• flumhum

hur ofta får man bada en hund?

ja som rubriken lyder hur ofta får man bada en hund under året?
    är det okej en gång varje tredjemånad eller varannan månad?
    Eller får det bara se två gånger om året?

ÄVen om hunden är van från keneln att bli badad varannan månad? ska man då avbryta det?

• Svar på tråden hur ofta får man bada en hund?
  • amomentlikethis

Bada på bara!
    så länge hunden mår bra av det så är det inga problem.

Min ena hund badar jag 1 gång i veckan, oftare ibland. Men han är nakenhund och behöver bli ren i huden, annars får han pormaskar och finnar, precis som oss människor.
    Min andra med päls badar jag vid behov, ca 1 gång i månaden.

• clembke
    flumhum skrev 2010-07-18 11:49:11 följande:
    så bra då kan vi fortsetta bada henne utan skräck propaganda skuldkänslor från min vännina då!. ;D
    ibland är det bäst att kolla med andra också och inte snöa in sig på vad en person säger och tycker ^^
    Vår hund, en blandis mellan pudel (75% o papillon 25%) badade jag 1ggn/v. O det mådde han bra av. Vi körde med barnschampoo o det passade honom perfekt.
  • hundpuss
    Tokstolla skrev 2010-07-18 10:50:00 följande:
    2-3 ggr/år har vi alltid kört. Oavsett hundras.
    Men det där är ju ändå ett uttalande baserat på okunskap. Det är väldigt individuellt hur ofta hunden bör/kan badas. Hade jag badat min hund två gånger om året hade han sett misskött ut. Och han är inte den som rullar i smuts dagligen heller, men hans päls kräver underhåll, precis som många raser gör det.
  • Joico
    Tokstolla skrev 2010-07-18 10:50:00 följande:
    2-3 ggr/år har vi alltid kört. Oavsett hundras.   
    hundpuss skrev 2010-07-19 00:58:21 följande:
    Men det där är ju ändå ett uttalande baserat på okunskap. Det är väldigt individuellt hur ofta hunden bör/kan badas. Hade jag badat min hund två gånger om året hade han sett misskött ut. Och han är inte den som rullar i smuts dagligen heller, men hans päls kräver underhåll, precis som många raser gör det.

Nu var du väl lite orättvis, hundpuss!

Hon skrev ju hur dom brukar göra, inte vad som gäller rent allmänt eller hur alla andra ska göra. Även om det inte var svar på TS fråga så var det inte schyst att gå på sådär...

• Päron1986

Jag badade min hund med tre månders mellanrum ungefär, om hon inte rullat sig i nåt gott då förstås...

• hundpuss
    Joico skrev 2010-07-19 01:26:17 följande:
    hundpuss skrev 2010-07-19 00:58:21 följande:

Nu var du väl lite orättvis, hundpuss!

Hon skrev ju hur dom brukar göra, inte vad som gäller rent allmänt eller hur alla andra ska göra. Även om det inte var svar på TS fråga så var det inte schyst att gå på sådär...

Gå på? Det är väl okunskap om man badar en löwchen 2 gånger per år?
    Då vet du ju inte hur du ska sköta hunden?
  • emilou77

Vi duschar vår ridgeback när det behövs, helt enkelt. Tror inte hon fått någon regelrätt dusch med schamponering (eller... shampoo och schampoo, rasullera kör jag med...) sedan i julas. 

En del hundar har ju päls som liksom "sköter sig själv", men jag kan tänka mig att papillon kan behöva lite mer än ridgebackar. Bada på när du tycker det behövs, tycker jag.  Är du orolig för kemikalier osv så testa t ex rasullera eller andra naturliga alternativ.

• Uncia

beror ju lite på ras, päls och vad man gör med hunden.

våra badar vi högst 1ggr/år eller om vi åker på utställningar. sen om dem såklart skulle vara jättesmutsiga.

• Lördagkväll

Jag duschar min hund vid behov.. blir kanske 4 gånger om året elelr så.. Men sen händer det att jag får skölja av henne eller så pga att hon gjort något hyss..

• DinMamma

Det tar ca 3 månader innan hunden återfår sin naturliga fuktbalans efter en schamponering, kan vara ett bra riktmärke...Med borstning kan man komma mycket långt också för att hålla pälsen ren och fräsch.

• kvasiintellektuell

jag duschar min när han börjar lukta illa. det kan bli en gång i veckan med schampo. eller så tvättar jag honom med våtservetter om han bara är punkt-äcklig. dvs rullat sig i nåt äckligt. 

• Viimsan

Min korthåriga border collie duschar (utan schampo) när det behövs, skulle tro max 2 ggr/år när hon rullat sig i skit/ är riktigt lerig. Min pumi badar med schampo några dagar före hon ska klippas, ca var 6.e vecka.

• Deceree1

Vi duschar vår schäfer en gång i veckan med klorhexidinschampo. Hon har allergi och detta schampo gör att hon blir nästan symtomfri. Hon hade mycke klåda innan.

Man kan väl egentligen duscha sin hund hur ofta man vill men det viktigaste är att man ser till att hunden torkar ordentligt ända in till huden. Annars kan det uppstå våteksem och annat otrevligt. Det bästa är att man lär sin hund att skaka på sig på kommando.

Förutom dusch så får vår hund simma i sjöar och havet när det är lagom temp på vattnet.

• Pojkmamma86

Det beror helt på vad man har för ras. Mina hundar badar jag vid behov, 1-2ggr/år eller om de har rullat i något äckligt. De är långhåriga och har underull badar man dom för ofta förlorar pälsen sitt fettskydd och funktion och de får svårt att hålla värmen/kyla. Ska de på utställning får de inte badas för nära inpå då blir pälsen för mjuk.

• Deceree1

Min hund badar en gång i veckan. Men det är för att den har allergi. Så det är ju inte farligt på nåt sätt att duscha en gång i veckan.

• Deceree1
    Deceree1 skrev 2018-03-19 06:17:45 följande:

Min hund badar en gång i veckan. Men det är för att den har allergi. Så det är ju inte farligt på nåt sätt att duscha en gång i veckan.

Oj, jag hade visst svarat redan. Såg inte att de va en gammal tråd :))
  • alltvarupptaget

Då en av våra alltid är med i laggårn varje dag och älskar att springa i koskit så får han minsann följa med in i duschen varje dag efteråt haha. Behövs sällan något schampo dock och han är lika glad ändå :) har än Sålänge aldrig visat tecken på torrhet eller liknande. Sen på sommaren så badar dom i sjön varje morgon också

Svar på tråden hur ofta får man bada en hund?