• Isabellesmamma89

Äter inte som hon ska

Min dotter på 3,5 månad äter inte riktigt som hon ska. Imorse åt hon 180 ml som hon brukar göra, efter det har hon ätit 80 ml o 100 ml. Emellanåt när hon äter så är hon jätte hungrig men hon bara skriker.
    Hon får minifom droppar. Vi blir orolig när hon inte äter som hon ska.
    Någon mer med samma problem som vet vad det kan bero på?
    Kan det vara värmen kanske?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 00:00
    Idag 21/7 åt hon bara 510 ml sammanlagt, en vanlig dag brukar hon äta ca 900 på en dag. Detta skrämmer mig, tycker det är för lite. Kan det vara så eller bör jag kontakta läkare?

• Svar på tråden Äter inte som hon ska
  • Lattjo

Hur länge sen var du på bvc? Ring och be om att få komma och väga en extra gång. På vårt bvc har dom en våg där man kan väga själv utan tid, kanske är det lika där du går? Kolla om hon går upp bra helt enkelt. När vår dotter bara åt ersättning kunde hon äta så lite som din lilla gjorde. Hela tiden fram till hon började med vanlig mat gick hon upp bra i vikt ändå så det var inga problem alls att hon åt så lite. Det enda nu är ju att din dotter verkligen får i sig vätska i värmen.

Vår lilla tjej är nu snart 9 månader och är fortfarande dålig i maten, det har börjat lossna nu men  hon har är liten i maten helt enkelt. Kanske är det lika med din tjej? Men hör av dig till bvc om du är orolig, dom är där för att hjälpa dig!

• stjierna

Har ni testat att byta ersättning? Vi körde NAN och sonen höll på som er dotter, men vi bytte till Semper (lemolac för under 4 månader, med aktiv bakteriekultur för över 4 månader) och han började äta igen!

• LilaRos

vid 3,5 månad började sonen tramsa väldigt med flaskan. Brukade äta 1600ml  men gick ner till som värst en dag 500 ml.
    Men, efter ett par veckor vände det igen men han kom inte upp till den mängden igen utan 1300.

• mariaheterjag

VI har precis bytt till NAN med det blev ingen skillnad.

Däremot har det gått lite bättre för oss nu i två dagar. Eller han har ätit lika lite som vanligt men det har inte varit massa skrik och att han inte vill ta flaskan. Vi har väntat tills han sagt till att han är hungrig, alltså verkligen sagt till genom att gnälla och gråta. Trodde aldrig det skulle ske men tydligen kan det gå så länge som 4-5 timmar mellan målen innan han blir hungrig! Är nog vi som inte hängt med då han tidígare åt så ofta som varannan timme. Ibland har han gråtit lite precis när vi ska mata och kanske inte direkt gapat men så fort man lirkat in flaskan har han tagit den och ätit utan protester. Har också kört på med smakisar som han äter med ganska god aptit.

HUr går det för er Ellenbellen?

• Lattjo

Ring till bvc eller om du inte får tag i dom så ring till sjukvårdsrådgivningen. Hur är hennes allmäntillstånd? Pigg och glad? Kissar hon något?

• Lattjo
    Isabellesmamma89 skrev 2010-07-22 14:30:29 följande:
    Har ringt BVC o vi fick komma dit idag o väga henne.
    Jag hoppas det går bra!
  • Lattjo
    Isabellesmamma89 skrev 2010-07-22 18:29:12 följande:
    Jo  det gick bra, hade gått upp 220 gr på 10 dagar så det var ändå bra. :)
    Vad skönt att det gick bra! Låter precis som min lilla dam som på nått sätt lyckades gå upp trots att hon knappt åt. Sonen var tvärtom, han åt MASSOR men gick inte upp alls ett tag... Knasiga är dom dom små liven :)

Vad som dom om att hon inte åt mer än hon gjorde då? Var det bara att vänta ut henne?
  • Isabellesmamma89

Ja de är lustiga de små :)

Hon sa att dte var kanske pga värmen. Man vet ju själv att man inte är lika hungrig nu när det är så varmt.

Men då är det viktigt att hon får i sig lite vatten ibland.

• mariaheterjag

Men alltså min lille kille äter bara 400-500 ml på en hel dag! Sen äter han ca 200-300ml på natten. Så han äter heller inte alls mycket. Har också varit jätteorolig men nu börjar jag acceptera det, han är glad och pigg och verkar inte må dåligt i övrigt.

Ellebellen; Hur mycket äter hon på ett dygn?

• Isabellesmamma89

Förra dygnet åt hon allt  som allt 580 ml.
    Idag har hon än så länge ätit 520, får se om hon vaknar inatt.
    Hon brukar inte göra det. Men sedan hon vaccinerades i måndags så har hon ätit på natten o varit vaken 1-2 timmar. Så jag hoppas att hon slutar med det.

• mariaheterjag

Fast om hon inte äter så mycket på dagen är det ju bra att hon "tar igen" det på natten. Fast skönast vore ju såklart om de åt mer på dagen

Svar på tråden Äter inte som hon ska