon själv hade bett om att få betala 50/50...

• Novemberstjärnan

Men varför skulle det bli ett mörkt moln om han själv erbjuder sig att betala?
    Du kräver ju inte att han betalar utan han vill ju själv betala för den. 

• saltabanditen

Eg var det ju du som har ansvar för dina pinaler, men nu när han erbjuder sig att betala skulle jag inte säga nej av principiella orsaker.
    De kanske är medvetna om ert ekonomiska läge, han har det bättre ställt och är av den givmilda sorten.
    Om han väljer att ta det på firman eller ur egen ficka är ju hans eget val...

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • MammaG

Om han har erbjudit sig att betala så kan jag inte se problemet.

• Weird One

Det var en olycka och han är inte enl mig skyldig att betala.

Men han erbjöd sig att laga det han trots allt orsakade genom olycka.

Säg bara, tack så mycket och låt honom betala.

• Trollet Ludenben

Om han erbjöd sig att betala skulle jag ta det erbjudandet utan att skämmas. Jag skulle däremot inte kräva det eftersom det var min kamera och mitt ansvar att hålla redan på den. Jag hade ansett att JAG skulle sett till att den kom ut från vagnen innan vagnen kom i bilen eller åtminstonne sagt till svärfar att plocka ut kameran.

Älskade ungar
Svar på tråden Kan jag låta svärfar betala för kameran han hade sönder?